Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Åhrrr for satan da osse.  (Læst 3259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #30 Dato: 12 November , 2011, 21:43 »
@ todda

Helt ok, jeg indrømmer at jeg brugte regnemaskine.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #31 Dato: 12 November , 2011, 21:48 »
Kan se at ganske mange følger med i tråden her.

Har vi evt en bankmand m/k, der kan bidrage med lidt indspil?
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #32 Dato: 12 November , 2011, 21:53 »
Renterne er jo historisk lave lige nu. Wanda, har du talt med banken om en eventuel nedsættelse af rentebyrden. Hvis de umiddelbart ikke er lydhøre kan du eventuelt foreslå at holde den samlede ydelse uændret (det betyder så at du hurtigere er færdig med tilbagebetalingen).

Hvad mener du med det? (er talmongol, det interesserer mig ikke det fjerneste og jeg har ikke en dyt forstand på det.  Jeg mener jeg betaler godt 4x 3000 i renter om året
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #33 Dato: 12 November , 2011, 22:06 »
Hvis du betaler 12.000 kr pr år i renter på et lån der starter/er på 90.000 kr, så vil jeg mene at du behøver nogen til at hjælpe dig med at banke banken på plads.

Uden at lave fin beregninger så er 12.000/90.000x100=13,333 pct. Og det er lidt (meget) i overkanten at forlange fra en bank.
« Senest Redigeret: 12 November , 2011, 22:10 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #34 Dato: 12 November , 2011, 22:10 »
lånet har jo været højere, men jeg tror faktisk den % passer meget godt med det jeg mener står i mine papirer... der er jo ingen sikkerhed i lånet. Vil du ikke tage med mig Erik, du lader til at have styr på det ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #35 Dato: 12 November , 2011, 22:13 »
Overhovedet ikke nogen bankfolk der læser med??????????????
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #36 Dato: 12 November , 2011, 22:13 »
Åh I kære... Renterne er historisk lave..JA..på kreditforeningslån. Ikke banklån..uanset art, forbrug, bil, bolig osv.. Selvfølgelig markedsfører bankerne sig med "lån billigt", "markedets billigste rente" osv, men de er jo en butik som alle andre butikker. I al den tid, hvor nationalbanken har sat renten ned, har banker hævet deres udlånsrente for at øge deres marginal (indtjening mellem ind- og udlånsrente).. Altså, de synes bare, at de tjener for lidt på renterne, så jeg er ikke i tvivl om, at forbrugslån med 90.000 i gæld med 3400 månedligt afdrag er mega dyre  :(

Hmm.. Jeg husker ikke helt, men så vidst jeg kan rente ud, er 90.000 i gæld pt over 3 år med 3400 kr i måneden = rente på 21,58%.. Ikke usansynligt, vil jeg sige.. Unfair og urimelig høj, JA!!

Hilsen en x-bankdame
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #37 Dato: 12 November , 2011, 22:14 »
Hvis du betaler 12.000 kr pr år i renter på et lån der starter/er på 90.000 kr, så vil jeg mene at du behøver nogen til at hjælpe dig med at banke banken på plads.

Uden at lave fin beregninger så er 12.000/90.000x100=13,333 pct. Og det er lidt (meget) i overkanten at forlange fra en bank.
Men det er bestemt ikke unormalt med en sådan rente på et forbrugslån. Hos min bank ligger renten på forbrugslån fra 9,25% til 15,75%.
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #38 Dato: 12 November , 2011, 22:15 »
Men det er bestemt ikke unormalt med en sådan rente på et forbrugslån. Hos min bank ligger renten på forbrugslån fra 9,25% til 15,75%.

For 3 år siden lå renten i min bank på dette niveau..endda lidt højere  :-[
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #39 Dato: 12 November , 2011, 22:19 »
Som ingeniør er jeg lidt mere rationelt tænkende  ;D

Kort sagt er der en logisk række af spørgsmål, der skal stilles og svares (ærligt) på:

1 Vil jeg blive boende?
Nej - begynd at kikke efter noget andet
Ja - gå videre med spørgsmål 2

2 Vil jeg leje eller eje?
Leje - Som lejer er man beskyttet meget godt af leje loven. Det betyder at så at så længe man betaler husleje, kan man kun opsiges hvis udlejer selv ønsker (og kun udlejer selv) at benytte boligen til beboelse.
Eje - lav et budget og snak med en bank!

Budgettet kunne se således ud:

Ydelse på banklån: 3400
Husleje 4000

ialt udgifter for 7400 som det ser ud i dag.

Lad os antage at der skal være 2000 kr/md til vedligehold + varme, det giver så mulighed for at betale boliglån på 5400 kr. md. Hvad kan man så låne i banken?

Det varierer meget! Det er her man skal snakke med banken (gerne den bank du har i dag) Lad os igen antage at du har Danske Bank. Her kan man på et ti årigt boliglån (lavt sat) låne ca. 425.000 - 500.000 kr. Herfra trækker du de 90.000 kr. du skylder i dag, hvilket betyder at du kan købe egendommen for ca. 350.000 kr uden at det kommer til at koste dig mere om måneden end du sidder for i dag.

Fordele:
- du bliver herre i eget hus.
- du laver en opsparring i fast egendom
- du får ikke flere udgifter end du har i dag
- banken kan få en sikkerhed for sit udlån

Husk at banker lever af at låne penge ud, og med denne opstilling mindsker de deres risiko ved at få pant i egendommen, samtidig med at de øger deres forretning.

næstsidste spørgsmål: Hvad er egendommen værd?
Jeg ved det ikke - spørg kurator. Se på nettet hvad den er vurderet til. snak med en lokal egendomsmægler osv.


Sidste spørgsmål: Hvad skal jeg så give?
Tilbyd et lavt beløb!! Alternativet er en tvangsauktion over egendommen, her tror jeg ikke at den kan indbringe ret meget, så derfor lav et bud på f.eks. 200.000 ved en hurtig handel til Kurator, og se reaktionen. Han siger sikkert nej og så må i jo forhandle lidt. Du vil i dette tilfælde have mulighed for at forhøjde dit bud med over 50%, hvilket vil være en stor magen at forhøje.

God fornøjelse, men husk at svare ærligt på spørgsmålene, ellers er det kun dig selv du snyder!!!!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #40 Dato: 12 November , 2011, 22:23 »
Metmus.

Udfra de øvrige oplysninger givet af Wanda lyder det som en ommer. Hvis Wanda's tal er rigtige!!

Min mening - en bank der tager 21,58 % i rente for et forbrugslån skulle have inddraget sin autorisation til at drive bankvirksomhed. Tror nu heller ikke at en sådan bank findes i DK.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #41 Dato: 12 November , 2011, 22:36 »
Men det er bestemt ikke unormalt med en sådan rente på et forbrugslån. Hos min bank ligger renten på forbrugslån fra 9,25% til 15,75%.

Det lyder meget højt i mine ører.

For 3 år siden lå renten i min bank på dette niveau..endda lidt højere  :-[

For 3 år siden - var før finanskrisen, sååå ikke så relevant information. Hvor ligger renten så i dag?
« Senest Redigeret: 12 November , 2011, 22:41 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #42 Dato: 12 November , 2011, 22:41 »
Tak Niels og alle jer andre....
Jeg har heldigvis god kontakt til advokaten eftersom hun bor her i byen og er mor til Yazmins bedste skoleveninde. Så jeg er blevet godt informeret... nu ser vi hvad der sker, igenu sker der nok ikke det store så vi bliver boende her og afventer og betaler af på lånet imens, måske jeg smider 500 kr mere på det i md.
Men hvor er I alle sammen dejlige, tusind tak for alle jeres råd og skulderklap... jeg kommer nok og henter flere :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #43 Dato: 12 November , 2011, 23:06 »
Wanda.

Bed om et møde med din bank(rådgiver). Fortæl ham at du finder rentesatsen for høj/urimelig eftersom du altid betaler til tiden ( begrænset risiko for banken), men at du iøvrigt er indstillet på at fortsætte med samme ydelse, for at bringe lånet ud af verden over en kortere periode. Det giver dig ikke flere penge at disponere over her og nu, men gør at du hurtigere er fri af den gældsbyrde du i øjeblikket kæmper med. Og banken burde egentlig klappe i hænderne, da alle banker i øjeblikket er satans risikoforskrækkede. Spil lidt på det.

Og så til almindelig orientering. Man skal være lidt fræk når man 'forhandler' med bankerne, det betaler sig. Jeg er involveret i et par forældrekøb (som balancerer i vores økonomi så længe der ikke skal sælges i et faldende marked :-\). Ved det sidste køb (2010) blev vi af vores bank tilbudt lån af de 20 % som ikke kan finansieres via realkredit til 9,75 %. Vi gjorde opmærksom på at vi ved et andet køb i 2009 havde en rente på 6,95 % på den del der ikke var finansieret via realkreditmarkedet og forventede at kunne opnå det samme ved det nye køb. Og pudsigt nok - vi fik samme betingelser for det nye nye lån. Så nogen gange belønner frækhed sig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #44 Dato: 12 November , 2011, 23:11 »
Pilegaarden: At er til forhandling! Det betaler sig i højgrad at forhande bank, forsikring osv. Der ligger ofte mange penge at spare - de skal "bare" lige samles op!