Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vejhøvl  (Læst 504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Vejhøvl
« Dato: 19 Marts , 2008, 22:00 »
Vi har en lang grusvej og naboen har godtnok en vejhøvl, men men men. Den lægger al gruset ud i siden af vejen.
Nogen som har ideer/tegninger af en fornuftig model? Altså en som holder gruset på vejen.

mvh   Jørgen

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Vejhøvl
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2008, 22:16 »
Hvis det er en vejhøvl (og ikke et skrabeblad), så lyder det til at den går for dybt. Så har gruset kun en vej væk, og det er til siden.
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Vejhøvl
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2008, 22:31 »
Sådan en vejhøvl (dozer blad) som du snakker om skal ligge det overskydende grus ind på midten af vejen så i køre for langt ude i den "forkerte" side. Medmindre at vejen er så smal at høvlen går fra den ene side til den anden.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Vejhøvl
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2008, 07:05 »
Vi har løst problemet med 2 små hjul, hjul som man bruger på tralier altså i front, de kan hæves og sænkes efter behov.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Vejhøvl
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2008, 08:35 »
Sådan en vejhøvl (dozer blad) som du snakker om skal ligge det overskydende grus ind på midten af vejen så i køre for langt ude i den "forkerte" side. Medmindre at vejen er så smal at høvlen går fra den ene side til den anden.

Danny

Det dozerblad du snakker om er det ikke et skrabeblad Danny? En vejhøvl (alt efter udformning), har 'blade' der går begge veje og dermed holder materialet på midten af vejen. Men hvis denne vejhøvl går får dybt så er der kun en vej væk og det er til siden.

Et skrabeblad er godt, men kræver som du skriver at man kører i siden af vejen, så gruset holdes på midten.
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2008, 08:38 Fra Susanne Hansen »
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Vejhøvl
« Svar #5 Dato: 20 Marts , 2008, 08:47 »
Vi har løst problemet med 2 små hjul, hjul som man bruger på tralier altså i front, de kan hæves og sænkes efter behov.  ;D

Det er også den løsning vi snakker om herhjemme.
Hilsen Susanne

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Vejhøvl
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2008, 12:09 »
Det er den model med jernbjælker som går på tværs vi har. Og jo. Jeg er godt klar over det er fordi bjælkerne er i vejens bredde og sidder på skrå. Så SKAL gruset jo ende ude i siden.
Så den skal bygges om så den skraber udefra og mod midten og så måske fordeler lidt igen. Tænkte om nogen havde en de kunne ta et billed a. Så kunne jeg kopiere den og måske slippe for selv at konstruere, bygge den om, regulere osv. Altså spare en masse tid.

Mvh   Jørgen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Vejhøvl
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2008, 20:34 »

Det dozerblad du snakker om er det ikke et skrabeblad Danny? En vejhøvl (alt efter udformning), har 'blade' der går begge veje og dermed holder materialet på midten af vejen. Men hvis denne vejhøvl går får dybt så er der kun en vej væk og det er til siden.

Et skrabeblad er godt, men kræver som du skriver at man kører i siden af vejen, så gruset holdes på midten.

Det er rigtig at et dozerblad kun er 1 "blad" men en vejhøvl er så vidt jeg ved (jeg kan selfølgelig tage fejl) lidt mere en fællesbetegnelse for et redskab der kan rette vejen af.
En alm. høvl, til træ, har også kun et enkelt blad  ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Vejhøvl
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2008, 22:43 »
En vejhøvl i min verden er med to blade Danny. Derfor vi snakker forbi hinanden  ;D
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Vejhøvl
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2008, 08:25 »
Der findes flere forskellige vejhøvle, men vores er med blad der står op, jeg ved ikke rigtig hvad det hedder, måske dozsher blad,  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte