Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hund har i og hvorfor?  (Læst 2816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mariegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #30 Dato: 03 Marts , 2011, 21:44 »
Vi har en god gammel golden retriever "Bella" og en old english bulldogge der hedder Bertha
og hvorfor? - Du skal være velkommen til at komme forbi Johanne, så vil du opleve hvorfor :P
Mvh. Peter (og Marianne)


1.3 guld/sort båndet Brahma
1.3 sølv/sort båndet Brahma
1.3 gul/sort colombia Brahma
1.3 sort/kobber Maran
1.3 sort kæmpe Jersey
1.5 lys sussex
1.5 gul/colombia sussex
1.3 trefarvet sussex
1.4 Hvid moskus and
 Duer
 Katte
 Hunde

www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.raceduen.dk

Offline Lise

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #31 Dato: 03 Marts , 2011, 21:45 »
Broholmer.....
Fantastisk hund
- kræver ikke meget motion
- jagter ikke vildtet, høns mm
- meget børnevenlig
- korthåret - ingen pelspleje
- kan sige vov så ubudne gæster kan forstå det!!! Lyder voldsom pga størrelsen...men kan bestemt ikke mere end at vove...
 
Eneste ulempe
- folk bliver nemt skræmte pga størrelsen i hundeskov osv, kan være lidt træls.
Den lykkelige ejer af:
2.4. Brahma
1.1 Katte
0.1 skøn islænder: Melros - kaldet Melle
0.1 shetter, Pintus
1.0 Broholmer - Bertil
Mangler løbeænder.....!!!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #32 Dato: 03 Marts , 2011, 22:00 »
Jeg har en Grand Danois, samt en Westie. Sidstnævne var egentlig yngste datters hund, men det ville have været lidt synd at flytte den herfra da hun flyttede hjemmefra.

Jeg har GD, fordi det er en dejlig stor og rolig hund. Er den opdraget ordentligt, kan den sammen med alt. Børn, hunde, katte, høns osv.
Vi har pladsen så den kan løbe lidt rundt på hverdage. I weekenden kommer den enten på gåture eller i hundeskov. Den er ikke vanvittigt motionskrævende, men sætter pris på at få lov at bruge kræfter ind i mellem.

Bare størrelsen gør den til en glimrende vagthund. Den kan nu også godt give hals, når der kommer fremmede på området, og da især hvis vi ikke er lige i nærheden. Men en enkelt kommando er nok til at fortælle den, at der ikke er videre grund til alarm.

Det er min 3. GD. Nr 1 og 3 er meget lig i sind og opførsel. Når 2 var en uheldig oplevelse, formentlig grundet dårlig/forkert avl, og måtte afsluttes før tid.

Største minus, synes jeg, er at de desværre ikke bliver så gamle. 8-10 år er det længste man må forvente at have dem. Jeg ville vælge GD igen, om 6-8 år, hvis jeg helt selv kunne vælge, meen det bliver nok svært at få flertal for én runde mere.

Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #33 Dato: 03 Marts , 2011, 22:15 »
nu kikker jeg hvad i alle skriver, hyggeligt, og så fælder jeg over Wanda`s link til dyrenes beskyttelse... man bladrer over de mange dyr de har til videreformidling... stop! siger jeg bare  de har en hund der bare ligner en af de havlpe vi solgte sidste år... vi havde kontakt med de fleste købere et stykke tid efter  hvalpene flyttede hjemmefra med blilleder osv.
 nu kan man bare ikke lade være med at tænke er det mon "vores hvalp der er i internat?"
hedder det samme, alder passer... hvordan kan man vide 100% det er afkom af vores hunde? Vi skal jo have ham retur til "rødderne" det er klart!
i morgen kører jeg og snakker med dem /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #34 Dato: 03 Marts , 2011, 22:34 »
Det kan du jo checke via chippen.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #35 Dato: 03 Marts , 2011, 23:26 »
Jeg har Rottweiler  ;D
Det har jeg haft i maaaange år  :)
Elsker deres psyke og stabilitet, og så tiltaler deres udseende og bygning mig selvfølgelig :)
Desuden vil jeg gerne have en hund med tænd/sluk knap /o Altid parat til træning, tur og leg.... Og så rolige og dovne når der ikke er noget på færde  ::) De indgyder en naturlig respekt og har en præventiv effekt på de fleste hehe ( ikke at det er dét jeg søger, men effekten er der) Og, ja de har jo vagtinstinkt som de domecile vogtere de er  ;D
De er hamrende gode sammen med børn, de lader sig ikke ryste eller gå på af tumblende unger, og føler sig ikke truet eller udsatte af de tosserier børn finder på...
Det er en kanon arbejdshund, de lærer muligvis ikke så hurtigt som en schæfer, ellers lader de som om de ikke gør, men de husker alt hvad de en gang har fået ind i skalden  /o

Har selvfølgelig hunde med DKK-papirer, har også haft blandinger, hovedsagligt med rotte i, eller ikke tavle rotte... Og tilslutter mig de andre, hvis man vil have mest mulig ide om hvad ens lille hvalp bliver så stor så er tavle-hundene vejen frem!

Min tæve har ikke set en høne før vi fik høns her, der var hun 5 år, én gang syntes hun det var sjovt at løbe efter, og ét nej i nakken var nok til hun aldrig har gjort det igen, nu står hun glad og spiser sammen med dem, når de har fået rester  ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #36 Dato: 04 Marts , 2011, 00:24 »
Da jeg var 17 år flyttede jeg fra min mor og op til min far, jeg ville gerne have en hund, og det skulle være en Schæfer. Min far var bestemt ikke vild med ideén for Schæfere havde dengang ikke det bedste ry.
Men jeg fik dog lov alligevel og indkøbt blev en Schæfer hvalp, ved navn Trofast,

Trofast var en meget dejlig hund, flink og rar at omgås og han kunne gå løs rundt på gården uden at jage noget som helst fjerkræ.

Min far flyttede så i 1992 og jeg overtog derefter lejemålet af gården. Trofast døde i 1998 af et slagtilfælde lidt over 9 år gammel.
Huset blev MEGET TOMT i lang tid efter................. det var sgu hårdt.

Han var en RIGTIG dejlig og meget nem hund. Min bror sagde altid " at han (Trofast) ikke vidste, at han var en ægte Schæfer, for han var alt for flink. ;D

Nu, har jeg nogle alt for lange arbejdstider, som jeg ikke kan byde nogen hund.

Desuden synes jeg også at man bliver endnu mere bundet af at holde hund. Man kan ikke rigtigt tage afsted en hel dag. Og så savner jeg heller ikke alle hårbollerne, for Schæfere har dæleme meget underuld.

Jeg har faktisk konventeret til at blive et kattemenneske i stedet for. Katte er dejlige selvstændige væsner, som sagtens kan klare at være alene hjemme en hel dag.
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2011, 00:30 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #37 Dato: 04 Marts , 2011, 08:47 »
Jeg valgte Golden Retriever da jeg i 4 årlæste bøger om dem og kigget på billeder af deres dejlige udseende. Min første hund blev indkøbt i 1996 da jeg var færdig på landbrugsskolen, ogh gud hvor var han bare en dejlig ven.
Han ælsket små dyr og kunne kigge i timer på kaniner og andre små dyr, han forbandt og efterhånden lugten af hø med disse nuttede så han kunde og finde på o g stå læææænge og kigge på en pose hø  /o /o

der blev så en golden mere, og jeg mødte min mand til en hundeudstilling han havde jo avlet racen i 25 år.

Da jeg kom til Dnamark for 5 år siden fik jeg lige lyst til at forsøge og ha en lille bitte hund, og det blev en Pomeranian uden papirer, lille LOPPE er en helt unik mini hund, hun er vokset op med de store og har ikke dette larmende og skye temperament som mange af samme race har da hun ALTID har fået lov til at være hund. Jeg lærte og med henne at små hunder ofte går til "angrep" på store hunde så de bliver opfattet som en hund der er hissig, det er den ikke, men det er jo det eneste forsvar de har.

Nu har vi så gået mere over til Labrador da de ikke har så meget pelspleje.

Har PT hjemme 2 golden, 1 labrador og lille Loppe  /o /o

Retrieveren passer os da de er rolige og ikke kræver timer med motion

Og vi har hunde med stamtavle i DKK  /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #38 Dato: 04 Marts , 2011, 08:51 »
Vi har 2 hunde - en FT (Field Trial) cocker spaniel - Nougat - og en engelsk springer spaniel - Jojo.

Nougat, som er en lille lækker chokoladebrun sag på 10 kg og 5 år er en intelligent og dygtig lille jagthund, og et mega hyggehoved! Hendes øjne kan få de fleste til at smelte og tage hende på skødet.
Hun er af den 'gammeldags' cocker type, hvor man har bevaret jagtinstinkterne, så hun er mindre, mindre 'bepelset' og mere strømlinet end den mere almindelige cocker spaniel. (se evt. www.gogetitjagtspaniels.dk hvor hun stammer fra)
Hun har et ekstremt højt fokus og aktivitetniveau når vi er ude og når hun er på jagt - og vil gøre alt hvad man beder hende om, bare hun kan få lov at arbejde for os.
Hun er så blød i munden og skånsom at hun flere gange har hjulpet os med at fange undslupne høns, kyllinger og kaniner, som hun bringer til os uden de har lidt den mindste overlast. Samtidigt er hun en skrap lille dame over for andre hunde, hun gider sjældent lege, vi er dem der kan og skal sørge for hendes aktivering og arbejde. En spaniel som hende er en fantastisk lille hund, men pyh, de første 2 år med sådan en kan være en prøvelse - pga. aktivitetsniveauet.
Man skal IKKE have sådan én, hvis man ikke kan tilbyde den jagt og jagt-lignende arbejde!!

