Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opfordring - Burning Panda  (Læst 567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Opfordring - Burning Panda
« Dato: 09 Marts , 2008, 09:05 »
Jeg vil lige viderebringe en opfordring - ved godt at meningerne er mange omkring global opvarmning og CO2, men det kan ihvertfald ikke skade  ;)

http://www.burningpanda.dk/Menu/Sluk+lyset+Danmark/Hvor+og+hvorn%c3%a5r%3f

Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Hanne

  • Gæst
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2008, 10:38 »
Lyseslukker!! ;D

Go ide Anette.

Jeg følger trop! ;)

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2008, 15:11 »
Selvfølgelig slukker vi lyset den dag. Resten af året sparer vi selvfølgelig på energien. Ja ikke på vores egen, men den der giver CO2 problemer. Jeg tager cyklen.
Jens

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2008, 21:37 »
Fed idé  ;D  Vi slukker også for lyset her.
Og til Jens... Nu ved jeg faktisk ikke om vi mennesker er 100% CO2-neutrale? Jeg ved at f.eks vores træpillefyr og brændeovn (med korrekt forbrænding) er CO2-neutrale da træerne i deres levetid optager ligeså meget CO2 som de udvikler under selve forbrænding... MEN... Er det nu også tilfældet ved Os mennesker ???  ::)
Hmm Det kunne man godt lige tænke på :-)
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2008, 09:01 »
Meget af den mad vi køber i butikkerne er produceret med fossile brændstoffer.

Og selvom CO2'en i selve maden kommer fra atmosfæren så frigives den jo når vi cykler.

Jeg er nu alligevel sikker på at Jens på hans cykel er bedre (meget) end Jens i bil  ;)

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2008, 09:47 »
mht at fyre med brænde og træpiller så glemmer man desværre i sin begejstring at der ofte er brændt masser af fosilt brændsel af på at fælde træerne; motorsav + evt. brændekløver + transport. Produktionen af træpiller er også temmelig energikrævende. Jeg synes man stikker lidt blår i øjnene på sig selv hvis man tror at man er helt CO2 neutral med brændefyring. Men man skal selvfølgelig gøre det man nu kan.
Hos os spare vi så meget på strømmen som vi kan. Vores opvarmningsform er jordvarme og vi har gang i et projekt med lige så stille at få isoleret vores hus godt. Jordvarme udleder selvfølgelig også CO2 når strømmen produceres, men det har da potentiale til at være neutralt med f.eks. vindkraft. Vi dyrker stort set alt frugt og bær selv til hele året: Vi stopper masser af frugt og bær i en fryser gennem sommeren, så der er til hele vinteren (saft, marmelade og grød). Jeg vælger at tro at min lavenergifryser udleder mindre CO2 end det gør at fragte frugt fra 'Langbortistan' og herop om vinteren (tænk at det overhovdet kan betale sig!). Æblerne i jordkælderen kan holde helt til marts/april - og så er det jo snart tid til frisk frugt igen. Rababer er det faktisk meget snart tid til!
Jeg synes måske så at hele 'klimadebaten' er røget lidt af sporet. Miljødebat er åbenbart afløst af klima, hvilket er bundærgeligt da der er meget mere en bare CO2, der er skadeligt for vores miljø. Derudover synes jeg der mangler noget der siger at vi er HELT SIKRE på at opvarmningen skyldes CO2. Rimelig surt at stå om 50 år og opdage at 'nå, det var ikke CO2, der gjorde det, men f.eks. en uafværgelig naturlig ting'. Så har man måske brændt pengene af på forgæves forebyggelse og de istedet hellere skulle have været brugt på at sikre at menneskeheden kunne overleve en opvarmning. Men det er måske bare mig der har den grimme tanke at hvad nu, hvis de har taget fejl (eksperterne i FN's klimapanel tilhøre jo alle kun den ene fløj af hele denne debat....). Altså ikke jeg mener at vi bare skal forurene løs. Jeg synes at vi har en forpligtelse, der burde være helt naturlig for alle; nemlig at efterlade kloden i god stand til vores efterkommere. Men jeg har bare den der nagende tanke om at vores politikkere er på vej ud af en forkert vej.....
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #6 Dato: 11 Marts , 2008, 11:04 »
Er det kun lyset man skal slukke eller er det også evt. TV og rugemaskine?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #7 Dato: 11 Marts , 2008, 20:44 »
@ Hanne - jep, jeg er en lyseslukker - det er daaaajligt :D

@ Jens - jeg ville ønske, at mit job også var i cykel-afstand, men 30 km hver vej er skis'me lidt i overkanten  ;)

@ Mette - jeg syn's, du har ret i rigtig mange af de ting, du fremfører. Fokus er lige nu på CO2 - glemt er grundvandsforurening, bilos etc. etc. ...... hmmm  <A

@ Jette - her i huset har vi aftalt at sætte os ved stearinlysets skær - lyset bliver slukket og det er så vores måde at tilslutte os "demonstrationen" på - jeg forestiller mig ikke at skulle slukke for køleskab, fryser etc. Rugemaskine har jeg ikke - måske er jeg heldig, at en af hønerne har lagt sig skruk og hun bliver i hvert fald ikke slukket  ;)



Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Opfordring - Burning Panda
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2008, 09:58 »
Er det kun lyset man skal slukke eller er det også evt. TV og rugemaskine?

Hvis du ikke har æg i klækkeren, sker der ikke noget ved at slukke maskinen i en time, du skal bare sørge for at maskinen ikke blive åbnet i den time, kød og andet i køle/fryser skabe og lign. tager heller ikke skade.