Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom han - ulven!  (Læst 2738 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #15 Dato: 08 Februar , 2015, 16:40 »
Når vi ikke har haft ulve i så mange år, skal vi ikke have den igen.
Ulvens foretrukne byttedyr har ændret adfærd i mellemtiden, så de er næsten forsvarsløse, hvis ulven kommer.
Vi har rovdyr nok i løsslupne mink, ræve, diverse ildere osv.
Jeg ser ingen grund til at vi skal forstyrre balancen i vores fauna. Det vil tage flere generationer, for at genoprette den.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #16 Dato: 08 Februar , 2015, 18:19 »
Vi skal ikke have Ulv i DK, da vi ikke kan tilbyde sådan et rovdyr ordentlige forhold. Husk lige på at dengang der var ulve i DK, da var befolknings-tætheden en ganske anden, og der var affødt at bl.a. dette meget store øde områder med vild natur.
De usle erstatninger vi kan få for ulveskader, står slet ikke mål med hvad et godt avlsdyr koster. At få slagteværdi for et top avlsdyr med afkom ved siden, er lig med et kæmpe tab til husdyrholder. Når samfundet vil have ulv, er det ufattelig at man ikke vil erstatte skaderne. Vi har avls-besætninger / stam-besætninger af Shropshire-får (kæmpet i ca. 25 år, med at lave bedre og bedre avls-dyr, har ligget i de sidste 18 år på Besætnings-Hitlisten over de bedste besætninger i DK, og nu endelig står vi helt i toppen, øverst på Besætnings-hitlisen, og så kommer ulven) dertil kommer at vi også har avls-besætning af HLC, High Land Cattle, af mange kaldet Skotsk Højlandskvæg. Og vi har set angreb af ulv nord, øst og syd for os, og det er ikke hunde, det har DNA test fastslået. Vi bor selv tæt ved et skovområde på ca. 800 tdl., ikke stort nok til ulve, men ulv vil kunne trække sig tilbage om dagen til sådan et område.
Nej tiderne for ulv i DK, er passe for mange mange år siden!

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #17 Dato: 08 Februar , 2015, 18:55 »
Er slet ikke enig Rudy.

For det første bor langt flere mennesker i byerne end for 2-300 år siden. På landet er der meget længere mellem husene end dengang.

For det andet er skovarealet i Danmark mere end 4 gange så stort nu, som dengang ulven blev udryddet. (Der er jo en grund til at de er kommet tilbage).

For det tredje kan vi vel godt blive enige om at hverken shropshire-får eller high land cattle hører naturligt til i Danmark.
Det gør ulven derimod, og det er meget positivt at den nu er tilbage. Ligesom med nogle af de store rovfugles fremgang er det et meget positivt tegn på at miljøindsatsen begynder at give resultater på nogle områder.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2015, 20:04 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #18 Dato: 08 Februar , 2015, 18:57 »
Er slet ikke enig Rudy.

For det første bor langt flere mennesker i byerne end for 2-300 år siden. På landet er der meget længere mellem husene end dengang.

For det andet er skovarealet i Danmark mere en 4 gange så stort nu, som dengang ulven blev udryddet. (Der er jo en grund til at de er kommet tilbage).

For det tredje kan vi vel godt blive enige om at hverken shropshire-får eller high land cattle hører naturligt til i Danmark.
Det gør ulven derimod, og det er meget positivt at den nu er tilbage. Ligesom med nogle af de store rovfugles fremgang er det et meget positivt tegn på at miljøindsatsen begynder at give resultater på nogle områder.

Der har jeg så ganske modsat rettet syn på det hele, og det er jeg rigtig stolt af!

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #19 Dato: 08 Februar , 2015, 19:31 »
Igen, jeg er hverken for eller imod, jeg har dog stor respekt for at landmænd kan være nærvøse for tab af husdyr ,men med min professionelle viden og daglige omgang med ulve har jeg ingen forståelse for de menesker der er bange for ulve angreb på os, så ville det give mere mening at begynde at skyde spritbilister da de slår flere uskyldige ihjel end ulve nogensinde kommer til, men vi behøver jo egentlig ikke tage stilling til det da ulve er totalt fredede og det er ulovligt at skyde den.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #20 Dato: 08 Februar , 2015, 19:56 »
Igen, jeg er hverken for eller imod, jeg har dog stor respekt for at landmænd kan være nærvøse for tab af husdyr ,men med min professionelle viden og daglige omgang med ulve har jeg ingen forståelse for de menesker der er bange for ulve angreb på os, så ville det give mere mening at begynde at skyde spritbilister da de slår flere uskyldige ihjel end ulve nogensinde kommer til, men vi behøver jo egentlig ikke tage stilling til det da ulve er totalt fredede og det er ulovligt at skyde den.

Den er kun fredet, til den udgør en risiko, ligesom alle andre rovdyr.

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #21 Dato: 08 Februar , 2015, 20:09 »
Nogle ting kan man have sit eget syn på, og nogle ting er fakta.

Fx at skovarealet er kraftigt stigende, og har været det siden ulven blev udryddet:

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/biodiversitet/hvordan-maaler-vi-biodiversiteten/skov/skovarealet/
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #22 Dato: 08 Februar , 2015, 20:15 »
Nogle ting kan man have sit eget syn på, og nogle ting er fakta.

Fx at skovarealet er kraftigt stigende, og har været det siden ulven blev udryddet:

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/biodiversitet/hvordan-maaler-vi-biodiversiteten/skov/skovarealet/

Netop :)   og der har aldrig været så mange motionister osv. i skovene :) :)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #23 Dato: 08 Februar , 2015, 21:44 »
Nej, dem var der ikke mange af i 1800-tallet.

Men hvis ulvene ikke gør dem noget. Og hvis ulvene gerne vil være her. Så er det vel ikke et problem?

Kan du ikke bruge hunde til at beskytte dine dyr Rudy? Det gør man da rundt omkring i Verden.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #24 Dato: 08 Februar , 2015, 21:53 »
Jo, disse hunde følger vi spændt hos en fåreavler her i det sydjydske. Det bliver sikkert den form for sikkerheds-foranstaltning vi vil bruge. Ellers kunne man mene at høje hegn kunne være en mulighed, men ikke med store arealer. Det bliver meget bekostelig, og statens tilskud til ekstra hegn er ganske minimal.
Og nej, du har ret i at motionister i skoven skal bestemt ikke frygte ulven. Mit ærinde mht. den øgede aktivitet i skovene nu om dage, jo ikke ligefrem tilbyder et dyr som ulven store områder med fred og ro, som jeg syntes sådan et dyr bør kunne finde.
Jeg er ikke modstander at naturen, bestemt ikke, jeg gør selv meget for at tilbyde vildt godt betingelser (er ikke jæger, endnu da :)  ).

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #25 Dato: 08 Februar , 2015, 22:05 »
Vi er gået ind i en ny tidsalder med den menneskekontrollerede natur. Hedder et eller andet fint ord som jeg ikke kan huske. Der forsvinder hvert år mange arter og vi er ikke glade for nye ( mårhund, ulv, kæmpekrabber, rosa rugosa,, dræbersneglen, osv).  Det er en balancegang. Det er svært at se sig gal på en smuk fasan, men med en slimet dræbersnegl gør vi ( i hvert fald jeg ). Jeg er ikke så sikker på at vi magter at holde naturen på naturens betingelser- det bliver på vores - er jeg bange for.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #26 Dato: 08 Februar , 2015, 22:10 »
Jo, disse hunde følger vi spændt hos en fåreavler her i det sydjydske. Det bliver sikkert den form for sikkerheds-foranstaltning vi vil bruge. Ellers kunne man mene at høje hegn kunne være en mulighed, men ikke med store arealer. Det bliver meget bekostelig, og statens tilskud til ekstra hegn er ganske minimal.
Og nej, du har ret i at motionister i skoven skal bestemt ikke frygte ulven. Mit ærinde mht. den øgede aktivitet i skovene nu om dage, jo ikke ligefrem tilbyder et dyr som ulven store områder med fred og ro, som jeg syntes sådan et dyr bør kunne finde.
Jeg er ikke modstander at naturen, bestemt ikke, jeg gør selv meget for at tilbyde vildt godt betingelser (er ikke jæger, endnu da :)  ).

Hvis du vil have hjælp med at finde en hund som egner sig til at vogte får om natten/døgn drift, så har jeg mødt en masse af dem hernede, hvor de ikke er ødelagt af avl, men hvor der kun bliver avlet på hunde som virkelig passer deres arbejde  ;)

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline pylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
    • Kennel Engelsparkens
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #27 Dato: 09 Februar , 2015, 01:35 »
Mon ikke ulven lunter retur til der hvor han kom fra, hvis ikke han finder forholdende i DK OK? Det tror jeg. Der kommer næppe en større bestand end der er plads og mad til, det er vel egentlig selvregulerende. Men derfor er det også vigtigt, at landmænd med dyr, får hjælp til beskyttelse, således at vi ikke kommer til "at lokke" flere til end der reelt er plads til. På den måde behøver ingen frygte ulven.  ;)
1,2 Tysk pinscher
Har Engelsk Araucana

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #28 Dato: 09 Februar , 2015, 19:41 »
Ja, lad os se om den lunter tilbage, hvis der er for lidt fred og ro. Er bange for at ulven blot tilegner sig nye vaner med at gå på rov i husdyr flokke i naturområder (der er mange pleje aftaler med det offentlige af naturarealer) samt op mod større skovområder, da det er nemt/hurtigt og ikke forbundet med lange jagter over store afstande, som ulve ofte praktiserer på den helt frie vildtbane, f.eks. Canada osv.
Ræven har f.eks. nogle steder ændret vane, og blevet til by ræve.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #29 Dato: 09 Februar , 2015, 19:56 »
Jeg tror nu desværre også godt at ulven kan ændre vaner med tiden hvis der er let tilgængelig føde. Det kan de fleste dyr jo. De ulve der kommer op må være vant til en indlandsnatur siden det er der de søger hen. Den barske natur langs vesterhavet skal de nok først lære at begå sig i. Jeg synes ellers det er det perfekte ulveland. De vil kunne leve ret uforstyrret og uden at behøve at genere husdyrhold.