Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad er definitionen på en "stamme"?  (Læst 278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
hvad er definitionen på en "stamme"?
« Dato: 26 Juli , 2010, 13:35 »
Hvordan definerer man en stamme? Er det 4 høns af æg fra samme høne og/eller hane eller kombineret med en udefrakommende hane, en hane"søsken", kun hønerne, der hentydes til, noget med noget andet eller er det blot den flok af samme race -uanset herkomst- som man har og avler på? jeg prøvede at kigge i leksikonet, men synes ikke lige der var en "begreber"-afdeling.

Når nogen skriver, at de f.eks. har købt en stamme med hjem fra en udstilling eller at de har flere stammer, bliver jeg i tvivl. Betyder det f.eks. bare 1,2 Vorwerk og 1,4 Araucana (2 stammer)? Jeg har en mistanke om, at man ikke kan tage fx. araucanaer fra 5-6 forskellige steder og så bare fordi de går i samme hønsegård og har samme hane til deling, så er de en stamme. Men hvis jeg har ret, hvornår er det så?

Vores egne kyllinger er samlet fra 2 stammer... men nu er de jo 1 flok - er de så en stamme? Eller bliver deres afkom en stamme, fordi de har de samme forældre?

 ??? Kald mig bare blondie  ;)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: hvad er definitionen på en "stamme"?
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2010, 14:13 »
Jeg synes det er godt at du fik det spørgsmål på banen. Har nemlig også selv undret mig over det.  :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: hvad er definitionen på en "stamme"?
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2010, 15:25 »
Jeg ville definere det som "dem, der bor sammen" !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: hvad er definitionen på en "stamme"?
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2010, 16:10 »
Altså jeg (pt :D) planer om at have 3 stammer i alt. En stamme hvide silker, en stamme af en anden farve, og en stamme araucana :)

Når man deler sine høns op i stammer, handler det om at de er samme race og at der er én hane og nogle høner :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: hvad er definitionen på en "stamme"?
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2010, 16:33 »
Hej


En stamme høns kan være mange ting, det kan være 1 hane og en høne og det kan været 1 hane og 50 høns, så det lige til, hvis man en af hvert køn kan man kalde det en stamme.

Jeg bruger selv 1 hane og 3-4 høner i en i min stammer silkehøns, alt efter hvad jeg har af gode dyr.


Tommy