Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.  (Læst 505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Dato: 11 November , 2012, 11:40 »
Kære Brahma elskere her på Fjerkræ forum.

Jeg syntes at det vil være helt naturligt, at sende jer den sidste farve/ tegnings nyhed, som er i fremavl indenfor stor Brahma.

Farven er fasan- brun, som er noget af det smukkeste man kan se på nethinden.

NB: Farve/ tegnings kombinationen er foreløbigt i fremavl, og skal følgeligt fremstilles mindst tre gange, for at blive godkendt i oprindelses landet.

J.C.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #1 Dato: 11 November , 2012, 14:13 »
 Ser flot ud, hvilket land er igang med dem?

Puha.. Fristende  :laugh:

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #2 Dato: 11 November , 2012, 18:35 »
Er du sikker på, at det ikke bare er en barnevelder med fejl kam og dun på benene *f

Spøg til side, så er det da en meget fin farve, men det er nok ikke en, der finder vej til min hønsegård, men det har sikker også noget at gøre med de gråstribede hvid col, der er på vej her, samt indledende øvelser på laksefarvede dværg brahmaer. I modsætning til de ting, du har gang i, så er det dog ikke sikkert, at mine når uden for mit matrikelnummer. Det er jo et kæmpe arbejde med at få dem godkendt, og den kniber det med her en gang imellem  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Zoro

  • Gæst
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #3 Dato: 11 November , 2012, 19:13 »
Ser flot ud, hvilket land er igang med dem?

Puha.. Fristende  :laugh:

@ Nielsen.

Hej Nielsen.

Der er foreløbigt en Tysk samt en Russisk opdrætter, som arbejder  seriøst med denne farve / tegnings kombination.

NB: Senest skulle en Østrisk opdrætter, også være kommet med på holdet, så det bliver spændende at følge udviklingen fremover.

J.C.


Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #4 Dato: 11 November , 2012, 19:18 »
+ en hollandsk og belgisk avler.Ellers en fin farve.
mvh Jesper

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #5 Dato: 11 November , 2012, 19:21 »
@ Nielsen.

Hej Nielsen.

Der er foreløbigt en Tysk samt en Russisk opdrætter, som arbejder  seriøst med denne farve / tegnings kombination.

NB: Senest skulle en Østrisk opdrætter, også være kommet med på holdet, så det bliver spændende at følge udviklingen fremover.

J.C.



Meget spænende :)


Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #6 Dato: 11 November , 2012, 19:31 »
Synes tilgengæld at udtrykket på den Brahma der er på billedet er fantastisk!  Og så er jeg egentligt mere til guld/sortbåndet :)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #7 Dato: 11 November , 2012, 19:35 »
Synes tilgengæld at udtrykket på den Brahma der er på billedet er fantastisk!  Og så er jeg egentligt mere til guld/sortbåndet :)

ja den ser rigtig ørne agtig ud.

Zoro

  • Gæst
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #8 Dato: 11 November , 2012, 20:03 »
Er du sikker på, at det ikke bare er en barnevelder med fejl kam og dun på benene *f

Spøg til side, så er det da en meget fin farve, men det er nok ikke en, der finder vej til min hønsegård, men det har sikker også noget at gøre med de gråstribede hvid col, der er på vej her, samt indledende øvelser på laksefarvede dværg brahmaer. I modsætning til de ting, du har gang i, så er det dog ikke sikkert, at mine når uden for mit matrikelnummer. Det er jo et kæmpe arbejde med at få dem godkendt, og den kniber det med her en gang imellem  ;)

@ Kvb.

Hej Kevin.

Dine to forskellige farve avls projekter er begge super intresante, og skulle være til at løse indenfor en rimelig tids horisont.

NB: Sjovt nok forstår jeg ikke helt, hvorfor man endnu ikke har set en Laksefarvet Brahma dværg, men " ok " det tog da også nogen tid før vi så dem i dværg Wyandot, hvilket jeg fulgte på nærmeste hold hos Preben Frost Sørensen på Amager, som jeg boede ved siden af.

NB: De Perlegrå Columbian tegnede, bliver sikkert den nemeste opdræts øvelse at fremavle, på grund af den ressecive arvegang, så fuld skrue på Kevin du er godt på vej.

NB: Iøvrigt  gælder det om at indlede et seriøst avls samarbejde over grænserne, for at få godkendt de nye farve tegnings kombinationer så smertefrit som muligt, her spiller special klubberne i udlandet naturligvist en stor rolle, da de har fingeren på pulsen osv.

NB: De nye AOC udstillings regler er nu indført i Tyskland, og vi skal allerede se AOC udstilligs klassen fuldt gennemført for første gang, på den kommende Europa udstilling i Leipzig, så nu bliver det spændende hvornår D.F.f.R. også følger trop, og evt. samtidigt modernisere,  og om møbelere lidt i standart udvalget ???

J.C.


   

 
« Senest Redigeret: 11 November , 2012, 20:36 Fra Jørn Clevin »

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #9 Dato: 11 November , 2012, 20:20 »
Den sidste frister nu mere her :)
Men det er kun godt vi er forskellige.Jo mere er der jo at kigge på :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #10 Dato: 11 November , 2012, 21:56 »
NB: De Perlegrå Columbian tegnede, bliver sikkert den nemeste opdræts øvelse at fremavle, på grund af den ressecive arvegang, så fuld skrue på Kevin du er godt på vej.

Nu var det ikke hvid perlegrå columbia, men hvid gråstribet columbia (Delaware), jeg leger lidt med. Og den er ikke resseciv, så det bliver nu nok ikke så slemt. Men jeg har også haft overvejet den hvid perlegrå i dværg, hvor mulighederne jo er til stede gennem den hvid sort columibia og isabell-farvede dv.brahmaer. I modsætning til de hvid blå columbia, som de jo ligner en smule, så disse jo fordelen af at avle "rent".


NB: De nye AOC udstillings regler er nu indført i Tyskland, og vi skal allerede se AOC udstilligs klassen fuldt gennemført for første gang, på den kommende Europa udstilling i Leipzig, så nu bliver det spændende hvornår D.F.f.R. også følger trop, og evt. samtidigt modernisere,  og om møbelere lidt i standart udvalget ???

J.C.

Jeg synes det er fascinerende tanke med sådan en AOC-klasse, og håber da at det er noget, som vil blive overvejet i DK også, uden at vi nu skal ind i en større politisk diskussion. Den har vi vist tidligere haft i en anden tråd vedr. disse AOC-klasser. Men det kunne jo være sjovt at få lov til at vise dyr frem, man går og "pusler med" herhjemme. Men man kan vel altid melde dem til under en anerkendt farve, og så bare tage det 0-point, der må komme for farve ::)

For mit vedkommende er disse forsøg med farver også lige så meget for min egen hygges skyld, og se om mine teorier kan holde vand i praksis  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Zoro

  • Gæst
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #11 Dato: 11 November , 2012, 23:43 »

@kvb

Hej igen Kevin.

Kevin skriver følgende :

Jeg synes det er fascinerende tanke med sådan en AOC-klasse, og håber da at det er noget, som vil blive overvejet i DK også, uden at vi nu skal ind i en større politisk diskussion. Den har vi vist tidligere haft i en anden tråd vedr. disse AOC-klasser. Men det kunne jo være sjovt at få lov til at vise dyr frem, man går og "pusler med" herhjemme. Men man kan vel altid melde dem til under en anerkendt farve, og så bare tage det 0-point, der må komme for farve

For mit vedkommende er disse forsøg med farver også lige så meget for min egen hygges skyld, og se om mine teorier kan holde vand i praksis 

Jeg svare følgende til Kevin :

Desværre må en autoriseret Racefjerkræ dommer kun bedømme de racer, samt diverse farve tegnings kombinationer, som er annerkendt i den officiele nationale Racefjerkræ standart.

NB: " OK " Kevin det var Delaware du mente, men her er du jo godt kørende, så det vare nok ikke så længe før der er noget at kigge på ??

J.C.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #12 Dato: 12 November , 2012, 00:11 »
Hej Jørn

Har et par spørgsmål til den første farve(fasanbrune). Udfra farvebetegnelsen skal den så ikke ligne en fasan-brun Indisk Kamphøne noget mere i tegningen eller går man efter den mere Guld sortbåndede tegning med sort hals, hoved og hale? Mest af nysgrerighed jeg spørger og for at få det til at hængesammen.

Har set en der ligner rigtig meget i farven her i Danmark og den er faldet ud efter nogle Sorte Brahma. Mit bud er at man har brugt de Guld sortbåndede til at forbedre type og størrelse ved de sorte. Ved du hvordan disse er lavet?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Zoro

  • Gæst
Sv: Til Fjerkræ forums Brahma farve elskere.
« Svar #13 Dato: 12 November , 2012, 01:14 »
Hej Jørn

Har et par spørgsmål til den første farve(fasanbrune). Udfra farvebetegnelsen skal den så ikke ligne en fasan-brun Indisk Kamphøne noget mere i tegningen eller går man efter den mere Guld sortbåndede tegning med sort hals, hoved og hale? Mest af nysgrerighed jeg spørger og for at få det til at hængesammen.

Har set en der ligner rigtig meget i farven her i Danmark og den er faldet ud efter nogle Sorte Brahma. Mit bud er at man har brugt de Guld sortbåndede til at forbedre type og størrelse ved de sorte. Ved du hvordan disse er lavet?

@ Frank H. Kristensen.

Hej Frank.

Jeg vil tro man går efter den mere Guld-Sort båndede tegning med sort hals, hovede og hale, men jeg har ikke nogen helt sikre indikationer pt., dertil er fremavlen af denne farve/tegnings kombination alt for ny.

NB: Hvordan man præcist har startet fremavlen op, ved kun de enkle involverede opdrættere indtil videre, men jeg er overbevist om at vi nok skal få det at vide på et tidspunkt.

NB: Jeg kan iøvrigt godt se at du har en pointe, med den Sorte Brahma på den Guld-Sortbåndede Brahma, men om det forholder sig sådan ved jeg ikke.

J.C.