Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kobber blå maran?  (Læst 12272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Kobber blå maran?
« Dato: 03 Marts , 2011, 20:10 »
Hvor mange herinde har maran i kobber blå?

Er farven godkendt i resten af Europa?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2011, 22:28 »
Jeg har 1.3 i blå/kobber og 1.4 i sort/kobber. Derudover har jeg de to splashed haner fra dig af, men de har ikke "strømper". Min plan er dog at avle dem ind over alligevel :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2011, 00:02 »
Jeg har en enkelt blå kobber høne.

@ Johanne og Andreas

Kunne I også lægger lidt billeder ind af jeres ?? /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2011, 19:38 »
Andreas- mine høner har ligesom din hane heller ikke strømper. Men sammen med hane med strømper har 100% af kyllingerne som forventet fået strømper /o så hvis du har nogle gode sort kobber høner ville jeg klart bruge dem til avl alligevel :)

Lene jeg skal prøve at få taget nogle billeder ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2011, 16:21 »
Jeg er overbevist om at denne hane er kommet ud af et maranæg. er det en blå/kobber og kan en maran godt have sådan en kam?
Jeg troede egentlig det var en høne, indtil i dag, hvor jeg så den trådte en høne.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2011, 16:24 »
@ Peter

Din hane er vist ikke helt ægte Maran.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2011, 18:08 »
Så må det være sumatrahanen den har haft en date med. Det er faktisk eneste mulighed ud over en maranhane
Hilsen
Peter

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2011, 20:44 »
Så må det være sumatrahanen den har haft en date med. Det er faktisk eneste mulighed ud over en maranhane

Var det ikke noget med at du på et tidspunkt fik/købte en engelsk araucana hane herinde? Det ligner nu mest sådan en der er faren.
En sumatra/maran burde ihvertfald ikke få top.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2011, 20:52 »
Eller silke...  :D
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2011, 20:56 »
Johanne, samtlige 100%? Min hane fra sidste år havde fodbefjering, men kun cirka 50-60% af kyllingerne har fået det ;)

Peter, tror som Marianne at der er silke ind over ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2011, 21:14 »
Hvor mange tæer har den?
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2011, 21:54 »
Yes Mikkel, samtlige kyllinger ;) Men hanen har også utroligt flotte strømper.

Jeg kan prøve at forklare hvorfor alle mine kyllinger fik strømper.
Deres far er fra Tyskland og ud af en stamme hvor både mor og far har strømper /o genetisk set kan vi kalde ham (SS)

Mødrene er fra England og har IKKE strømper(det har de ikke altid i England) da de ingen gener for strømper har kalder vi dem(ss)
Disse kyllinger vil jo så være 50% for strømpe-gen(Ss), da far var 100% strømpe(SS) og mødre 0% strømpe(ss).


Hvis disse kyllinger blev parret med en partner uden strømper, vil kun 50% af de resulterende kyllinger få strømper, det passer meget godt med dit resultat /o. Altså må din høne/hane med strømper have en forælder uden strømper og være (Ss)

Hvis jeg parrer mine kyllinger sammen, altså (Ss) x(Ss) for strømper vil 25% af kyllinger blive (ss uden strømper), 25% vil blive (SS fuldt gen for strømper) og 50% vil blive (Ss) ligesom forældrene.

Strømper på maran fungerer som et helt normalt dominant gen ;)

Jeg regner lidt med at beholde hønekyllingerne(de bedste selvfølgelig!) og parre dem tilbage på deres far hvis det er muligt :) Far er fra Tyskland og mødrene fra England så der er slet ikke indavl endnu! Og han har en rigtig god type og kommer fra et flot mørkt æg.

Da hanen er (SS) og hønerne(kyllinger fra i år) så vil være (Ss) vil 75% af kyllingerne blive (SS) altså fuldt strømpe gen og 25% vil blive (Ss). Jeg mener i hvert fald det er sådan det er ;) altså 75/25 %

Det trælse ved dominante gener er at man ikke kan se på hønen om den er (SS) eller (Ss). Begge vil have strømper, der vil højst sandsynligt ikke være forskel i størrelsen på strømperne osv.

Genetik er sjovt :D


Peter han er flot din sjove hane /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2011, 22:51 »
Jeg tror ikke Peters hane er i familie med en silke, for i første genration får de top også i den grad, så jeg hælder mere til den engelske araucana, hvis det er en mulighed
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2011, 22:58 »
Den engelske araucana er udelukket, den har hele tiden haft stuearrest sammen med fruen.

Jeg mener ikke jeg havde nogle silkehaner på daværende tidspunkt, men vil da lige prøve at tælle tæ'r i morgen. Jeg troede jo heller ikke denne her var en hane.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kobber blå maran?
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2011, 23:00 »
Jeg tror ikke det er Sumatra hanen, for den har alt for meget fodbefjering og top !

Det kunne nu godt ligne Silkehøne på hovedet og faconen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub