Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.  (Læst 6495 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Høns i haven

  • Gæst
Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Dato: 14 Juni , 2012, 13:36 »
Hvorfor er prisen på Høns og Kyllinger samt for den sags skyld rugeæg. meget lavere i Danmark end vores nabo Lande ?. Det er jo ikke ligefrem fordi at prisen på foder er faldet herhjemme.
Se eventuelt prislisten herunder. Den er fra en Engelsk opdrætter. Husk at gange med mindst 9 for at få prisen i Danske kroner.


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2012, 14:43 »
Tja, det har vi diskuteret før ::). Jeg havde nær aldrig fået solgt mine hollandske dværgkyllinger, som jeg ville have 50 kr. pr. dyr for, men som jeg har skrevet før: Jeg sælger simpelthen ikke et levende dyr til det samme som en pakke cigaretter koster. Jeg griner endnu lidt over, at en stamme hollandske dværge der for nylig var her på siderne til "gives væk", blev revet væk og at ejeren fik "en millard henvendelser på dem" <A.

Vedr. rugeæg: Jeg solgte en bakke til nogle bekendte, som de fik til halv pris = 5 kr. pr. æg (araucana). Det var goooodt nooook dyyyyyrt synes jeg at kunne fornemme, at de tænkte. Æggene gik desværre til da skrukken skred fra æggene, og nu har de i stedet for fået gratis rugeæg fra mine forældre, som har blandede havehøns ::).

Jeg synes priserne bør starte fra uanset race:

Daggamle kyllinger: 50 kr.
Kønsbestemte kyllinger: 80 kr.
Voksne høns: 150 kr.
Haner: 80 kr.
Rugeæg: 5 kr. (renracede dyr mindst 10 kr.)

Priser på øvrige dyr, fundet på Den Blå Avis:
Gæslinger koster fra 50 kr. til 75 kr. for daggamle, købt privat.
Undulatunger koster fra 35 kr. til 300 kr. købt privat.
Marsvin koster fra 50 kr. til 500 kr. købt privat.
Kaniner koster fra 50 kr. til 400 kr. købt privat.
Kattekillinger koster fra 50 kr. til 6.500 kr.
Hundehvalpe koster fra 500 kr. til 18.000 kr.
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2012, 15:14 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2012, 15:03 »
Tja, det har vi diskuteret før ::). Jeg havde nær aldrig fået solgt mine hollandske dværgkyllinger, som jeg ville have 50 kr. pr. dyr for, men som jeg har skrevet før: Jeg sælger simpelthen ikke et levende dyr til det samme som en pakke cigaretter koster. Jeg griner endnu lidt over, at en stamme hollandske dværge der for nylig var her på siderne til "gives væk", blev revet væk og at ejeren fik "en millard henvendelser på dem" <A.


Hej.
Jeg er en af dem der bød ind på de Hollandske dværge. Var det blevet mig der havde "fået" dem, havde jeg selvfølgelig betalt en rimelig pris til ejeren.... også selvom de blev annonceret som gratis!
Grunden til at jeg ikke bød ind på dine (forøvrigt supersøde) kylinger, var udelukkende et spørgsmål om timing.... Jeg har først for nyligt fået et ledigt hus.

Så for mit vedkommende var det på ingen måde pga prisen.

Jeg synes at dine prisforslag lyder rimelige, Tanja. Problemet er nok bare at folk bliver lidt for "desparate" for at komme af med deres dyr, og så sætter de prisen ned...desværre på bekostning af andre der vil sælge :o

Karoline
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2012, 15:07 Fra karoline »
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2012, 15:42 »
Priserne Tanja foreslår er yderst rimelige! Jeg vil i hvert tilfælde ikke sælge mine voksne høns for mindre end 150,- kr., hvilket jeg synes er yderst rimelig for meget flotte store sort dobbeltrandede Barneveldere...
Problemet er bare at der ikke er nogen der vil købe :(
Jeg tror det er fordi at der er alt for mange der sælger alt for billigt... Men jeg starter i hvert tilfælde med mig selv og sælger ikke billigt :)
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2012, 15:49 »
Ja det er jo nettop det der er problemet. Der er mange der sælger deres høns og kyllinger til spotpriser bare for at komme af med dem. Også her inde. Jeg kan dog forstå dem der skal af med sine havehøns. Men de opdrætter der sælger billigt ud. Dem forstår jeg simpelthen ikke. Så må man hellere lade være med at lave dem.

