Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.  (Læst 6492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #30 Dato: 14 Juni , 2012, 19:16 »
Uanset hvilket dyr der er tale om, så er det de færreste der får dækket deres udgifter på foder, opdræt og opvækst.

Nogle gør selvfølgelig, men det koster nu altså at indkøbe de gode avlsdyr, fodre dem korrekt, varme, pasning osv.
Ikke alle ønsker at have de "fine" race dyr, men ønsker blot ganske almindelige havehøns.

Jeg forklarer mig måske dårligt, men man kan ikke forvente at alle har samme ambitioner og behov.

Jeg kan snildt forstå begge "lejre" af meninger - alt i alt må der vel være høns for alle :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #31 Dato: 14 Juni , 2012, 19:18 »
Nu er det meget sjældent jeg sælger noget, især med maranerne kan jeg sælge dem jeg har lyst til, og til den pris jeg har lyst til. Jeg bruger en masse tid og energi på mit projekt, og masser af penge. Jeg er på dagpenge og her er pengene som bekendt små. Hvorfor skulle jeg forære mine dyr væk? Dem som køber mine daggamle kyllinger til næste år, køber jo også alt den tid og energi jeg har lagt i projektet.
 At jeg så gør det alligevel,  forærer dyr, især de allerbedste, til venner og bekendte jeg gerne vil give en hånd med må være min egen sag. Men sætter jeg dyr til salg er det typisk fordi jeg skal bruge pladsen, eller pengene. Tit ber jeg om at få æg igen når jeg forærer dyr væk, de synes alle er en fair aftale. Jeg vil gerne have den generelle pris på racehøns op, spiser jo godt og vi opdrættere får ikke rabat hos DLG.

Jeg har lige foræret 1.2 rene maran væk til gode venner og to rigtigt gode haner blir nok også byttet væk, fordi de er for gode til at spise og kan bidrage i avlen. De dårlige haner ender i gryden, med mindre nogen vil give en 50 kr for dem som kønsbestemte kyllinger, slagteklare ville de koste mere. Og så ville jeg næsten hellere sælge en god hane.

Jeg piver heller ikke over prisen, men betaler det, det koster selv.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #32 Dato: 14 Juni , 2012, 19:26 »
Nu er det jo sådan at en hobby som regel koster penge og at man nok ikke skal forvente at det er en overskuds  forretning. Nogle gange orker man jo ikke at slagte alle de hanekyllinger og så vil man jo gerne af med dem inden de æder en ud af huset. Der kan jeg godt finde på at sælge billigt eller forære væk. Nogle racer sælger også bedre end andre. At skulle give 50kr for et stk. daggammel kylling er meget men er det noget man bare vil have fat i så må man jo betale. Jeg tror dog ikke man skal forvente at priserne stiger. Der udruges jo mange, rigtig mange kyllinger ud hele tiden lige nu så det kan jo kun blive købers marked.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #33 Dato: 14 Juni , 2012, 19:29 »
Hørt Henrik, men stadig er der ingen grund til ikke at få dækket lidt af sine udgifter
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #34 Dato: 14 Juni , 2012, 19:32 »
Jeg undres ofte over folk piver hvis de skal betale 75-100 kroner for en varmefri kylling!
Og man skal huske, at uanset race har den kostet det samme at ruge ud, varme op og fodre på...

Lige præcis !
Da jeg havde 5 stk 7 uger gamle kalkunkyllinger til salg for 60 kr pr stk, blev jeg kontaktet af en køber, som bød mig 150 kr for at levere dem og han mente seriøst, at prisen var for de 5 kyllinger INCL leveringen ( en køretur på 44 km i alt !!)
Jeg svarede ham, at prisen var 60 kr pr stk AFHENTET eller prisen + 50 kr leveret !!
Efter et døgn skrev han, at nu havde han hævet 200 kr, så hvis vi skulle handle, så skulle det være NU !!
Heldigvis så havde jeg allerede solgt dem til en sød fyr og hans kæreste, så jeg svarede: Kyllingerne ER solgt og til prisen !!
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #35 Dato: 14 Juni , 2012, 19:40 »
Lige præcis !
Da jeg havde 5 stk 7 uger gamle kalkunkyllinger til salg for 60 kr pr stk, blev jeg kontaktet af en køber, som bød mig 150 kr for at levere dem og han mente seriøst, at prisen var for de 5 kyllinger INCL leveringen ( en køretur på 44 km i alt !!)
Jeg svarede ham, at prisen var 60 kr pr stk AFHENTET eller prisen + 50 kr leveret !!
Efter et døgn skrev han, at nu havde han hævet 200 kr, så hvis vi skulle handle, så skulle det være NU !!
Heldigvis så havde jeg allerede solgt dem til en sød fyr og hans kæreste, så jeg svarede: Kyllingerne ER solgt og til prisen !!
Ja, man kommer ud for lidt af hvert. Jeg fik en henvendelse fra en på den blå avis "Er prisen for hele flokken (50 kr)"? Spurgte han. 14 stk. kyllinger af hollandske dværge... Ja, hva' tror du selv mand? :blank: Jeg svarede slet ikke, men slettede blot hans kommentar.

Jeg forærer også ind imellem hanekyllinger væk - det er mest når en af dem er blevet så tam, at jeg ikke nænner at den skal ende i en gryde ::).
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2012, 19:55 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

suham

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #36 Dato: 14 Juni , 2012, 20:41 »
Er der nogen her, som har lavet en kalkule på, hvad en daggammel hhv. en varmefri kylling koster at producere, eller fornemmer I jer frem? Når I ønsker at diskutere priser vs. omkostninger, så må I have lavet konkret tiltag for at kunne fremlægge så holdningsfaste udsagn, som I gør. Det er i den forbindelse ikke interessant, hvorvidt I føler, prisen burde være højere. Lad os få vished om produktionsomkostningerne hos jer som private avlere, så diskussionen får tyngde.
Og så har prisen på kanarier og frøer stadig intet med prisen på hhv. havehøns eller præmieret fjerkræ at gøre.
Når det så er sagt, så er jeg selv netop på udkig efter sangkanarier til bla. avl, hvilket betyder at den pris, som jeg bliver nødt til at betale, vil ligge over prisen på den billigste gule fugl, som er til salg, hvorfor jeg vil ligge under for... -ja netop kvalitet og markedskræfter.



Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #37 Dato: 14 Juni , 2012, 20:52 »
Er der nogen her, som har lavet en kalkule på, hvad en daggammel hhv. en varmefri kylling koster at producere, eller fornemmer I jer frem? Når I ønsker at diskutere priser vs. omkostninger, så må I have lavet konkret tiltag for at kunne fremlægge så holdningsfaste udsagn, som I gør. Det er i den forbindelse ikke interessant, hvorvidt I føler, prisen burde være højere. Lad os få vished om produktionsomkostningerne hos jer som private avlere, så diskussionen får tyngde.
Og så har prisen på kanarier og frøer stadig intet med prisen på hhv. havehøns eller præmieret fjerkræ at gøre.
Når det så er sagt, så er jeg selv netop på udkig efter sangkanarier til bla. avl, hvilket betyder at den pris, som jeg bliver nødt til at betale, vil ligge over prisen på den billigste gule fugl, som er til salg, hvorfor jeg vil ligge under for... -ja netop kvalitet og markedskræfter.


Det har lene Lestat vist regnet på på et tidspunkt. Kan ikke lige finde tråden...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #38 Dato: 14 Juni , 2012, 21:02 »
Jeg siger jo hverken det ene eller det andet er rigtigt. Men der kan vel ikke være tvivl om, at udbud/efterspørgsel styrer markedet. Det er trods alt et liberalt marked vi har.
Det jeg agiterer for, er jo blot, at private hobbyavlere må formodes at sætte prisen efter hvad de finder rigtigt ud fra et ønske om en fair pris. At danskere så synes at ville sælge høns billigere end svenskere har jeg ingen dyb sociologisk forklaring på, men det ser jeg også som værende sagen uvedkommende.
Jeg kan ikke se meningen i at tvinge en pris op på en vare, som må formodes ikke at være efterspurgt nok til at forsvare en prisstigning på x kr, hvis det endelig er der hele den her snak skal ud.
Jeg vil holde mig til hvad jeg hele tiden har skrevet. Ejer sætter en pris ud fra ejers (sælgers) vurdering - Denne vurdering må være den rigtige for ejer (sælger), og at denne pris evt kan skabe en glæde hos både køber og sælger over en fair handel, kan jeg da kun bifalde.
Nu var hele tråden sådanne set et spørgsmål om hvorfor høns og kyllinger skal være billiger i Danmark i forhold til vores nabolande. Så at sige det er sagen uvedkommende er da lidt underligt.

Og vil da lige tilføje at jeg altid får prisen jeg forlanger. Ellers kan folk jo bare handle et andet sted. Men mener da det er synd for dem der hænger fast i priser fra 80`erne. Bare fordi de tror deres racehøns ikke er mere værd.

Og til dem der køber hybrid kyllinger til 20 kroner stykket. Kan jeg kun sige du får det du betaler får.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #39 Dato: 14 Juni , 2012, 21:05 »
oto har regnet på det her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24024.msg219540#msg219540

Men her er ikke regnet med noget "spild" altså æg der ikke klækker, kyllinger der dør etc..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #40 Dato: 14 Juni , 2012, 21:11 »
oto har regnet på det her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24024.msg219540#msg219540

Men her er ikke regnet med noget "spild" altså æg der ikke klækker, kyllinger der dør etc..

Og der er heller ikke regnet med, at halvdelen bliver haner som ikke kan sælges med mindre man får nogle andre kan være interesserede i til avl.

Jeg er selv ALT for dårlig til at tage en god pris for mine dyr, men jeg har også selv fået mange æg/dyr til gode priser hos opdrættere, der gerne ville hjælpe igang.

Jeg har ofte meget større efterspørgsel, end jeg laver kyllinger...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #41 Dato: 14 Juni , 2012, 21:30 »
Hej allesammen
Jeg synes vi skal passe på med at signalisere at vores dyr ikke er noget værd,ved at tage for lidt for dem 150kr er en rimelig pris for et voksent hønsedyr,gode avls dyr mere.Der er seriøse avlere der har regnet ud at et dyr til LU koster 450 kr inden det er hjemme igen.Det er faktisk en lidt mærkelig diskusion vi har hvis man tænker på hvor meget der bliver slæbt hjem fra feks.Hannover til priser mellem 60 og hundrede E og når vi kommer hjem er de ikke bedre end dem vi har hjemme
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #42 Dato: 14 Juni , 2012, 21:32 »
Hej allesammen
Jeg synes vi skal passe på med at signalisere at vores dyr ikke er noget værd,ved at tage for lidt for dem 150kr er en rimelig pris for et voksent hønsedyr,gode avls dyr mere.Der er seriøse avlere der har regnet ud at et dyr til LU koster 450 kr inden det er hjemme igen.Det er faktisk en lidt mærkelig diskusion vi har hvis man tænker på hvor meget der bliver slæbt hjem fra feks.Hannover til priser mellem 60 og hundrede E og når vi kommer hjem er de ikke bedre end dem vi har hjemme
mvh Walter
/o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #43 Dato: 14 Juni , 2012, 21:48 »
Jeg har lige fundet et "Grønt Blad" eller dvs. Tidsskrift for Fjerkræ Avl årgang 1963 og her er der en annonce med 2,0 hvide Wyandotter og 1,0 Sølvrandet Wyandot fra 1962 efter højt kårede forældre - Pris 35 kr. pr. stk.

Så er der 6,6 Dværg Wyandotter til 20 kr. pr. stk. eller 50 kr. pr. trio i en anden annonce.

Der er også dgl. kyllinger som starter fra 1 kr. pr. stk. og opefter.

Og høns fra 3,5-5 kr.

Og det bliver ca. i nutidspriser :
35, - = 362,-
20,-  = 207,-
50,- =  518,-
1,- = 10,-
5,- = 51,-
I følge www.oldmoney.dk
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2012, 21:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #44 Dato: 14 Juni , 2012, 22:01 »
I øvrigt så jeg engang på DBA en annonce med 25 store blandings unghaner, der var billeder af dem og de så meget gode ud og opdrættet på "friland".
De kostede vist kun 10 kr. pr. stk.

Hmmm tænkte jeg bare, det er da ihvertfald at binde penge i halen på dem. Hvorfor ikke slagte dem.

Hvad får man for 10 kr. af kød i en butik ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub