Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til bedømmelse af Perlegrå Silkehøns med skæg på LU 2011.  (Læst 1054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Det var med stor forundring, at jeg så at de Perlegrå Silkehøns med skæg i Ny opdræt, fra opdrætteren Tommy Andersen, var blevet så hårdt bedømt, og trukket i farve som de var, og dermed ikke var endeligt godkendt, af Standart udvalget under D.F.f.R.

NB: Jeg har ved eget selvsyn, fulgt såvel opdrætteren, samt de resultater som hans oprindelses dyr har opnået, på flere Tyske udstillinger m.m. Men aldrig set at de farve mæssigt, var så hårdt bedømt, som på LU 2011 i Herning.

NB: I Herning lå dyrenes bedømmelse, med et fradrag på fra 3 til 4 points pr. dyr i farven, hvilket jeg finder ganske ejendommeligt, og helt unormalt for farven Perlegrå.

NB: Desværre har man ikke længere, en voldgift til at se på disse til tider ejendommelige udsving, som foregår på udstillinger aranggeret af D.F.f.R. i Danmark, men det kunne jo være, at man skulle " Nytænke " på dette område, for at give den enkelte opdrætter mulighed for at ytre sig, hvis han føler sig uretfærdigt behandlet ved en bedømmelse.

NB: Samtidigt ville det også være en god ide, at indføre en ombedømmelses mulighed, inden det officiele program gik i trykken, så både standart udvalg og udstiller, var på det rene med den endelige, og gældende bedømmelse ???

NB: Håber på at man i fremtiden, vil være mere på forkant med bedømmelserne af Nyopdræt m.m. og at såvel Standart udvalget og Dommerringen, virkeligt tager deres hverv seriøst og alvorligt.

NB: Denne bedømmelse var en klar ommer i mine øjne.

Med Racefjerkræ Sportslig Hilsen.

Jørn Clevin.

 /d /d /d /d /d /d
« Senest Redigeret: 12 December , 2011, 01:18 Fra Jørn Clevin »

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Jeg synes også de dømte hardt, lidt ligesom om at de ikke var interesseret i at godkende. Jeg så en perlegrå hane i en anden race som havde fået bedømmelsen god farve men hvor der var adskillige lyse stænk i farven.  /d /d jeg ville ikke kalde den farve god.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

karina dj

  • Gæst
Hvis det forholder sig sådan, så er der osse  /d /d /d /d /d /d /d /d fra mig. Og det kan klart få mig til at miste både lyst og nysgerrighed ift at skulle udstille dyr, især dyr der ikke er "populært eller godkendt" allerede...

Æv  :-[

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
det lyder meget som da vi gik til hundeudstilling
Altså meget afhængelig af hvilken dommer der er og dennes smag
Vi havde hunde der fik Super super / cert udtalese dene ene dag og dagen efter ved en anden dommer måtte de gå ud med 3 plads

men pøj pøj med de perlgrå
Den farve står osse højst på min ønskeliste
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Jeg synes måske dit indlæg hørte hjemme i et brev til DFfR og ikke her... ???
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ja det synes jeg nu også, og så samtidigt stikke fingeren i jorden. LU er knapt overstået.

De færreste her på Forum ved hvad det drejer sig om.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
jørn er du dommer ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
@ Jørn

Jo, jeg kender til det, jeg har været på LU fra torsdag aften og til søndag aften.

Det er en sag mellem opdrætter og DFfR.
« Senest Redigeret: 12 December , 2011, 11:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Hvad er der forkert i at Jørn bringer spørgsmålet op her på forum?

Er forum kun beregnet til positive indlæg?

Jeg mener jeg læste at Tommy var i tvivl om at halsfjerene måske var lige mørke nok. Det kender jeg selv til fra mine englændere og man vil jo gerne have farven så ensartet som muligt. Ellers vil jeg ikke udtale mig for jeg var der jo ikke.

VH Gunni.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Hvad er der forkert i at Jørn bringer spørgsmålet op her på forum?

Er forum kun beregnet til positive indlæg?



VH Gunni.

Det tænkte Jeg og, vi "vanlige" hønseejere har måske tænkt det samme som Jørn ved at læse bedømmelsen, men har måske troet at det bare var en selv som var uvidende.

Af erfaring Lene så ved jeg at dommer kolleger ikke må ytre sig om andre dommeres bedømmelse, da min mand er eksteriørdommer på hund. Men jeg synes da at man skal ha lov til at stille spørsmålstegn ved bedømmelsene når man ikke  er dommer.

Måske nogen her kan svare på hvorfor de blev trukket pga farven?????
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jamen så undskylder jeg da meget,  og kommentere ikke mere i denne sag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
som lene skrev er det en sag immellem udstiller og dffr, hvis udstiller så er utilfreds, eller mener han har en erfaring, i sagen, står det ham selfølgeligt frit for at ligge sagen frem på forum.

der er jo nok en grund til at dommeren har dømt, sin dom. så respekter den, hvis dffr skal bruge tid og kræfter på voldgifter, på grund af enkeltmedlemmers utifredshed, vil det gå ud over  det brede arbejde, og kun give mug i krogene.
og en snerpet holdning fra de dommere der fortsat gider.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
men den viden du så har, bør du jo oss ha viden til, at stille spørgsmålene på rette sted, der hvor du vil kunne forvente, at der blev set på den problematik du føler der er, så vil det jo være op de respektive, om der er noget om det og om de ønsker at gøre noget, når hvis der så kommer noget, så er vi sikkert mange der gerne vil vide det.

at angribe det i åben fora, vil blot udvande din troværdighed, hvis du nu ikk får ret, hvilket jo vil synd, da jeg er af den overbevisning, at du er et orakkel vedr, avl og krydsninger.

håber du forstår

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Jeg vill emeget gerne vide hvad der lå til grund for at dommer valgte at trække så mange p som vedkommende gjorde, for jeg har ikke begrep ang hønsestandarder....

så synes da det ikke er noget galt at lufte det her....


MEEEEN kan nogen herinde svare på hvorfor der blev trukket de poeng??? det ville nok mange her vide....for det er vel i udgangspunktet derfor Jørn har startet denne tråd, i håb om at nogen kan svare....Istedet for at kaste smuds på tråd starter ....


så vil enden på denne tråden få en fornuftig dreining  ;)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
du kunne jo undersøge mulighederne for, sagsfremlægelse til representantskabsmødet i dffr, igennem din lokale klub, eller special klub, hvis foretningsudvalg, og bestyrelse ikk gør noget, eller du er uenig deri.

det er en tung vej, men nogen skal jo nok gøre det, det kunn blive dig, så bare klø på.