Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tre (snart fire) døde høns/kyllinger. Update: 8 døde :(  (Læst 9487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Tre (snart fire) døde høns/kyllinger. Update: 8 døde :(
« Svar #30 Dato: 22 April , 2014, 14:27 »
Kan man ikke vaccinere mod Maraks mens kyllingerne er små? Hvis ja - er det så ikke en mulighed at vaccinere næste hold?

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Tre (snart fire) døde høns/kyllinger. Update: 8 døde :(
« Svar #31 Dato: 22 April , 2014, 19:20 »
Kan man ikke vaccinere mod Maraks mens kyllingerne er små? Hvis ja - er det så ikke en mulighed at vaccinere næste hold?
Man kan godt vaccinerer mod Mareks.

Men.

Mit indtryk er at kun nogle bestemte racer får mareks. eksempelvis Sebright, og engelsk Araucane som jeg har erfaringer med. Nogle får det, og de hænger ikke med hovedet, men går fjollet rundt med evt. den ene vinge hængende nedad. Mange af de andre fejler intet.

Så.

Der vil jeg give Erik lidt ret, er der dyr der går der imellem og ikke fejler noget, er det dem man skal avle videre på.

Men mon ikke det er tvivlsom at det er mareks du har haft, når de øvrige ikke går og hænger med hovedet.


« Senest Redigeret: 22 April , 2014, 19:22 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline JLM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Tre (snart fire) døde høns/kyllinger. Update: 8 døde :(
« Svar #32 Dato: 22 April , 2014, 20:11 »
Der er ikke flere høns. De otte små var vores opstart og de døde alle.

Jeg stolede på dyrlægen og det har jeg det egentligt godt med beslutningen. Måske de sidste 1-2 havde klaret det. Men jeg tvivler.

Min mor fortalte i dag at hun havde givet dem regnvand fra en spand vi har stående, mens hun passede dem i en weekend. Det gjorde hende og min far, da de havde høns (det var før fugleinfluenza-tiden).

Der kan de vel godt ha' fået en bakterie eller parasit? Men... Så var det vel døde samtidigt, var de ikke?

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Tre (snart fire) døde høns/kyllinger. Update: 8 døde :(
« Svar #33 Dato: 22 April , 2014, 21:27 »
Der er ikke flere høns. De otte små var vores opstart og de døde alle.

Jeg stolede på dyrlægen og det har jeg det egentligt godt med beslutningen. Måske de sidste 1-2 havde klaret det. Men jeg tvivler.

Min mor fortalte i dag at hun havde givet dem regnvand fra en spand vi har stående, mens hun passede dem i en weekend. Det gjorde hende og min far, da de havde høns (det var før fugleinfluenza-tiden).

Der kan de vel godt ha' fået en bakterie eller parasit? Men... Så var det vel døde samtidigt, var de ikke?
Hvis jeg var dig vil jeg glemme alt om fortiden. Gøre mit hønsehus rent, og så få startet nogle nye op hurtigst mulig. Så glemmer du alle de gamle problemer.
Høns må godt nok ikke få regnvand, men de kan godt tåle det de selv finder.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tre (snart fire) døde høns/kyllinger. Update: 8 døde :(
« Svar #34 Dato: 22 April , 2014, 22:29 »
Men mon ikke det er tvivlsom at det er mareks du har haft, når de øvrige ikke går og hænger med hovedet.

Så vidt jeg husker er dødeligheden ved Mareks ca 70 pct. Med andre ord overlever ca 30 pct. Tallene passer meget godt med det jeg har oplevet med indkøbte silkekyllinger. Og de ca 30 pct der overlevede viste på intet tidspunkt sygdomstegn.

Jeg havde et par år efter endnu et tilfælde med kyllinger (silker) klækket af egne æg, men det skyldtes nok at jeg ikke var opmærksom på, at virus kan overleve ganske længe i omgivelserne, selvom der ikke kommer nye kyllinger til.
Mvh
Erik Andersen