Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Eventyret om maranerne.  (Læst 16357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Eventyret om maranerne.
« Dato: 01 Maj , 2010, 13:09 »
Lene, Rungsted og jeg vil gerne fortælle jer her i maran specialklubben en historie. Vi beder jer holde det indenfor maranklubbens medlemmer, ihvertfald indtil videre :D

Det hele begyndte med sms'er og PM omkring maranerne. Jeg var allerede sidste sommer varm på de maraner jeg så rundt omkring, og især var jeg meget betaget af dem som Peter Agger og Lene havde hentet hjem fra Belgien. Så vi skrev lidt frem og tilbage og blev enige om at vi skulle prøve at få hentet æg til landet i foråret. Vi fandt frem til at vi helst ville have de gråstribede (gøgespættede) da der var færrest der havde dem. Vi kontaktede derfor Lene og Peters tidligere sælger i Belgien. Han lovede at hjælpe os med at finde æg af de gråstribede, men han fotalte også at de ikke var sikkert at det blev nogen nem sag. Nu var der bare at vente. Da vi første gang fik svar ledte han stadig, men havde endnu ikke fundet nogen som ønskede at sælge æg til os. Efterfølgende fik vi det svar tilbage at han ikke havde kunnet finde nogen, men spurgte så om der var andet han kune hjælpe med. Eftersom vi var interesserede i de gråstribede valgte vi i første omgang at takke pænt nej tak, men stadig have ham i baghovedet, hvis vi skulle få en underlig idé ;)...

Lene rejste på ferie, og imens forsøgte jeg at finde maraner rundt omkring i Tyskland, Belgien, Holland, England og jeg kiggede sågar også på franske hjemmesider, men fandt ikke umidlbart noget.

Vi var ved at opgive at få maraner i år, men jeg brændte så varm på de sølv/sorte maraner og vi kontaktede derfor vores belgiske kontakt igen, han lovede at prøve at finde dem til os. Der gik da heller ikke længe inden vi fik svar tilbage at han havde fundet en der kunne sende os æg i slutningen af april måned. Vi var super glade, og skrev derfor nærmere med den pågældene opdrætter. Vi blev enige om en forsendelse i slutningen af april og om 50 styk. I mellemtiden havde Lene kigget lidt rundt på nettet og fundet en engelsk side hvor de solgte rugeæg, også til udlandet, og også af de gråstribede. Lene kontaktede derfor denne sides ejere, og fik en aftale om forsendelse af 48 æg i hus. Æggene skulle sendes så de også kom i sidste halvdel af april. Vi ventede i spænding, og glædede os til at æggene skulle sendes og der kunne komme gang i rugning og kyllinger.
Få dage før afsendelsen af de engelske æg var der imidlertidig en islandsk vulkan der valgte at gå i udbrud, så vi afbrød straks forsendelsen af æggene, da vi ikke vil risikere noget. Lenes mand skulle imidlertidig "et smut" til England, og måtte derfor kører den lange vej syd på til Frankrig og over til England. Lene fik ham derfor overtalt til at tage de engelske æg med tilbage til Danmark. Æggene skulle bare sendes til hans hotel, hvorefter de skulle køre med tilbage i Danmark. Planen kom dog ikke langt, da Lenes mand undervejs fik besked om at mødet var aflyst, og derfor vendte snuden hjemad, så heller ingen æg denne gang. Den islandske vulkan forsinkede lige vores æggeeventyr med en uge, så vi var blevet lidt urolige.

Endelig! Der kom grønt lys til flyvning og mandag den 26 blev æggene fra England afsendt. Lene modtog den første bakke onsdag og den næste torsdag. I alt var der 39 æg tilbage, så der var gået nogle stykker til i transporten.

I mellemtiden fik vi svar fra Belgien at han ville sende æggene tirsdag. Han havde desværre ikke mange æg, så han sende kun 24. Jeg modtog æggene torsdag og åbnede med spænding pakken. Det første syn der mødte mig var æggeblomme over hele den inderste kasses ydreside, og jeg blev ret nervøs, så jeg tog forsigtigt en brødkniv og snittede langsomt kassen op, for at rede eventuelle overlevende æg. Da jeg åbnede kassen var det et stort smatværk, og jeg blev ret nedtrygt. Jeg kunne se at den ene æske var væltet ned på siden og at det stod ret skidt til med den, så jeg fiskede forsigtigt denne æggebakke ud. Da jeg åbnede bakken mødte mig et grimt syn. Alle 12 æg var smurt ind i blomme og der var skaller over det hele. Jeg begyndte forsigtigt at tage æggene ud, for at se om der var overlevende. Blandt de 12 æg var 7 totaltsmadret og 3 havde større eller mindre huller. De sidste 2 havde på mirakuløs vis overlevet og var hele og indtakte. En lille glæde blusede op i mig, og jeg tænkte at så havde det da ikke været helt forgæves, så jeg begyndte forsigtigt at åbne den næste bakke. Også her var æggene smurt ind i blomme, undtagen 3 der var tøre og indtakte. Forsigtigt hev jeg de tre ud og efterfølgende fuldte 5 mere, dog klistret ind i blomme. Resten var smadret, så i alt 10 hele æg og 14 knuste. Lidt skuffende, men jeg var glad for at der trods alt var overlevende æg. Jeg rensede forsigtigt æggene, stillede dem i en ny og ren bakke og flyttede dem op i et kølligt rum, hvor ingen kunne komme til dem. Jeg havde fået kontakt til en der skulle ruge for mig, og jeg samlede selv 17 andre æg sammen som kunne komme med, så der trods alt ville komme lidt kyllinger, så igår blev i alt 27 æg kørt til rugning. Nu håber jeg bare på et godt resultat.
Lene påbeyndte også hendes rugning igår, så nu er der ikke andet at gøre end at vente til den 20-21 hvor der forhåbentlig kommer en masse små nye kyllinger af maranerne!

