Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nye høns og snegle  (Læst 522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

poul andersen

  • Gæst
nye høns og snegle
« Dato: 04 Marts , 2008, 14:47 »
ja så kan vi endelig kalde os hønseavlere
har i weekenden fået hentet 4 sussexhøns, så vi håber vi bliver glade for dem (de bliver jo ofte rost herinde) og flotte er de
og meget tamme nå vi kommer med godbider.

Nu bor vi desvære i et område hvor der er mange iberiske skovsnegle
og jeg ved at nogle af dem der har parakitter i nabolaget, ikke tør
fodre med grønt, da sneglene skulle udbrede en bakterie der er farlig
for fuglene, men ved i andre om der er nogen risiko ved at lade hønsene rende frit der hvor sneglene også er?

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: nye høns og snegle
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2008, 15:37 »
Hej,

Mine høns har adgang til hele haven (når de må for Fødevarestyrelsen). Vi havde masser af "dræbersnegle" sidste sommer og alle høns lever i bedste velgående endnu, så jeg tror ikke der er noget at være bekymret for. (De gad dog ikke spise sneglene, men de kan næsten ikke have undgået at træde på en i ny og næ.)

Jeg har dog ikke andet at have det i, så det kan være jeg tager fejl?

Hilsen,

/Jens

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: nye høns og snegle
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2008, 16:07 »
De bakterier der er tale om er e-colibakterier som mange snegle og mus indeholder. I efteråret midstede jeg en del tropeduer på grund af e-colibakterier.
Der kravled en del snegle ind i midttergangen i den store voliere og jeg aflivede dem som de kom til. Nogle enkelte faldt ned på fliserne. Om duerne har forsøgt eller har spist af sneglene ved jeg ikke, men nu er der total lukket af så sneglene ikke kan komme denne vej ind. At de kommer netop denne vej ind, skyldes at der står en række vandtønder her og derfor er der altid fugtigt under dem. Dsv. har jeg ikke mulighed for at placere tønderne steder.

Det er så lidt mærkeligt at Moskus ænder åbenbart ikke tager skade af at spise snegle i større mængder. Det kan godt tænkes at de har et imunforsvar mod netop e-colibakterier.

Det der kan være et problem er hvis hønsene bliver smittet med e-colibakterier og man spiser ægene rå og hermed har mulighed for selv at få e-colibakterier.

E-colibakterier udarter sig i meget tynd mave og som regel dyr det smittede dyr inden for få dage.

Bjarne. 

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: nye høns og snegle
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2008, 18:26 »
Vi har ikke dræbersnegle men andre snegle. Kældersnegle som også er nogle store klepperter snupper vores sussex. De hakker dem itu. Ikke særlig lækkert, men det er det de gør.

Vi har endnu aldrig oplevet maveonde eller andet efter at have spist æg eller høns. Og eftersom de render frit, så finder de jo nok lidt forskelligt. Og er nok mere modstandsdygtige (min egen teori) end volierefugle, der ikke udsættes for diverse bakterier oa.
Hilsen Susanne

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: nye høns og snegle
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2008, 18:45 »
Jeg har heller ikke oplevet problemer med at have høns/kyllinger og dræbersnegle på samme martrikel - ligenu er det mit håb, at hønsene når at "nakke" en masse dræbersnegle, mens de endnu er små.....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: nye høns og snegle
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2008, 12:42 »
Det er ikke umuligt at høns måske har et bedre imunforsvar mod nogle sygdomme som f.eks. e-coli bakterier end andre fugle og fjerkræ.
Der er nok i de fleste tilfælde forskeld på om det er bundlevende fugle og fjerkræ eller de lever oppe i træerne og om det er arter der kommer fra tørre egne eller meget våde egne, så der er ufatelig mange ting der spiller ind.

Jeg kan nævne et eksempel.
Omkring mit vagtelhold har der været flere besøgende der har sagt at det er synd at de går i bure med plast bund og voliere med spåner, de skal du ud og skrabe i jorden i den store voliere.
Jeg lavede et forsøg hvor jeg lukkede 4 par Bob Whitevagtler og 3 par Blå Skælvagtler ud i den store voliere og på samme foder som de øvrige vagtler får.
Efter en måned gik der 1 tilbage resten var døde. Fasaner, tropeduer og stære der også gik herude fejlede ikke noget. Der gik også nogle Europæiske vagtler, der fra naturens side er vandt til at leve i fugtigt græs, disse fejlede heller ikke noget. Heller ikke da vi kom hen på efteråret med fugtigt vejr, påvirkede de de Europæiske vagtler, hvorimod de Sydamerkanske arter har problemmer her på grund af fugten.
Hvis man så tager Hjelmvagten der er en regnskovs fugl, er der direkte krav til at de går fugtigt om føderne eller kan de ikke overleve, da der går bakterier i føderne på dem og de dør.

Ænder og høs er der også en væsentlig forskeld på deres imunforsvar. Ænder kan gå i særdeles meget pløre uden problemmer, hvor imod høns dårligt tåler dette.

Det ovenstående skrevet er netop en af de ting der gør det spændende at have med dyr at gøre, og forsøget på helle tiden at give dem optimale forhold i forhold til den enkelte art.
Det hjælper jo ikke meget at man har en idee om hvordan dyrene skal gå hvis de ikke kan overleve de tilbudte forhold.
Hvis der var en standart løsning på alt ville der blive så mange dyr i overskud at de var umulige at afsætte og folk vil midste interessen for at holde dyr.

Nu er det sådan at jeg kun ganske få gange har fået høns opdukceret og har derfor ikke den store erfaring med høns og e-colibakterier.
Men jeg har erfaring for at netop e-colibakterier i forbindelse med mus er et stort problem for fugleholdere.
Jeg har heller ikke kunet påvise e-colibakterier i forbindelse med snegle og har derfor heller ikke erfaring for om nogle sneglearter har flere colibakterier end andre, men det forlyder fra flere sider at snegle ofte er bære af e-colibakterier.

Det kunne være sjovt at få dette be eller afkræftet ??
Bjarne.  
 

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: nye høns og snegle
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2008, 13:26 »
Jeg havde et hold Plymouth Rock kyllinger sidste sommer; de var fuldstændig pjattede med alle slags snegle - incl. 'dræberne'. Hverken kyllinger eller os der spiste dem blev syge.
Mht imunforsvar så er der meget store artsforskelle både hvad angår det basale imunforsvar og hvad der kan 'læres' af den enkelte art. Arter der kommer fra meget specifikke, beskyttede og stærkt afgrænsede biotoper er ofte meget sårbare, da deres imunforsvar ofte ikke 'evner' at lære nye bakterier og vira at kende eller kun reagere meget langsomt på forandringer. Mens arter der lever under mange forskellige forhold og i biotoper, hvor de udsættes for mange forskellige mikroorganismer ofte har et meget effektivt imunforsvar. Mange andefugle og hønsefugle kommer jo netop fra den sidste kategori (rotter er faktisk skoleeksemplet på denne kategori).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier