Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!  (Læst 4284 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Caja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Dato: 19 Maj , 2011, 15:33 »
Vores 2 dage gamle kyllinger står i vores baggang i et stort kyllingebur. Vi har nu fundet "mide/luse" dyr i deres dun.
Hvad gør vi? Insekterne ligner mider, nogle af dem på kyllingerne er højrøde og de er mindre end voksne lopper.
Hvad er det for nogle væsner og kan vi gøre noget?  :'(

Offline Dea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2011, 15:53 »
Det fik mine også - det er lus. Køb noget Frontline Spray ved dyrlægen og giv dem et par sprøjt hver(Hovedet ind mellem pege og langefinger så du har kroppen i hånden og kan sprøjte udenom øjne og næb)... skift alt det de går på og i - gentag efter en uge.. så er de væk igen :) ( Og bare rolig...de går ikke på andre dyr eller mennesker)
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2011, 15:57 Fra Dea »
0.6 Landhøne
1.1 Lys Sussex
0.4 Issa Brown
1.3 Moskus Ænder
0.3 Kaniner
1.0 Hund
1.0 Kat

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2011, 21:47 »
Hvis nogen af dem er højrøde så kan det næsten kun være blodmider. Men behandlingen som Dea beskriver skal nok virke alligevel. Jeg selv, bruger chok spray, eller staldchok når jeg opdager utøj blandt dyrene. Men jeg har aldrig prøvet det på kyllinger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2011, 21:51 »
Jeg tror Frontline er for voldsomt til så unge kyllinger. Jeg har med held behandlet med Stald Chok på meget unge kyllinger. Det er lidt pest eller kolera, for hvis man ikke behandler for blodmider, dør kyllingerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2011, 22:28 »
Jeg fik anbefalet Frontline spray af min dyrlæge, fordi det er det eneste der er mildt nok. Alle mine daggamle kylliger har fået en tur, og ingen har lidt overlast :)
0.6 Landhøne
1.1 Lys Sussex
0.4 Issa Brown
1.3 Moskus Ænder
0.3 Kaniner
1.0 Hund
1.0 Kat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2011, 22:39 »
2 kommentarer.

Da kyllingerne står i en baggang antager jeg at de er klækket i maskine. Hvordan bliver så små kyllinger i så fald 'smittet' med blodmider? De må jo enten have været i 'miljøet' i baggangen før kyllinger kom derud at stå. Eller havde kyllingeburet været brugt til andre kyllinger/fjerkræ, umiddelbart før det blev taget i brug til kyllingerne?

Jeg tror dyrlægens anbefaling primært beror på hvilket produkt han kan sælge til sin klient. Og da han jo også skal leve vil han ikke anbefale noget han ikke har i sit sortiment.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2011, 22:47 »
 Samme Dyrlægen anbefalede også at give de store høns et blæs med staldchok så... ;)
0.6 Landhøne
1.1 Lys Sussex
0.4 Issa Brown
1.3 Moskus Ænder
0.3 Kaniner
1.0 Hund
1.0 Kat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2011, 22:50 »
OK, fair nok så.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2011, 23:51 »
Jamen frontline på spray er jo netop anbefalet til 2 dage gamle dyr, så det ville jeg godt binde an med, og hellere det end staldchok, jeg tænker at daggamle kyller jo dårligt er større end insekter inden under dunene. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2011, 06:13 »
Blodmider kan lige som lopper overleve som pupper i miljøet i månedsvis, når så der kommer en vært, vågner de til dåd.
Hvordan går det med kyllingerne, kan du se resultat af behandlingen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Caja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Hjælp! Vores kyllinger kravler med små insekter!
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2011, 11:10 »
Vi brugte frontline på vores kyllingers bur i går (En god ven som bor i byen havde noget stående til sine racerene due-unger som vi fik lov til at låne) og nu er der kun ganske få mider tilbage på dem. Så i dag får alle kyllerne en gang frontline direkte ud over hele dun-dragten og endnu en omgang bur-rengøring, så tror jeg vi er de små djævle kvit.

Tusind tak allesammen!  /o