Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: SKRUK  (Læst 5031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hubert0502

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
SKRUK
« Dato: 09 Juli , 2015, 10:01 »
Hej:-) Jeg tror jeg har en skrukhøne men hun ligger ikke på nogen æg og har heller ikke en hane der er gammel nok til at befrugte. Spørgsmålet er: jeg har hørt, at hvis jeg lader hende ligge ca. 8 dage, så vil jeg kunne smide et par daggamle kyllinger ind under hende? Altså, hun behøver ikke ligge de næste 21 dage før jeg kan gøre det, er det korrekt? På forhånd tak for hjælpen :-) Hilsen Camilla

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: SKRUK
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2015, 10:17 »
Det tror jeg sagtens, du kan gøre. Høns er ikke så kræsne, når det kommer til at adoptere :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Hubert0502

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: SKRUK
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2015, 10:38 »
Super :-) Så skal jeg bare lige blive enig med mig selv om det er dét jeg vil, eller om der skal en afskrukning i gang. Havde sgu ikke lige regnet med at der skulle kyllinger til allerede ;-)

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: SKRUK
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2015, 10:48 »
Nej, sommetider kan de godt snyde lidt ;-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: SKRUK
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2015, 10:55 »
Jeg har også prøvet i år at lægge daggamle under skrukhøner, der ikke har lagt længe. Den ene havde faktisk kun lagt et døgn og fik kyllinger på en uge, men det var også en erfaren silke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hubert0502

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: SKRUK
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2015, 11:06 »
Min silke er fra 2014, ved faktisk ikke om hun har været skruk og har fået kyllinger før, men det kan jeg da tjekke;-) Når man siger "daggamle" behøver de så ikke være helt nye? Er blevet tilbudt nogen som klækker her søndag/mandag, men da jeg ikke er hjemme, kan jeg ikke hente før onsdag-torsdag og så er de jo 2-4 dage gamle, går det mon?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: SKRUK
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2015, 12:22 »
Når kyllingerne klækker skal de helst blive de første 48 timer i rugemaskinen for at tørre ordentligt, så daggamle købes som regel 2-4 dage gamle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hubert0502

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: SKRUK
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2015, 12:25 »
Super, jamen det kan jo ikke være bedre så :-) Jeg må jo gå udfra at de kommer fra rugemaskine men ellers, gælder det samme hvis de er ruget ud under høne? Her skal de vel også tørre ordentligt først?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: SKRUK
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2015, 13:47 »
Jo hurtigere du kan få kyllingerne under skrukken des bedre. Jo ældre kyllingerne bliver, jo mere selvstændige bliver de, og kan selv søge føde, og vil ikke høre efter skrukkens kald. 2-4 dage plejer dog ikke at være et problem, men læg dem først under hende når det er mørkt, så skrukken og kyllingerne har hele natten til at lære hinandens lyde at kende. Hold øje med dem, så der ikke sker kyllingemord. Pøj pøj med sammenføringen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: SKRUK
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2015, 16:07 »
Jo de skal også tørre under hønen. Derfor går hun heller ikke af reden de første par døgn efter kyllingerne er klækkede.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hubert0502

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: SKRUK
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2015, 18:29 »
Okay :-) Nu får hun lov at ligge frem til på onsdag og så prøver jeg at putte et par små kyllinger ind under hende. De burde klække søndag/mandag, så det bør passe fint med onsdag. Men kan forstå, at det så nok heller ikke skal være senere for at sikre, at de ikke støder mor-høne fra sig ;-) Kan jeg med fordel lægge et æg under hende nu, så hun tror hun har ruget dem ud, eller er det lige meget? På onsdag har hun ligget skruk i 8 dage.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: SKRUK
« Svar #11 Dato: 09 Juli , 2015, 19:04 »
Det er lige meget om hun ligger på æg eller ej. Som hovedregel siger man at der er størst succes med adoptivkyllinger inden de har tabt deres næbtand, og det sker ca på fjerdedagen. Men jeg har læst om flere og har nu også selv prøvet at kyllingerne er en uge gamle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: SKRUK
« Svar #12 Dato: 09 Juli , 2015, 19:42 »
Jeg mener klart, at det er en fordel at lægge æg under hende, indtil hun får sine daggamle kyllinger - at vende, nusse og kigge på sine æg er en stor del af det at være skruk. Lad hende dog få lov til at leve sine instinkter ud og giv hende et par æg at passe på og nurse.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14