Vores anden hund, Jojo, den engelske springer spaniel fik vi fordi vi (især jeg) gerne ville have en større hund, der kunne sige noget hvis vi fik ubudne gæster. Og fordi vi også tidligere har haft 2 hunde, hvilket var rart. Og det skulle være en spaniel med et lidt mindre aktivitetsniveau (derfor ikke en ft spaniel, hverken cocker eller springer).
Vi har haft vores hyr med Jojo, som er en stor glad og smådum dreng, sådan lidt Dumbo/Pluto-agtig, som især jeg har haft svært ved at sætte og håndhæve grænserne for. Men det hjælper, nu er han halvandet år. Han er lige nu meget motiveret for at lære, så det skal udnyttes. Jeg synes begge vores spaniels modner ret sent, og man skal slå til i de perioder, hvor de er lydhøre over for træning.
Jojo kan også blive en rigtigt god jagthund, han har en super næse, men han skal trænes mere i at holde sig til - hvor Nougat nødigt fjerner sig langt fra os.

Jeg elsker mine spaniels, men de har været særdeles krævende i perioder, især det første år til halvandet. Og spaniels'ene elsker deres mennesker - og alle andre mennesker også - ikke et gram ondt i dem overhovedet. Intet er så saligt som en lur en hængekøje med sit menneske...  *p
Mvh Marianne

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #39 Dato: 04 Marts , 2011, 10:31 »

Tja, vi har 2 Aussie tæver tilbage... Og Hvorfor... Nok mest fordi jeg tror min kone er lidt småtosset... Man behøver ikke være det, for at være her, men det vil sikkert gøre livet lidt lettere... Nå ja, og så trives de jo fint med Høns, Ænder, Kat, Kanin & selvfølgelig Fårene...
Om det var hundene der var årsag til fårene, eller det var omvendt. Nå ja, lad være med at spørge  ;D  ;D  ;D

Egentligt havde vi også en Hovawart han, men han gik desværre til sidste år... Han blev kun 8 år....

Nå ja, jeg glemte at nævne, de andre er knap 6 & 10 år gamle...
Kattens alder er ubestemmelig, for hun boede her allerede, da vi kom.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #40 Dato: 04 Marts , 2011, 10:34 »
Vil lige inden jeg gør reklame for Kleiner Münsterländer og Nova scotia duck tolling retriever sige at vi selv opdrætter dem, så er det slået fast :D

Vi har kleiner münsterländer fordi det bare er en skøn race. Mine forældre har holdt og opdrættet dem i over 20 år. Vi holder primært racen for dens gode jagtenskaber. Min far er jæger så derfor er det nødvendigt med en god jagthund, selvfølgelig en stående jagthund ;)! Derudover fungere münsterländere også godt som familiehunde, så derfor holder vi dem ikke kun som nogle jægere gør i hundegård, nej de er inde på skift. De er rigtig gode til bare at sige nu er vi jagthunde og nu er vi stuehunde. Man skal dog huske at de har et stort behov for at få motion og udfolde deres jagt instinkt, så derfor er det bedst hvis man har mulighed for at gå på jagt med hunden eller kunne give den rigtig meget motion. Vi sælger personligt helst ikke til nogen som ikke har jagttegn. Hunden er i det hele taget bare skøn, de er godmoddige, trofaste og loyale, dog kræver de nogle gange en lidt hårde opdragelse end flere andre racer, det er ihvertfald vores erfaring.

Vi kom ved et tilfælde til at holde tollere i 2004. Min mormor gik på efterløn og købte i den forbindelse en tollerhvalp. Vi var ved første øjekast fuldstændig forelskede i denne skønne røde pelskugle, så henholdsvis 6 og 9 måneder senere købte vi selv to tæver. Efterfølgende er en yngre tæve mere fulgt efter og ved juletid 2009 hentede vi en lille han hvalp i Norge. Idag opdrætter vi også racen ligesom münsterländer, men på trods af at det er en jagthund er de meget mere rolige end mange andre racer. De er noget af det mest rolige man kan have. Det er i det hele taget super skønne hunde som er formidable til børnefamilier. Man kan nærmest sige at tolleren er en ON/off hund. Man kan gå ud og pjatte med den, køre den fuldstændig op. Efterfølgende vil der ikke gå mere end et par minutter så er den igen rolig og ligger og sover igen.

Kig eventuelt vores hjemmeside, der er billeder af hunde + hvalpe ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #41 Dato: 04 Marts , 2011, 12:33 »
Jamen siden der nu er nogen som spørger ; )Min drømmehund:

Skal kunne kyle en ræv ud af haven
Skal kunne sige farvel og tak til en rotte.
Skal kunne lære at lade høns og kyllinger være.
Skal kunne være lidt vagthund, det er nu dejligt med en hund til at passe på en når kæresten er ude at rejse
Skal være nem at have med ude, i byen, besøge familie, handle, altså rolig og glad af temperament
Skal ikke være en alt for aktiv race, men jeg vil også gerne have en hund at gå ture med.
Skal kunne bo med en kat
Skal ikke være en strejfende race, sådan så den kan få lov at løbe lidt fri når vi går tur, løbe frit rundt i haven. Altså ikke en som bruger dagen på at udtænke hvordan den kan stikke af.
Skal ikke have det største jagt instinkt
Skal være villig til at lære/nem at træne
Skal helst være korthåret(siger kæresten)
Skal ikke være alt for dominant, så nok ikke en hanhund
Skal være nem at gå tur med(ikke kæmpestor hund som trækker)
Skal være dkk registreret

Den perfekte hund findes nok ikke men jeres hunde lyder allesammen dejlige!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #42 Dato: 04 Marts , 2011, 13:03 »
Jamen siden der nu er nogen som spørger ; )Min drømmehund:

Skal kunne kyle en ræv ud af haven
Skal kunne sige farvel og tak til en rotte.
Skal kunne lære at lade høns og kyllinger være.
Skal kunne være lidt vagthund, det er nu dejligt med en hund til at passe på en når kæresten er ude at rejse
Skal være nem at have med ude, i byen, besøge familie, handle, altså rolig og glad af temperament
Skal ikke være en alt for aktiv race, men jeg vil også gerne have en hund at gå ture med.
Skal kunne bo med en kat
Skal ikke være en strejfende race, sådan så den kan få lov at løbe lidt fri når vi går tur, løbe frit rundt i haven. Altså ikke en som bruger dagen på at udtænke hvordan den kan stikke af.
Skal ikke have det største jagt instinkt
Skal være villig til at lære/nem at træne
Skal helst være korthåret(siger kæresten)
Skal ikke være alt for dominant, så nok ikke en hanhund
Skal være nem at gå tur med(ikke kæmpestor hund som trækker)
Skal være dkk registreret

Den perfekte hund findes nok ikke men jeres hunde lyder allesammen dejlige!

Tollere passer på:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,12,13,14

Eneste ulempe er at den er langhåret. Den ene af vores har vi trænet til ikke at tage hønsene, mens en anden som ikke er trænet godt kan finde på at dræbe en høne, det er jo trods alt en retriever ;)
De er frygteligt madglade, så de er lette at træne :)

Skal lige siges at vi ikke selv har kat, men flere vi har solgt hvalpe til har også kat og de kan fint sammen ;)

« Senest Redigeret: 04 Marts , 2011, 13:05 Fra Mikkel. S »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #43 Dato: 04 Marts , 2011, 13:04 »
Jamen siden der nu er nogen som spørger ; )Min drømmehund:

Skal kunne kyle en ræv ud af haven
Skal kunne sige farvel og tak til en rotte.
Skal kunne lære at lade høns og kyllinger være.
Skal kunne være lidt vagthund, det er nu dejligt med en hund til at passe på en når kæresten er ude at rejse
Skal være nem at have med ude, i byen, besøge familie,S handle, altså rolig og glad af temperament
Skal ikke være en alt for aktiv race, men jeg vil også gerne have en hund at gå ture med.
skal kunne bo med en kat
Skal ikke være en strejfende race, sådan så den kan få lov at løbe lidt fri når vi går tur, løbe frit rundt i haven. Altså ikke en som bruger dagen på at udtænke hvordan den kan stikke af.
Skal ikke have det største jagt instinkt
Skal være villig til at lære/nem at træne
Skal helst være korthåret(siger kæresten)
Skal ikke være alt for dominant, så nok ikke en hanhund
Skal være nem at gå tur med(ikke kæmpestor hund som trækker)
Skal være dkk registreret
Den perfekte hund findes nok ikke men jeres hunde lyder allesammen dejlige!

Helt klart en bullmastiff /o Min Rosa, er alt det du beskriver, bortset fra et par enkelte punkter... Hun er jo lidt stor så det er ikke hele familien der syntes det er fantastisk at jeg slæber hende med... især dem der ikke selv har hund... og så den med træningen.. de er rimlig nemme at opdrage men gider altså ikke hoppe på tungen for en godbid ;D de ved de for deres mad i en skål uden at skulle gøre noget for det /o

Men helt klart en bullmastiff /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #44 Dato: 04 Marts , 2011, 13:09 »
Lærke dem kan jeg rigtig godt lide. men vil en bullmastif ikke slæbe mig helt ind i næste uge? ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt