Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg er gået af mode  (Læst 2453 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
æg er gået af mode
« Dato: 24 Maj , 2011, 22:35 »
Hej

min ene blandingshøne og min barnevelderhøne (begge fra 2010) er holdt op med at lægge æg. De er ikke skruk. De dage, de ikke bliver lukket i haven (forsøgte f.eks. idag og også i weekenden) er der heller ikke æg fra dem.

Blandingshønen lagde sig semiskruk, men kom på andre tanker for ca. 2 uger siden, hun har ellers lagt dejlige store æg siden starten af januar.

Barnevelderen. Tja, jeg havde 2, men den ene lagde æg uden skal og den anden kun hver 2. dag. Den, der ikke kunne lægge med skal er på de evige majsmarker, og lige siden hun blev fjernet fra flokken, har den her ikke lagt æg?!?!?! Hun har ellers også lagt siden januar

så for tiden får jeg kun æg fra rheinlænderne og UNDRER mig. Barnevelderen er overhovedet ikke slidt efter hanens sporer, blandingshønen er kun en smule. De har fine faste fjerdragter begge 2 og færdes med flokken. Barnevelderen er dog en brokrøv uden sammenligning. Havde hun været menneske, havde hun været en virkelig sur bibliotekar, der forstyrrede alle på biblioteket med sin sschysch'en. Hun trækker sig jævnligt fra flokken, men er ikke jagtet eller noget.

De får skaller, men eftersom der både går små og mellemstørrelse kyllinger sammen med de voksne, er der 3 slags totalfoder: æglægger, vokse- og startfoder. Er det foderets skyld? Eller stres? De er jo ude i haven på en milliard tønder land hver dag!! Hvad kan det ELLERS være her midt i æglægningshøjsæsonen..?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: æg er gået af mode
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2011, 09:30 »
Irriterende ::)
Er du sikker på, at de ikke har fundet et andet sted at lægge æggene? Især kunne man mistænke den semiskruk for det...
Jeg havde en maranhøne, der gik i kort fældning for en måneds tid siden (efter hun havde været semiskruk en uges tid). Det tog 14 dage uden æg og hun er stadig slet ikke oppe på normal produktion endnu.

Jeg tror ikke på det er foderets skyld. De går jo frit og finder alt muligt godt i haven, men giv dem lige en måneds tid, Julie. Ellers risikerer du at slagte to høner, der er fulde af æg indeni og lige klar til at gå igang igen ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: æg er gået af mode
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2011, 11:05 »
Her hos os lægger de altså også æg , som vinden blæser !
Ok , nogle er måske omkring de 2 år gamle og knap så produktive , men alligevel kan de godt gå i stå uden nogen grund. De er ikke i fæld , de mangler intet på kostplanen , de gemmer ikke æg i et hjørne - de giiiiiider altså bare ikke.
Konen fører bog dagligt , og den siger ( siden foråret med mere lys ) dagligt 12 & 13 æg , med et ugentligt fald til 7 - dette konstant i mere end 7 uger. Sidste tirsdag : 2 ja to stk  ??? Det forholdt sig stabilt til lørdag : 5 stk og nu er vi klatret op på 9 stk.
Sådan var det også i 2 andre perioder sidste år !

Vi har opgivet at blive kloge på fænomenet - men her får de altså en giiiiiiiider ikke periode ind i mellem.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: æg er gået af mode
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 09:32 »
Er det ikke pudsigt, igår var der 2 små - men fine - lysebrune æg fra Den Gyldne Dame, så hun må have hørt mit opråb og være kommet igang. Jeg har ikke lukket dem ud af gården i 1½ døgn for at sikre mig, at lagde de æg, så var det "hjemme". Men æggene er på ca 55 gram og hun plejede at lægge 70-grams æg, så hun har nok nærmere været i pauseposiotion end leget æggegemme...  /o

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æg er gået af mode
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 15:03 »
Mine høns var begyndt at lægge æg under hønsehuset, jeg lå flere gange på maven og fiskede ud, desuden var der flere gange en af damerne, der troede, at nu skulle hun ligge der og ruge. Nu er der volieretråd rundt om hønsehuset, så der ingen adgang er, og jeg får mine æg igen, mine skrukker bor også igen i hønsehuset. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk