Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Breaking News fra Tyskland.  (Læst 1624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Breaking News fra Tyskland.
« Svar #15 Dato: 02 Juni , 2012, 19:53 »
jamen hvem bestemmer så hvordan de nye farver skal være?? Der må vel være en der har lavet en standard for hvordan de skal se ud?? Tænkte på at dommerne jo må ha svært ved og bedømme noget som der ingen fortilfælde er på
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Breaking News fra Tyskland.
« Svar #16 Dato: 02 Juni , 2012, 19:55 »
Der er jo en del farver der er godkendt i Tyskland, men ikke i DK fx. Så er det da oplagt at se på hvad man ønsker af en bestemt farve, så man får nogle fælles mål for avlen.

Zoro

  • Gæst
Sv: Breaking News fra Tyskland.
« Svar #17 Dato: 02 Juni , 2012, 20:24 »
Kære Alle sammen :

Kort forklaring på standart begrebet i Europa.

Her har alle lande deres egne nationale Racefjerkæ standarter, men her i norden har vi en fælles Skandinavisk Racefjerkræ standart.

Man anerkender ikke ubetinget hinandens nationale racer m.m. selv om man har en fælles europa standart, og holder en pragtfuld europa udstilling sammen.

Flere lande har derfor lavet en A.O.C. åben klasse, for farve og tegnings kombinationer, som enten er helt nye, og aldrig har været set før, samt for farver der bare ikke er endeligt optaget i hoved standarten endnu, men alligevel er anerkendt i et andet europærisk land.

Dyr der udstilles i A.O.C. klassen, bedømmes ligesom alle andre udstillede racer, eller farve tegnings kombinationer m.m. De står i burene og har deres eget bedømmelses kort, ligesom alle de andre, og er endvidere at finde i det officielle program.

A.O.C. klassen, kan man bedst kalde for en kreativ kravlegård, hvor man kan se ting udvikle sig, og samtidigt få noget fagligt indput til at komme videre med i avlen. A.O.C. klassen er også stedet hvor rigtigt ny opdræt er representeret, som feks. for en given ny race som ingen overhodet har set før, kunne være Skjern racen m.f.m.

J.C.
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2012, 20:45 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: Breaking News fra Tyskland.
« Svar #18 Dato: 02 Juni , 2012, 20:38 »
jamen hvem bestemmer så hvordan de nye farver skal være?? Der må vel være en der har lavet en standard for hvordan de skal se ud?? Tænkte på at dommerne jo må ha svært ved og bedømme noget som der ingen fortilfælde er på

@ Jes.

Når man indføre noget nyt, følger der også noget nyt med, feks den nødvendige læring i at kunne tænke kreativt, og kunne bedømme ud fra en forløbig standart, specielt hvis der er tale om en helt ny race, eller farve tegnings kombination, som man aldrig har set før.

Denne slags forløbige standarter, indsendes selvfølgeligt i god tid, inden udstillingen løber af stablen, så de udvalgte dommere, har tid til at sætte sig ind i stoffet.

NB: Det bliver selvfølgeligt nødvendigt med dommer kurser osv. inden en sådan A.O.C. klasse kan tages i brug.

J.C.

« Senest Redigeret: 02 Juni , 2012, 20:42 Fra Jørn Clevin »

karina dj

  • Gæst
Sv: Breaking News fra Tyskland.
« Svar #19 Dato: 02 Juni , 2012, 20:40 »
Tak Jørn! For gode, forståelige og uddybende forklaringer  /o

Der blev mit hoved lige lidt større :D

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Breaking News fra Tyskland.
« Svar #20 Dato: 02 Juni , 2012, 22:51 »
Nu er je selv en af dem, der godt kunne nyde godt af det nye system i Danmark og kender allerede til det ved duerne. Dog er der her forskelle, som man også skal have fundet ud af hvordan det skal gælde i Danmark så det bliver så ens som muligt.

Bestyrelsen er som sagt rimelig ny og der er sket nogle ting de sidste år der gør at de lige skal have fundet et system hvordan de enkelte ting skal gøres, samt de skal have fællesudstillingen til at køre og fundet ud af hvordan det kan lade sig gøre. Det er en ny arbejdsgang, som tager tid at få planlagt og få til at fungere uden at det skal gå i koks til selve udstillingen.
Så derfor kan jeg fint vente til næste år med at A.O.C klassen bliver godkendt når de har en masse nye tiltag de skal have til at fungere. Jeg er faktisk heller ikke så sikker på at det er til repræsentantskabsmødet at det skal tages op, men snarre i dommeringen. Det er vidst dem der skal stå for det og finde ud af hvordan det skal foregå og hvordan det flettes bedst ind i det Danske system.
Jeg er ikke så sikker på at Dommeringen synes om ideen med A.O.C klassen, men hvis der er nok der sender ind og vil have det i Danmark kan de jo blive nød til det og få systemet anerkendt. Så dem der synes det vil være en god ide bør nok skrive en opfordring til at tage det op for at de kan se hvor mange der støtter op om det.

Den måde det fungere på i Danmark ved duerne er at de forskellige specialklubber har bestemt sig for om de vil godkende A.O.C i deres gruppe og hvis de har hvad der gælder. Ved nogle racer kan man udstille alt der ikke er farverent under en kategori og her sker det tit at nogle med en lille farvefejl bliver udstillet her for at undgå at den bliver trukket et point på dette hvilket jeg ikke bryder mig om. Ved andre skal det være farver/tegninger som er godkendt i andre racer, men ikke den pågældene og her får de så en rigtig bedømmelse med point, men er udelukket fra præmier hvilket jeg synes er meget rimeligt indtil man har fået dem godkendt. Hvis specialklubben ikke godkendt A.O.C i deres gruppe og der bliver udstilt en due i en ikke anerkendt farve skal der gives en fuld bedømmelse og så nede i pointfeltet skriver man IA som betyder ikke anerkendt. Mange dommere er så venlige at skrive ved siden af hvad de ville have fået alligevel. På den måde bliver de heller ikke blandet med de godkendte farver, men får en bedømmelse man kan bruge til noget.

Når det er A.O.C skal man også være opmærksom på at dommeren måske ikke ved alt om den nye farve/tegning inden for en race. Et eksempel kunne være Hvedefarvet Maraner hvor farven er lidt mørkere end ved andre racer i denne farve hvor det er tilladt for Maran at være mørkere. Så kunne dommeren måske godt kunne komme til at trække lidt flere point fra i farven indtil den er blevet godkendt og det står i standarden at den skal have en lidt mørkere farve. Det må man så tage med hvis man vil have dette system i Danmark.

Dog kan jeg også forstå som dommer at helt nye farver/tegninger der ikke findes i andre racer og helt nye racer nok vil skulle godkendes før de kan udstilles, da man ellers kan ramme helt ved siden af og måske lave mere rav i den end gavn. Jeg ville måske heller ikke bryde mig om at stå over for sådan noget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen