Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregulativ i Halsnæs kommune  (Læst 24778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Dato: 22 Juni , 2010, 12:38 »
Forslag, der behandles på udvalgsmøde idag..

Halsnæs kommune

På hver ejendom eller parcel må der højest være et 10 høns og 1 hane.

Omfatter hønseholdet en hane, eller giver fugleholdet anledning til væsentlige støjgener, skal
fugleholdet holdes inde i mørkelagt hus i tidsrummet:
Mandag - fredag kl. 22.00 - 7.00
Lørdage, samt søn- og helligdage kl. 22.00 - 9.00
Der må ikke tændes lys i huset i ovennævnte tidsrum.


Bortset fra disse to, så er det et acceptabelt regulativ, hvis de absolut vil lave et regulatv altså.

Som sædvanligt er begrundelsen at kommunen modtager klager..
http://www.dinby.dk/frederiksvaerk/regler-hanegal-paa-vej
Kommunen modtager løbende klager over gener fra fuglehold, men kun i den gamle Hundested Kommune er der regler for hvad man må og ikke må, og de gælder stadig. Nu er et regulativ for fuglehold i hele Halsnæs Kommune på vej.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2010, 10:22 »
Svar fra Halsnæs kommune..

Ingen sager behandlet i 2½ år.....

Her kan man da virkelig tale om et regulativ for regulativets skyld. Himmelråbende.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

  • Gæst
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2010, 10:29 »
Den evige bemærkning om at høns/dyr samler rotter er jeg bare så træt af at læse. Det er mennesker der mest af alt samler rotter.

VH Gunni.

Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2010, 10:42 »
Jeg bor i Hundested og kan ikke finde ud af at tælle høns  ;)

Har heldigvis også naboer som ikke brokker sig over min hane kommer ud hver morgen kl. 8.00 OGSÅ i weekenderne, men måske jeg skal lede efter en ny timer som kan finde ud af ugedagene ;D

Men har tilgengæld også et vennepar her i Hundested, som ikke har samme tollerante naboer, så efter kendskab til dette regulativ sikkert fra den lokale avis, kom en naboklage, fordi denne mente at kunne tælle gennem hækken at der gik 11 høns rundt i hønsegården  :o :o jow jow nogen kan bare godt lide at brokke sig.
Det skal lige siges at dette vennepar ikke engang har en hane, fordi de selv syntes en sådan larmer, så jeg mener det er bare brok brok brok.
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2010, 15:35 Fra Kilgod »
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2010, 11:18 »
I Frederiksborg Amts Avis idag.

Hønseregulativ for regulativets skyld
Debat

Halsnæs kommune har netop vedtaget et nyt regulativ for fugle-og hønsehold .

Begrundelsen for dette regulativ er, at kommunen løbende modtager klager over hanegal.

Dansk Fjerkræ Forum har bedt om aktindsigt i de sager som kommunen har behandlet, og det viser sig, at der ikke har været en eneste sag i Halsnæs kommune siden 2009. Dette er helt i tråd med vores erfaring fra andre kommuner, at når vi beder om at få de konkrete sager, så er der i realiteten meget få sager.

Langt de fleste der holder høns , kan sagtens finde ud af at holde det i fuld forståelse med deres naboer.

Vi har fuld forståelse for at der skal tages hensyn til naboerne når man har høns og har intet problem med at høns skal være i hønsehus fra 22-07, men hvis huset er lydisoleret så er det tilstrækkeligt til at en eventuel hane ikke kan genere. At kommunen kræver mørklægning er at overskride sine beføjelser.

Et andet kritikpunkt i regulativet er begrænsningen på 10 høns . Der er meget stor størrelsesforskel på hønseracer , nogle er ikke større end en øl-dåse og vejer mindre en 400 gram, andre racer kan veje op til 10 gange så meget. Derudover så gælder regulativet også i landsbyer i by-zone, hvor man faktisk bor på landet og alligevel skal begrænses til 10 høns med den af miljøministeriet fastsatte grænse på 30 høns .

I Halsnæs Kommune er det eksempelvis landsbyer som Torup, Melby og Ølsted.

Tværtimod så kan det regulativ som Halsnæs har vedtaget meget let medføre, at personer med uheldige naboer gratis kan klage helt uberettiget over noget, som egentlig ikke generer.

Vi har et eksempel fra Dansk Fjerkræ Forum, hvor en hønseholder i Hundested blev udsat for, samme dag dette regulativ stod i den lokale avis, at en nabo stod og bankede på døren, fordi han mente at kunne tælle, gennem hækken, at der gik 11 høns rundt i hønsegården .

Denne hønseholder har netop af hensyn til naboerne ikke nogen hane. Her er et eksempel på at sådanne regulativer, som Halsnæs kommune inviterer til klager.

Men det værste er jo faktisk, at kommunen her laver et regulativ alene for regulativets skyld. De har jo oplyst at der ikke har været nogen klager, så hvorfor i alverden bruge kommunale ressourcer på dette.

Jeg synes at der er stor grund til at stille spørgsmålstegn ved kommunens forvaltning i denne sag.

Kommunen erkender også at der ingen sager har været, men at de får telefoniske henvendelser.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2010, 22:35 »
Ja, du har sku... gjrot det igen.

Tommy

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2010, 22:38 »
Vores helt egen Helt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #7 Dato: 02 Juli , 2010, 07:18 »
Har der været nogen respons på artiklen? Ved du det Finn? Den viser jo med ret stor tydelighed, at regulativet ikke er til gavn for noget eller nogen...
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2010, 08:58 »
næh, der har intet været endnu.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #9 Dato: 01 Oktober , 2014, 00:05 »
Papegøjer og høns får nye regler!
Det er for at følge op på Finn's emne om Halsnæs's hønse/fugle-regulativ, at jeg tager denne gamle tråd op!! Der står at læse, i Frederiksborg Amts Avis, mandag 29. sep.2014, at sagen, sidste tirsdag, har været på dagsordenen i Udvalget for Miljø og Teknik. Udvalget godkendte det nye regulativ, som kan træde i kraft d.7. okt. i år. Det skal dog først lige godkendes i byrådet.
Som jeg læser artiklen, lyder det som om at folk har klaget over papegøjer og andre støjende fugle, og så tager kommunen åbenbart alle fjeredere væsener under samme paragraf.  Citat: "Særligt omkring hold af papegøjer har det vist sig, at der med administrationens ord er behov for "en gennemgribende ændring"". Og det rammer så vores dejlige hønsehold, som -næsten- ikke gør noget væsen af sig  ;) (og som Finn har fået oplyst, ingen reelle klager over høns, kun tlf. henvendelser!)
Så nu må et fuglehold max bestå af 10 høner og 1 hane eller 2 stk støjende papegøjer eller støjende fugle!
Der står så også, at der er mulighed for at dispensere for regulativet, i konkrete tilfælde og hvis borgeren kan fremkomme med en plan, der ser miljømæssigt acceptabel ud ...
Hmmm....jeg avler bare høns til fryseren, kan det mon være et konkret tilfælde??

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #10 Dato: 01 Oktober , 2014, 08:48 »
Suk...

HVAD i alverden har de gang i Halsnæs. De vil have mere administration?

Her er udkastet til det nye regulativ
http://www.halsnaes.dk/~/media/ESDH/committees/ab34881a-9e36-4df9-807a-82de5108dd6f/Ukendt/2552695-2643708-13.ashx

Og det gamle
http://www.halsnaes.dk/~/media/Miljoe/Miljo/Regulativer/Regulativforfuglehold2010pdf.ashx

I forhold til det gamle, så må man ikke længere have ungdyr i april-november, men antallet af voksne høns er det samme.

Påfugle, kalkuner, gæs og ænder (undtaget prydænder) forbydes.

I det gamle stod at høns, ænder og gæs skal holdes på grundejerens ejendom, i det nye at de skal holdes i voliere og ikke må gå frit.

Nu skal fuglehold (herunder hønsehold) også ANMELDES til kommunen 4 uger førend man anskaffer dem?
stk. 5 Etablering af udendørs fuglehold skal anmeldes til kommunen senest 4 uger før fugleholdet
anskaffes.

Det er jeg ikke sikker på at de har lovhjemmel til at kræve!

Jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at forstå disse stramninger, specielt den med at fuglehold skal anmeldes til kommunen? Den har jeg ikke set før. Den med at de nu strammer fra at høns skal holdes på egen grund til at de skal være i voliere forstår jeg heller ikke?

Jeg har som vanlig bedt om aktindsigt i de klager de har fået.
http://www.halsnaes.dk/Politik/Dagsordner%20og%20referater/ab34881a-9e36-4df9-807a-82de5108dd6f/68621BB7-A7F6-46C7-AEF5-3136468DBB80.aspx?agendaid=0a8805eb-68a0-48fb-8877-6b8ee6d8b552#section108

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #11 Dato: 01 Oktober , 2014, 12:21 »
Er der nogen som har mandagens udgave af Frederiksborg Avis og som kan tage et billede/scanne den og sende til mig?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #12 Dato: 01 Oktober , 2014, 13:10 »
Hvor er jeg træt af skrankepaver, der i en evindelighed laver regler om ting, de ikke ved noget om.
Det går altid galt, når små mennesker får magt. /d

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #13 Dato: 01 Oktober , 2014, 14:17 »
Jeg kan ikke scanne,men jeg tager gerne en kopi og sender med sneglepost....?

Hilsen
Bente

haxth

  • Gæst
Sv: Hønseregulativ i Halsnæs kommune
« Svar #14 Dato: 01 Oktober , 2014, 15:31 »
Angående høns og indhegning forstår jeg gamle og nye regler ens. Ifølge den gamle skal de holdes på ejendommen med indhegning. Ifølge den nye er ejendom ikke nævnt men blot indhegning/voliere - jeg opfatter her ordet frit som duerne, der flyver udenfor matriklen. Mine høns går jo ikke frit, da der er hegn om hele grunden, så de ikke kan forlade den. - For øvrigt gik der i sommer rygter om en hønseejer i omegnen, der var truet med at få sine høns skudt, hvis han ikke holdt dem hjemme.