Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ilægning af rugeæg i rugemaskine  (Læst 1213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Dato: 20 Marts , 2008, 17:24 »
Hej

Jeg har den store fornøjelse at kunne afhente rugeæg, af en meget hjælpsom sjæl i morgen. Det er min første gang med rugemaskine.

Hanne som er den glade ægleverandør og jeg kom i tvivl om hvorvidt æggene skal "hvile" ligge uden for rugemaksinen når jeg kommer hjem med dem i morgen, - eller om jeg bør ligge dem i maskinen og holde låget på det efterfølgende døgn. Jeg kan ikke helt læse mig til hvad der er bedst, men håber på at der her i dette forum er nogle som kan hjælpe ? ???

Jeg har startet maskinen op, så den har rette temperatur og forsøgt at få fugten reguleret også. Dog har jeg problemer med at der bliver for fugtigt. Altså at hygrometeret viser 60-62 hvor der kun bør være 55 % her de første 2 uger. Den eneste måde jeg kan få fugten ned på er vel ved at lufte ud i kassen?? ???

Håber på hjælp, - for jeg vil så gerne have succes med min første udrugning så der kan komme liv i huset.   :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2008, 18:16 »
Hej Helle

Æggen har bedste af at hvile et døgns penge inde de bliver lagt i maskinen, især hvis de har været sendt med posten, hvis du selv har hentet dem så kan nogle timer være nok.

Tempraturen skal være stabil før du ligger æg i, fugtigheden er ikke så vigtig nu, det er først den sidste uge du skal kikke på det, det kan gøre på flere måder, nu ved jeg ikke hvilken maskine du har og om de vender dem eller de vender selv, hvis du vender dem kan du inden du lukker bruge en vand forstøver, men det er kun de sidste dage du må gøre det eller lukker du porene i æggeskallen.

En fugtig klud kan og så bruges for at forhøje fugtigheden.

Den første uge kan du ruge "tør" så får du en bedre luft lomme i ægge og chancerne bliver lidt bede for et godt resultat.

Tommy
 

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2008, 09:06 »
Hej Tommy

Tak for dit svar. Når du skriver tør, mener du så at jeg ikke skal have nogen form for fugt i kassen? Jeg havde fyldt vand i en af vandrenderne, men har nu tørret det op igen. Håber det får fugtigheden ned.

Det er en fladrugemaskine med fuldautomatisk vending, jeg har lånt mig til. Har aldrig prøvet rugemaskine før, derfor er det så dejligt at kunne få hjælp af erfarne mennesker som dig  ;)
Maskinen er en therbo købt ved America. Dem jeg har lånt den af har ikke haft særligt held med den. Da de har købt den brugt har de ikke vejledningen til den. Vejledningen der er her på forum er nærmest identisk med den jeg kan finde på "lillesøsteren" (uden vendeautomatik) på www.gundlach.dk. Jeg savner dog noget om hvor mange æg der kan være i den og hvordan stængerne i mellem rækkerne skal være indstillet.

Jeg har vedhæftet et par billeder af maskinen, hvis det kan hjælpe?


Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2008, 09:22 »
Helle
Mit bud er, at der kan være ca 20 - 25 æg i din maskine.
Stængerne skal sidde i rækker sådan at dine æg ligger ca 5 i en lang række, så en stang og så ca 5 æg igen på række og igen en stang osv.
Det ser ud til at ,når den er igang så er der hele stang systemet som flytter sig fra side til side. Forstået sådan at stængerne holder alle æg pænt på række når de vendes.
Sender lige et billed med af min maskine, stængerne er anderledes og jeg skal rykke i en pind for at alle æggene ruller/vendes (min er IKKE automatisk)  men tror du kan se systemet
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2008, 10:02 »
Hej
Stor tak til Hanne som har givet mig 14 friske rugeæg som jeg gerne skal have gule orpintonner ud af. Jeg har lagt dem i maskinen i går, - efter at have givet dem et par timer uden for maskinen.
Der var god plads når jeg lagde dem som du beskriver Linda.

I dag har jeg startet vendeautomatikken op. Tempraturen ser ud til at passe. Jeg har lavet et huskeskema hvor der er oversigt over de forskellige dages vending (det skulle automatikken gerne klare for mig) udluftning og fugtighed, - samt de forskellige dages opgaver. Jeg er som et lille barn der ikke kan vente på at det bliver juleaften! Ja, sådan føles det  ;)

Er der nogle kloge hoveder der har kommentarer eller rettelser til skemaet??

Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2008, 10:31 »
hej helle
har lige kikket i americas katalog  en thermo fladruger med autmatik
kan rumme 33 æg og der kan du også download rugevejledning mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2008, 10:40 »
Det ser meget fint ud Helle. Måske du kunne bruge den sammen med denne: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item5 ?
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2008, 11:04 »
Til Helle!
Der er en del der har bedre erfaringer med lavere luftfugtighed, end 55%, de første 7-14 dage. Problemet med 55% er at luftblæren typisk ikke bliver stor nok. Der kan sagtens komme kyllinger ud af det alligevel men jeg har flere gange ruget sideløbende med en skrukhøne og selvom jeg har ruget med omkring 20% luftfigtighed (i maskinen) de første 14 dage er blæren nærmest dobbelt så stor i æggene under hønen. Det giver da stof til eftertanke!!
Men jeg kan godt se at det ikke virker ligeså troværdigt når der står 55% fugtighed i det fleste rugevejledninger.
Min maskine er iøvrigt en motorruger.

Danny

Det ser meget fint ud Helle. Måske du kunne bruge den sammen med denne: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item5 ?

I den vejledning står der at æggene skal vendes 3 gange om dagen og drejes 1 gang.... øhh, hvad går det ud på?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2008, 11:19 »
Danny

Jeg ved det ikke, kender ikke damen der har skrevet skemaet, og dermed ikke grunden. Og kender heller ikke en fladruger. Men kunne forestille mig at når æggene står op, så skal de vippes til den anden side?

Bud er velkomne.
Hilsen Susanne

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2008, 11:39 »
Tak for alle de kloge svar omkring fugtigheden.

Jeg bliver bare forvirret. Det Danny skriver om at for lav fugtighed giver små luftblærere sammenlignet med luftblærere på æg under skrukhøner er vel nærmest det modsatte af hvad Tommy skriver om at ruge tørt?

Jeg har tørret det vand op som jeg havde fyldt i da jeg startede maskinen op for ca 3 dage siden. Derefter faldt fugtigheden og efter jeg lagde æggene i i går er den ca. 55%. Det kan vel ikke være helt tosset :-\

Jeg fik samme "øhh hvad" som Danny skriver om, da jeg læste de vejledning Susanne henviser til, men satser på at automatikken klarer ærterne for mig  :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2008, 12:19 »
Tak for alle de kloge svar omkring fugtigheden.

Jeg bliver bare forvirret. Det Danny skriver om at for lav fugtighed giver små luftblærere sammenlignet med luftblærere på æg under skrukhøner er vel nærmest det modsatte af hvad Tommy skriver om at ruge tørt?

Jeg har tørret det vand op som jeg havde fyldt i da jeg startede maskinen op for ca 3 dage siden. Derefter faldt fugtigheden og efter jeg lagde æggene i i går er den ca. 55%. Det kan vel ikke være helt tosset :-\

Jeg fik samme "øhh hvad" som Danny skriver om, da jeg læste de vejledning Susanne henviser til, men satser på at automatikken klarer ærterne for mig  :)

Jeg tror at du skal læse mit indlæg en gang til. Jeg er netop helt enig med Tommy om at det bedst kan betale sig at ruge med LAV luftfigtighed de første 7-14 dage da luftblæren derved bliver STØRRE og altså ikke mindre  :)
Hvis jeg ruger uden vand i min maskine så ligger fugtigheden mellem 20 og 30 procent og altså ikke 55% som din. Men udluftning af maskiene og luffugtigheden i rummet har selfølgelig også noget at sige.
Er der nogen lufthuller i din maskine? Eller et spjæld du kan åbne og lukke?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2008, 12:22 »
Det jeg mener med sammeligning med skrukhøner er. At hvis luftblæren i æggene, i maskinen, ikke bliver "stor nok" med 20-30% luftfugighed så er det da slet ikke at fortrække en fugtighed på 55%.
Er det til at forstå nu så? Eller er det for kryptisk formuleret?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #12 Dato: 22 Marts , 2008, 15:09 »
 :)

Ja, nu forstår jeg det! Jeg tror ikke dine formuleringsevner fejler noget, Tommy. Tror bare det er mig der har svært ved at forstå den store videnskab. Nok mest fordi jeg synes at de par gange jeg har brugt skrukhøne, har det virket fugtigt, især lige når hun er blevet flyttet. Måske fordi jeg de par gange jeg har prøvet det, - har brugt en omvendt græstørv og den er jo mest fugtig i starten af rugeperioden, da de dværghøns jeg havde først blev skruk sidst på foråret og at græstørven derfor tørrede ud i løbet af perioden.

Jeg har luftet ud i rugemaskinen, og de næste par dage skal jeg jo også lufte ud ca. 15 min pr dag, - igen i følge vejledningerne. Har endnu ikke andre råd at trække på  ;)

Jeg har kassen stående i vores kontor som vender mod nord. Der var jeg sikker på at de ikke blev skubbet til af støvsuger, nysgerrige børn og lignende, - og samtidig sikker på at de ikke fik sollys. Modsat vores bryggers hvor der er meget tørt pga gasfyr og tørretumbler er der "normal" fugt og varme i kontoret. Hvad angår udluftning på selve kassen, så ja, der er ca. 6 små huller på ca. 4-5 min.  diameter. Må tilstå at jeg mest har været bekymret for at få for lav fugtighed, uden at vide at det ikke var noget jeg skulle bekymre mig om før, - efter de 14 dage. Ja, jeg har jo meget at lære  :)

Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #13 Dato: 22 Marts , 2008, 18:44 »
Hej

Det med fugtighed kan være svært, det har også noget at gøre med hvor rugemaskien står, min står i udhuset hvor der isolet men ikke varme på og fugtighedne er på ca 50 % og de er den også i maskinen.

Jeg har klækket i denne uge uden at få fyldt vand i og her klækkede 10 ud af 12 æg, de to sidste var dårlig befrugtet og de kom alle på samme tid.

Når du har automatiske vendeing har du ikke nødig at lufte ud i maskinen, men bruge den ventil som er i låget stil at styre luften, den kan også lukkes til når du skal klække, så lukkes den næsten helt til og så vil du få højere fugtighed.

Der er  mange måder at ruge på, og mange gange afhænger de af maskinen og hvor og hvem der passer den, så hvis du ikke får 20 kyllinger ud af 10 æg første gang, så fortvivl ikke, prøv igen.

Tommy   

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ilægning af rugeæg i rugemaskine
« Svar #14 Dato: 22 Marts , 2008, 19:58 »

Der er  mange måder at ruge på, og mange gange afhænger de af maskinen og hvor og hvem der passer den, så hvis du ikke får 20 kyllinger ud af 10 æg første gang, så fortvivl ikke, prøv igen.

Tommy   


He he... det skal godt nok også være helt enestående hvis man skal have 20 kyllinger ud af kun 10 æg ;D

Nå, spøg til side. Jeg vil endnu engang give Tommy ret. Det kan være forskelligt fra maskine til maskine. Placering af maskinen og type og størrelse på/af æg har også meget at sige.
Det skader eksempelvis ikke at ruge små æg med lidt højere luftfugtighed.
Det samme gælder for æg med tynd skal.
Jeg har en høne som ligger forholdsvis store æg og med en tykkere skal end de andre høns. Hendes æg er der en dårligere klækkeprocent på end de andre. Sandsynligvis fordi at der ikke fordamper nær så meget fugt fra disse og dermed bliver blæren ikke helt så stor.
Så som du kan se, er det bedst at danne sig sine egne erfaringer. Men selfølgelig er det en fordel med nogen retnings linier man kan gå efter eller støtte sig op af.

Danny
Himlen bør altid være blå!