Offline Jens Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2012, 16:23 »
@ Tanja
Dine priser ser helt rigtige ud, men det er jo (desværre) et frit marked.

Jeg har det såddan, at vil folk ikke betale hvad jeg forlanger, må de handle med en anden.

Måske er der nogle der holder høns som en lille neben-geschäft og har ikke rammerne til, at have alle kyllinger de ruger ud gående, og sætter derfor priserne ned.

Dog vil jeg også mene der er folk der bare vil have, at kyllingerne kommer et godt sted hen og er derfor ligeglade med prisen.

Som nævnt i en anden tråd, holder jeg pilegiftfrøer, og her er priserne stort set faste. Når man ser salgstråden fatter jeg ikke altid priserne. Kan se der sælges en avlsstamme for 750,- og det er da til, at tage og føle på. Jeg ville ikke på noget tidspunkt, betænke mig for at betale det beløb for så fine høns - og gjorde det hvis jeg havde plads.

Blot min mening - måske jeg bliver klogere når jeg har haft høns lidt længere tid.

Mvh
Jens


Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2012, 16:29 »
Jeg har talt med opdrættere som tilbød kyllinger/ællinger til en billig pris, for at hjælpe os nye i gang med racen og gerne opdræt/udstilling.

Kunne det tænkes at det var bevæggrunden for nogle opdrættere for at sælge til en billigere pris?

Jeg synes bestemt ikke fjerkræ at dyrt at holde - fryder mig jævnligt over hvor billig en hobby det er kontra hest, som har været min hverdag i mange år  ;D

Men set i et andet lys - hvis jeg skulle betale mange penge for en høne, kylling osv., så ville jeg da nok være mere tilbøjelig til at gå til dyrlægen med den om den blev syg, fremfor at hugge hovedet af den og lægge den på grillen.
Det kræver så at der kommer nogle flere dyrlæger med speciale i fugle/fjerkræ.
Med mange penge, tænker jeg nok 300 kr og op for en voksen, ganske alm. race - her tænker jeg ikke på de lidt mere specielle/sjældne racer.

Uanset hvad, synes jeg dog ikke priserne er høje som de er nu, hvad enten vi snakker 20 kr. eller 50 kr. for en dag gammel kylling :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2012, 16:40 »
Jeg har talt med opdrættere som tilbød kyllinger/ællinger til en billig pris, for at hjælpe os nye i gang med racen og gerne opdræt/udstilling.

Kunne det tænkes at det var bevæggrunden for nogle opdrættere for at sælge til en billigere pris?

Jeg synes bestemt ikke fjerkræ at dyrt at holde - fryder mig jævnligt over hvor billig en hobby det er kontra hest, som har været min hverdag i mange år  ;D

Men set i et andet lys - hvis jeg skulle betale mange penge for en høne, kylling osv., så ville jeg da nok være mere tilbøjelig til at gå til dyrlægen med den om den blev syg, fremfor at hugge hovedet af den og lægge den på grillen.
Det kræver så at der kommer nogle flere dyrlæger med speciale i fugle/fjerkræ.
Med mange penge, tænker jeg nok 300 kr og op for en voksen, ganske alm. race - her tænker jeg ikke på de lidt mere specielle/sjældne racer.

Uanset hvad, synes jeg dog ikke priserne er høje som de er nu, hvad enten vi snakker 20 kr. eller 50 kr. for en dag gammel kylling :)
Der er desværre fortsat opdrætere der sælger kyllinger til 35kr pr stk. Også her inde. De må jo ikke mene at deres fjerkræ er mere værd end de papkyllinger de køber i Brugsen. Og så længe det står på kan prisen ikke komme op på et fornuftigt leje.

Håber forresten ikke at du virkeligt havde tænkt dig at smide sygt fjerkræ på grillen  /3

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2012, 16:42 »
Hmm du læser vist ikke helt hvad jeg skriver ;)   Det har jo intet at gøre med om de ikke mener deres opdræt er godt, men derimod for at hjælpe andre i gang med race opdræt.

Og nej, det med grillen var nok en fortalelse, men tænkte de fleste nok fangede pointen ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2012, 16:49 »
Sjovt nok er salgs annoncerne med de billige kyllinger ikke rettet mod nybegynderne. Så nej det er ikke for at hjælpe nogen igang.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #10 Dato: 14 Juni , 2012, 16:50 »
Nå men det har så blot været min erfaring, hos nogle af de avlere jeg har talt med.

Måske man ikke skulle skære alle over én kam ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2012, 17:08 »
Hvis man i forvejen sælger ud til spotpris er der jo nok heller ikke noget at give af til nybegyndere. De begynder da forhåbentlig ikke også at binde penge i halen på dem.
Og det er da heldigvis kun et fåtal der holder udsalg. Så nej jeg skærer ikke alle over en kam.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #12 Dato: 14 Juni , 2012, 17:22 »
Mon ikke de - for nogen - lave priser hænger sammen med en form for tradition? Fjerkræ har vist aldrig været i høj kurs. Bliver de syge eller stopper de med at lægge æg, køber man bare en ny, og hugger hovedet af de andre. Det er en langsommelig process at ændre et prisleje, og da der ikke er "aftalte priser" i fjerkræbranchen, vil der nok gå lang tid endnu før end at priserne stiger.

Det samme gælder for prisen på æg. Mine æg koster 2 kr. pr. stk., men det synes de fleste (!) er for dyrt. De forventer 1 kr. pr. stk. Der er ikke mange der tænker over hvad det reelt koster at lave hverken æg eller holde høns.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #13 Dato: 14 Juni , 2012, 17:23 »
Ja det må vel så være nogle meget dårlige avlere jeg har talt med  ::)   Men jeg har da været glad/beæret for deres tilbud, og tænkt meget over det, men valgt ikke taget imod det.
Jeg glemte at sige man så skulle købe f.eks. 20 kyllinger/ællinger, så der var noget at sortere imellem. Ønskede man ikke at benytte avlers tilbud, så var stk prisen højere.

Jeg kan som sagt kun tale for personlig erfaring, og det var KUN et forslag til hvorfor nogle måske solgte til lave priser.
Og der er bestemt ikke nogen af dem som har tilbudt den ekstra service at binde penge i halen på kyllerne  ;D

Og så gentager jeg lige for god ordens skyld, at jeg ikke synes en pris på f.eks. 50 kr. er dyrt for en kylling.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline R. F. Drabe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #14 Dato: 14 Juni , 2012, 17:23 »
Jeg må indrømme, at jeg hverken fatter elle forstår denne "hungren" efter prisaftaler. Jeg tror på, at folk sætter deres dyr til salg, udfra hvad de personligt mener er en fair pris.
At nogle mennesker mener, en høne skal koste 250 kr og andre at den samme høne skal sælges for 50 kr er jo hvad det er.
Jeg, personligt, er utrolig meget imod karteldannelse. Jeg kan intet godt se i dette fænomen. Og jeg tror på, at uanset hvad dyr, møbler, huse, biler eller gamle sørøvertræben er sat til, så er de prissat i det pågældende leje, fordi sælger mener at det som udgangspunkt er en fair pris.

Det er bestemt ikke fordi jeg vil være efter nogen, eller prøve at hænge folk ud. Dette er blot min holdning.   
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe