Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny høns og rugehøne  (Læst 130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kludermikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Ny høns og rugehøne
« Dato: 03 Juni , 2014, 22:07 »
Hej jeg har lige for ca 1/2 år siden anskaffet mig høns det gik så sådan jeg bygget nyt hønsehus og beholde 1 af de gamle høns som så bleg skruk, nu har hun i mellemtiden ruget 5 sunde kyllinger ud og jeg har haft 3 nye høns gående et andet sted de er ca 19 20 uger gamle hvornår kan jeg flytte de 3 på 19 20 uger over i hønsehuset hvor den gamle går med nu 1 uge's gamle søde kyllinger de har et hus på ca 3 cm2  og ca 4,5 cm2 løbegård med tag og så går de ellers i hele haven på ca 600 700cm2 hjælp ved ikke om hun slagter de 3 eller tyrannisere dem eller om de 3 kunde finde på og hakke i kyllingerne.  :-[ ???

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny høns og rugehøne
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2014, 23:30 »
Med de beskrevne pladsforhold (m2 i stedet for cm2 forståes) tror jeg at du skal vente med sammenføring en hel del uger endnu. De 3 stk på 19-20 uger er jo stort set 'voksne' og det vil sige at du ved sammenføring med skrukken, risikerer at hierakidannelse begynder med det samme. Dette er meget naturligt, og vil ikke være noget problem, hvis skrukken er alfa-hønen. Men det finder du først ud af efter sammenføringen. Det skal dog siges at selv ikke alfa høner, der går med kyllinger kan sætte de fleste andre høns på plads.

Men jeg ville vente en rum tid endnu.
Mvh
Erik Andersen