Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor spiser høns fjer ?  (Læst 769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Hvorfor spiser høns fjer ?
« Dato: 27 Februar , 2008, 23:41 »
En ting jeg har undre mig over et stykke tid er. At hønsene i perioder går og prukker hinandens fjer og så spiser de dem?? min hane var helt bar på brystet. Har også haft problemer med at hønsene spiste deres egne æg men det ligger et stykke tid tilbage..  mine høns jeg har nu er ralativt nye.. Den ælste høne jeg nogensinde har haft døde sidste år den blev 6 år gammel.. Så fik jeg et nyt hold på 6 ISA BROWN høns nu i dag er jeg hoppe på 10 høns og en hane. får i gennemsnit vel omkring 4 æg om dagen det er jeg rimelig godt tilfreds med-- Da jeg ikke bruger lys ved hønsene..

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvorfor spiser høns fjer ?
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2008, 07:21 »
En ting jeg har undre mig over et stykke tid er. At hønsene i perioder går og prukker hinandens fjer og så spiser de dem?? min hane var helt bar på brystet. Har også haft problemer med at hønsene spiste deres egne æg men det ligger et stykke tid tilbage..  mine høns jeg har nu er ralativt nye.. Den ælste høne jeg nogensinde har haft døde sidste år den blev 6 år gammel.. Så fik jeg et nyt hold på 6 ISA BROWN høns nu i dag er jeg hoppe på 10 høns og en hane. får i gennemsnit vel omkring 4 æg om dagen det er jeg rimelig godt tilfreds med-- Da jeg ikke bruger lys ved hønsene..

Den "race" du har, er en industrihøne, det er den stærkeste der overlever, fjerpilning er en form for kannibalisme som ikke er avlet væk fra racen, fordi der er avlsfocus på æglægning, dermed ikke sagt at det ikke er en hyggelig og rar høne du har, det er kun godt for de enkelte individer at du har dem og nyder dem.

Ægspisning er et andet problem, de har på et tidspunkt smagt et knust æg og derfor fået smag for det, godt at de er stoppet

Der er som sådan ikke noget at gøre ved fjerpilningen andet end en hovedafbryder, det er desværre noget der ligger i generne, sorry. ;)

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Hvorfor spiser høns fjer ?
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2008, 07:58 »
Min gamle nabo Asger Juul lærte mig at høns snuppede fjer fra hinanden på grund af smagen af den lille dråbe kropsvæske der fulgte med.

Adfæren kan kun ændres ved at fjerne den høne/hane der har fået smag for den lille dråbe. I gamle dage klippede man spidsen af næbbet af alle dyr i en æglægger flok for ar undgå den salg kanibalisme.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvorfor spiser høns fjer ?
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2008, 09:06 »
Det kan også handle om kedsomhed. Høns finder på unoder, når de ikke har noget at lave.

Jeg har 4 isa brown og jeg får 4 æg hver eneste dag. Jeg giver heller ikke lys. Er nogen af dem gamle? For høns lægger ikke mange æg når de er over 2-3 år gamle. Det er sandsynligvis også nogle af de gamle, der plukker fjer. Prøv om du kan indkredse æglæggerne.

Hønerne kan også blive lidt lasede, hvis hanen går for meget til den. Mine er plukkede i nakken, fordi nogle store Barnevelderhaner muntrede sig, indtil de mødte mr. Ax.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Hvorfor spiser høns fjer ?
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2008, 18:21 »
Okay hehe høns er nogle mærkelige dyr og primitive på mange måder..  ::) Nej det er ikke gamle jeg fik dem sidste forår så de er omkring et år de ældste..





« Senest Redigeret: 28 Februar , 2008, 18:23 Fra Ravennest »