Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nammenam  (Læst 2370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nammenam
« Dato: 05 Februar , 2010, 08:36 »
Hørte lige i nyhederne at vi nu er på vej til at få et enzym, som kan lime kød sammen, så sjatterne også kan blive til bøffer, MON det højner vore kød standard mere eller ???

Jeg hørte også en ekspert fortælle at kød bliver hakket med ben, derefter siget og presset sammen til ja kød .............  :o Lækkert

Så får man lyst til at være selvforsynet og hvis ikke det kan lade sig gøre vegetar...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Nammenam
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2010, 08:43 »
kan så fortælle at det som de kalder for kødklister, faktisk bliver brugt den dag idag, nu bliver det så bare kaldt for bindemiddel, og skulle vist være brugt i fiske-industien i de sidste 30 år, efter hvad jeg kunne forstå på det jeg hørte på p4-nordjylland. måske der er en fordel med det, du kan få sammensat lige den type bøf du gerne vil have <R eller hvis lærlingen kommer til at skåre forkert, ja så klister vi det da bare lige sammen igen, og prøver forfra /d
nej lad os slip for det, ellers som en mand på p4-nordjylland havde skrevet ind til studioet, så lad da bare de sjællænder få det, hvis de vil ;D tror bare heller ik de vil have det /o
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Nammenam
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2010, 09:21 »
Så skal det lige síges, at min søster som har arbejdet på slagteri i mange år..aldrig køber hakket fars..hun har set hvad der kommer i..og det kan kun være ulækkert

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nammenam
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2010, 10:12 »
Her må jeg så bare opfordre til at man prøver at skaffe sig nogle kontakter med en bondemand på landet :) Jeg er simpelthen så glad for at købe den årlige halve ko :) Jeg kan endda komme med ned til slagteren, og se ham partere den, hvis jeg vil :)

Og er der for meget steg, så ryger det igennem kødhakkeren, og så har vi mere hakket oksekød.

Prøv det, prøv det, det er virkelig en fornøjelse, når man har været vant til at købe det til høje priser i supermarkederne :)

GKV

  • Gæst
Sv: Nammenam
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2010, 10:59 »
Jeg er også bare så glad for min kontakt, en krydsning af Pimontese/ Simmentaler går og venter på at blive slagtet og det er min den halve.

Hvad angår limet kød, ja, så er mange danskere rystet over det lige nu, men lur mig, om et år så glider det også ned, ligesom alt det andet de stopper i munden.

VH Gunni.

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Nammenam
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2010, 12:44 »
så lad da bare de sjællænder få det, hvis de vil ;D tror bare heller ik de vil have det /o

Må lige minde om, at vores fødevare-medister, Eva Kjer Hansen, er valgt ind i Vejle kreds og bosat i Åbenrå! Så med hende i spidsen for kødklister, er det åbenbart noget hun under os alle. ;)

Efter sigende er det allerede brugt i spegepølse og kødpølser. Lad mig anbefale en æggemad fra egen produktion /o Bare jeg dog for syv søren havde plads til et par svin og et par køer....
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nammenam
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2010, 17:29 »
Jeg har også en hakket ged i fryseren, så jeg skal heller ikke have hakket kød foreløbig. Og geder passer nu bedre i størrelsen, når man er enlig end en halv eller kvart okse :-)

Og det smager mindst lige godt, lidt ligesom kalv.......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nammenam
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2010, 18:01 »
Jeg fik en 1/4 kvie af mine forældre, og har også lige smidt et ½ krondyr i fryseren. Jo mere jeg finder ud af, jo mere hysterisk bliver jeg med det mad jeg køber. Heldigvis er Fyn godt belagt med gårdbutikker, godser og lækre små mejerier, bryggerier m.m. Jeg tror jeg bruger flere penge end gennemsnitsbefolkningen på madvarer, men til gengæld så bruger jeg ikke så meget på tøj og cafebesøg m.m. ;) Desuden så er meget af min have lagt ud til nyttehave og jeg har plantet en masse frugttræer og frugtbuske. Og der bliver IKKE sprøjtet her på matriklen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nammenam
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2010, 18:58 »
Det er godtnok utroligt hvad vores mad skal udsættes for. Jeg kan forudse mange svindler med dette her, for det skulle ikke være muligt at kende forskel på om bøffen er rigtig eller med klister, så der er sikkert nogle der vil bruge billigt hakket kød og sælge det som agte bøffer i stedet for hakkekød.

Det er heller ikke undersøgt om det er en forværring af fødesikkerheden, fordi der vil være flere bakterier inde i kødet end normal, så hvis man tror at det er et normalt stykke kød og det så ikke bliver gennemstegt, så er der bakterier inde i kødet...
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/02/05/095949.htm

Det er så samme minister der ikke vil tillade salg af æg fra racehøns, eller vil tillade salg af kød fra hobbybesætninger på samme vilkår som jægere kan sælge kød fra dyr de skyder.

Det hænger slet ikke sammen med begrundelse i fødevaresikkerhed dette her...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Nammenam
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2010, 19:44 »
Ja fy for den da....
Der er også komave i ost, (når jeg ikke lige er på barsel arbejder jeg på mejeri).
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

GKV

  • Gæst
Sv: Nammenam
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2010, 19:52 »
Jamen er det ikke osteløbe du mener?

VH Gunni.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Nammenam
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2010, 21:13 »
Komave er vist med til at stivne osten, mener det er sådan det er. Men komave er der i. :-\
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

GKV

  • Gæst
Sv: Nammenam
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2010, 23:13 »
Når du siger komave så tænker jeg på sådan en gang hundemad, men sådan er det jo ikke. Osteløbe er et enzym fra kalvemaver som man bruger for, at ostemassen kan stivne, ellers var det ikke muligt at lave det.Det er dog også muligt ad vegetabilks vej.

http://thise.eu/faq/Osteloebe.asp

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2010, 23:40 Fra GKV »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Nammenam
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2010, 10:22 »

@ Marianne. Ja..og det smager faktisk rigtig godt  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14