Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Videre avl ??  (Læst 15179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Videre avl ??
« Svar #15 Dato: 20 Juni , 2010, 21:55 »
Egernhale er en meget stejl haleføring, 90 grader og derover tror jeg nok ;)

Hvedefarvet er da vist næsten det samme som brun ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Videre avl ??
« Svar #16 Dato: 20 Juni , 2010, 22:00 »
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Videre avl ??
« Svar #17 Dato: 20 Juni , 2010, 22:04 »
Beklager hvis jeg har spammet din tråd for meget... Nu går jeg snart til køjs  :D
Mvh Marianne

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Videre avl ??
« Svar #18 Dato: 20 Juni , 2010, 22:28 »
Har den kobber høne ikke en tvillingetak???
Eller ser jeg forkert........
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #19 Dato: 20 Juni , 2010, 23:04 »
Prøver lige at sætte andet billede ind af den kobberfarvede høne - dårlig blitz, men håber det kan bruges alligevel.
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Videre avl ??
« Svar #20 Dato: 20 Juni , 2010, 23:13 »
@ Randi

Hvis det er de tre dyr, du vil avle videre med, så får du allerede fra start af nogle blandede farver.

Det er heller ikke 100 % nemt at vurdere et dyr på et billede, for hvordan er dunfarven og hvordan er farven i vingen, når dyret "lukkes" op osv.

Et billede skal også været taget sådan nogenlunde, så man ser dyret fra siden i en ordentlig opstilling, for i en forkert vinkel kan selv det bedste dyr ligne l...

Din hane har de hvide fjer i halen (har han også hvide fjer i vinger) ? og er meget lys i halsbehæng, han er desuden også gullig i overfarven, hvilket er en fejl. Men svært at undgå på ældre dyr.

Kammene er umiddelbart heller ikke for gode, svært at se, men de har en okay størrelse. Kam, hagelapper og øreskiver skal forøvrigt være livlig røde og benfarven skal være kødfarvet.

Den kobberfarvede høne har for lidt kobber i halskraven og jeg er heller ikke pjattet med hendes haleovergang, men måske har hun også tabt en del fjer i halen.

Så skal du bare have nogle kyllinger, så er de gode nok, men vil du være seriøs så..........
« Senest Redigeret: 20 Juni , 2010, 23:17 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #21 Dato: 20 Juni , 2010, 23:25 »
Ja jeg kan godt høre at det er ikke disse dyr jeg skal avle seriøst på  ;)
Og det er super dejligt at jeg kan få nogle svar jeg kan 'bruge' til noget i fremtiden.

jeg regner ikke med at skulle avle seriøst endnu - jeg vil bare gerne nogle godt råd, når nu jeg skal kigge mine teenage kyllinger efter i 'krogene'..
jeg er nok i det man vil kalde overvejelsen/informations fasen  /o
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2010, 06:09 Fra Randi Krak »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Videre avl ??
« Svar #22 Dato: 21 Juni , 2010, 07:43 »
@ Mikkel

Jo han har en meget stejl hale, egernhale er når vinkle er over 90 grader.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Videre avl ??
« Svar #23 Dato: 21 Juni , 2010, 09:23 »
Prøv selv at google lidt - der kan sagtens findes noget med "Cuckoo" og "Maran" - men med fare for at være partisk, så har Carlo jo gået i min hønsegaard engang - og da havde den da ingen bitak !

Den er rigtig nok engelsk linie. og der må man jo træffe valget i sin avl,  men standarden i Danmark er efter den franske med fjer på ydersiden af løbene.

Farve og tegning er efter min mening ikke speciel dårlig, halefjerene må selvfølgelig ikke blive mere hvide, halskraven skulle være lidt mørkere - men den har ikke hvidt i vingerne, hvilket ville være meget værre avlsmæssigt, og messingskæret er bestemt acceptabelt, selvom det jo ikke ligefremt er ønskeligt.

Men i dit tilfælde, hvor du åbenbart ikke har nogen høner i samme varietet, så er farve og tegning vel heller ikke det afgørende ?

Så må det være typen og  - kunne jeg forestille mig - anlægget for de mørkebrune æg ?

(Egernhale ! - vrøvl ! - har I aldrig set en Chabo ?)

Og Carlo har ligget i det smukkeste næsten chokoladefarvede æg, som man kan forestille sig !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Videre avl ??
« Svar #24 Dato: 21 Juni , 2010, 09:39 »
Jeg synes carlo er pæn, på det første billede så jeg godt bitakken mens jeg ikke ku se det på det sidste. Jeg tror det er vinklen på det første som snyder. Har de gråstribede generelt pænere kamme end sort kobber?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Videre avl ??
« Svar #25 Dato: 21 Juni , 2010, 09:59 »
Meen nu skal en Maran ikke ligne en Chabo.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Videre avl ??
« Svar #26 Dato: 21 Juni , 2010, 10:22 »
Mine maran-kilder fortæller, at det er fra hanen skal-farven nedarves, så en hane fra et mørkebrunt æg er rigtig godt!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #27 Dato: 21 Juni , 2010, 16:32 »
Tak for info Bent  :)
Jeg er også ganske tilfreds med Carlo - han er jo fin og sød ved damerne og mig  ;D
Men det er da klart at skal jeg avle seriøst så skal jeg have noget mere viden og det får jeg jo gennem jer med alle erfaringerne /o

En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling