Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Modbevis  (Læst 12179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Modbevis
« Svar #15 Dato: 18 Februar , 2011, 14:14 »
Thomas det er muligt at det passer, men jeg kunne godt få lyst til at se noget videnskabeligt bevis?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Modbevis
« Svar #16 Dato: 18 Februar , 2011, 14:21 »
Lyse løb = lyse æg ? mon dog !

Sidst jeg hørte noget lignende var det - lyse øreskiver = lyse æg !

Der kan dog godt være det om snakken, at nogle egenskaber er tæt koblede - så de OFTE følges ad.

Ved Maran er mørke æg vel så væsentlig en ting, at det altid må prioriteres i avlen, det er vel nærmest racens hovedkendetegn, og hele grunden til dens fremkomst.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Modbevis
« Svar #17 Dato: 18 Februar , 2011, 14:24 »
Desværre er det sådan at dem som lægger de mørkeste Maran æg er dem som har fejl, af uvisse årsager.

Jeg ville nok forholde mig til den franske forening, for de har vel haft avlet dem længst.

Tror nu den er god nok med jo mørkere æg hanen kommer fra jo mørkere æg har hans afkom.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Modbevis
« Svar #18 Dato: 18 Februar , 2011, 16:38 »
Bent. Det er ikke lyse løb = lyse æg. Det er afkom af mørke æg, der får mørke løb.

Nielsen. Det er rigtig, når du siger de mørkest æg (9 på farveskalaen), så er det tit fejl.

De æg, jeg set her hjemme, har ikke været over 4 på farveskalaen. Dem mine høns lægger, er 5-6 på farveskalaen. Min hane er dog efter et 8 æg.

Hvad jeg ser fra de udenlandske sider, så bruger man tit to forskellige stamme. En for æggefarve og en for udseende.

I princip, kan du ikke lave den perfekt udseende Maran, der lægger de perfekte æg...

Hvis man til udstilling, skulle bedømme høns på udseende og deres æg, ville standarden være anderledes!


Som tidligere sagt, skal mine høns være så perfekte som mulig. De vil dog altid have lidt for mørke løb, da jeg vil have "rigtige" æg!

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Modbevis
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2011, 16:55 »
Jeg vil nu give Bent ret. Der er ingen, som siger, at det skal være nemt at avle de "perfekte" høns. Gener kan, som bent siger, være koblede, hvilket jo egentligt bare siger, at de sidder på samme kromosom. Jo tættere generne sidder, jo svære bliver det at "overvinde" koblingen.

Derfor kan det også være et problem med en udstillingslinje og en æglinje, da det efterhånden nærmest bliver 2 forskellige racer. Jeg vil dog gætte på, at det burde være muligt at få begge dele, type og korrekt ægfarve, på en gang. Måske tager det tid, men sådan er det nu engang med avl.

Så hvis man inden for en æglinje hele tiden selekterer for type og ikke går på kompromis med farven på rugeægene, burde det være muligt også at fremavle gode typedyr her. Og med mindre der er en meget stærk kobling, skulle det ligeledes være muligt at bevare ægfarven. Den anden vej rundt skulle også kunne lade sig gøre, altså typelinje selekteret for ægfarve.

Det er dog klart, at jo flere kriterier, der selekteres for, jo mindre fremgang vil opnås for den enkelte egenskab. Derfor kan der også hurtigere fås fremgang for type, hvis man er ligeglad med ægfarve og omvendt
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Modbevis
« Svar #20 Dato: 19 Februar , 2011, 20:11 »
Hvis man vil opnå fremgang indenfor en overskuelig tid, skal man tage et mål af gangen. I min avl af maran vælger jeg at fokusere som følgende 1. gen. kam/over type, da kammen kan give problemer i mange kommende generationer. 2. gen.  typen og i 3. generation farven. Og samtidig skal ægfarven i hvert fald ikke forringes :). Når kam, type og farve er på plads skal der arbejdes med ægfarven. Det er det jeg har valgt idet der er så mange som avler ud fra ægfarven, eller ud fra- ja ikke rigtigt noget :).


Jeg ved ikke om jeg får mulighed for at følge projektet til ende på grund af pladsmangel, men jeg kunne godt tænke mig at blive ved. Maran er en dejlig race.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Modbevis
« Svar #21 Dato: 19 Februar , 2011, 20:19 »
Jeg tænker også i første omgang kam/hoveddele og type. Derefter må det så blive fjerdragten og æggene man tænker på, for er det første ikke i orden, så har man alligevel ikke en rigtig maran :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.