Planen er på længere sigt at få de sølv/sorte godkendt og begynde at udstille de forskellige maraner ;).. Jeg har også stadig en lille stamme gråstribede maraner fra Lene, som vi regner med skal krydses indover de engelske for at få noget blodfornyelse i de danske, forhåbentlig hjælper dette os også i vores avlsarbejde :)

Undervejs tak til forskellige personer der har hjulpet med det ene eller andede:
Jørn Clevin
Marianne Vedel
Peter Agger
Vores belgiske kontakt
Egon Lund Nielsen
Egons rugeven ;)
Og alle andre der har hjulpet eller været involveret på den ene eller anden måde ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2010, 14:25 »
Tak fordi du deler eventyret med os, Mikkel *l
Jeg ved lige, hvordan I har det det er bare SÅ spændende.
Vores eventyr gik jo rimeligt, otte klækkede æg ud af 24 og lige netop nu er anden generation klækket.
Jeg *k *k *k *k *k *k for at jeres eventyr giver levende kyllinger af begge køn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2010, 15:34 »
Det håber jeg sgu også! :D.. Der sidder en her ved siden af mig, som sidder og griner over det lange indlæg jeg har skrevet.. Han skulle bare vide ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2010, 17:30 »
Åuh ha sikke en historie Mikkel ;D

Jeg lavede jo samme nummer i foråret, misundelse er en grim ting og jeg VILLe ikke længere gå og være misundelig på Gunnis araucanaer med haler, så jeg bestilte 24 æg som Søs i Tisted fik lov at ruge. Det er vist blevet til 11-12 kyllinger. På grund af det gode resultat har jeg også bestilt 24 maran æg, 12 hvedefarvede og 12 sort/blå kobber med mulighed for splash. Jeg håber da på at få en 10 kyllinger ud af det :) og gerne en stor flot hane med chokolade ægs gener
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2010, 19:46 »
ÅÅHH Mikkel
Det er bare så spændende at det er til at skrige over  /o
Krydser alt hvad jeg kan få over kors. Håber det går rigtig godt.
Pøj pøj
Linda
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2010, 20:18 »
Ønsker dig også held og lykke herfra!

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2010, 22:18 »
Tak skal i have ;)! Vi håber på der kommer levedygtige kyllinger af begge køn i begge farver!

Har vist ikke nævnt at de 10 belgiske pt står i 37,5 kroner pr styk. Var så heldig at få rabat, da der var så mange ødelagte, hvilket jeg er rigtig glad for! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2010, 13:09 »
Held og lykke med det - vi må jo STRAKS høre, når der er nyt/kyllinger - med billeder og det hele  :D
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2010, 13:37 »
Der er nyt nu! :D Ham der ruger for mig lyste æg den anden dag. Ud af 27 æg er der 3 ubefrugtede, og 2 han ikke er sikre på at der er noget i, så det er jo bare super :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2010, 13:47 »
Det er da bare SÅ godt!!  *k for at resten går som det skal  :D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2010, 18:21 »
Det var dog en usædvanlig god nyhed, når man tænker på deres tilstand, da du fik dem.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2010, 21:17 »
Jeg er også rigtig glad! :D Selv hvis de to han er i tvivl om er tomme og det skulle være de belgiske er der stadig fem til klækning! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #12 Dato: 21 Maj , 2010, 09:30 »
Så er Mikkels og mine Engelske Maranæg æg begyndt at klække. <L <L <L
Var jo ellers lige ved at miste modet efter strømsvigt i går. Syntes at det var et kritisk tidspunkt at strømmen skulle forsvinde på.
Ud over æg i rugekassen er der 8 æg under Bjarkes søde silke fra Tommy.
Jeg håber at hun vil adoptere rugekasse kyllingerne. <+
Holder jer løbende opdateret og Mikkel har forhåbentligt også snart nyt om de Belgiske.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2010, 09:33 »
Billeder, mine kære, billeder  <+

Silken skal nok adoptere, min familiesammenføring gik jo forrygende selvom de var næsten to uger gamle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Eventyret om maranerne.
« Svar #14 Dato: 21 Maj , 2010, 09:38 »
Ja der skal nok komme billeder søde Marianne. Men pt. lader jeg den lige blive i kassen. Nu smider jeg lige en spand is i maven og tager ud at ride selvom der pippes !
Det var hyle morsomt imorges.... Bjarke stod og talte engelsk til rugekassen.
Hello goodmorning.... How are you my little chicken friend ? etc. etc.
Det er børnehumor der vil være med... *g