Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger dør.  (Læst 23100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
kyllinger dør.
« Dato: 23 April , 2010, 19:08 »
Har et kæmpe problem med mine wyandot kyllinger, de dør nemlig som fluer ca en uge gamle. Har mistet nok 70 % af de der er kommet. Det virker som om de dør af sult. Jeg kan bare ikke forstå det for de udruges og går sammen med mine sorte austraer som alle er sunde og trives. For at se om de dør af sult har jeg fået en af hønerne til af skrukke og vil have den som kyllinge fører til de kyllinger som kommer i weekenden.
Kan det være stammerne som efterhånden er for nært beslægtede eller hvad. Det skal siges at der ikke er hverken korsnæb eller skæve tæer ved nogle af dem.
Håber nogle har svaret på mit problem.
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kyllinger dør.
« Svar #1 Dato: 23 April , 2010, 19:19 »
Det er da næsten ikke sansynligt at de dør af sult
hvad fodre du de små med, og ser du dem spise eller ved de ikke hvordan.

Hvis de dør på stribe, tænker jeg coccidiose som er en tarmsygdom hos kyllinger, og som er svær at redde, derfor er der ofte middel mod coccidiose i fjerkræ startfoder.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: kyllinger dør.
« Svar #2 Dato: 23 April , 2010, 19:33 »
Hej Mogens

Citér
Har et kæmpe problem med mine wyandot kyllinger, de dør nemlig som fluer ca en uge gamle.

Har du kigget efter om de alle drikker vand... Jeg har oplevet det samme på et tidspunkt... efter flere dødsfald snakkede jeg med en gammel avler som altid gjorde det, at de kyllinger som han tog ud af maskinen fik dyppet næbbet i lunken vand.... Hvis de tar hovedet op og synker det så skal de nok drikke fint.. hvis de ikke drikker bliver man ved med at dyppe til de gør det....

Det kan være forklaringen... dette har hjulpet hos mig...


Ps. Ina

Citér
Hvis de dør på stribe, tænker jeg coccidiose som er en tarmsygdom hos kyllinger, og som er svær at redde, derfor er der ofte middel mod coccidiose i fjerkræ startfoder.

Dette må der ikke komme i foder til kyllinger mere... Det eneste produkt jeg ved det stadig er dette middel tilsat, er i kalkun voksefoder.. Som kun kan købes i 3-5 ton løs vægt...

« Senest Redigeret: 23 April , 2010, 19:37 Fra Rønnest »
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #3 Dato: 23 April , 2010, 19:34 »
De får startfoder, kanariefugle blanding og lidt svinefoder. Jeg tror ikke det er det er bakterier, for det er jo smitsomt og jeg har kun mistet wyandotter, og austraerne skulle jo også være ramt når de går sammen hvis det var det. De spiser godt nok til at begynde med, men bliver bare svagere og svagere. Har mistet 11 ud af 12 fra sidste uges rugning.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #4 Dato: 23 April , 2010, 19:37 »
Hej Erling. Det ved jeg faktisk ikke. Regnede bare med at de lærte det af hinanden. Jeg lader altid 4 -5 kyllinger fra forrige rugning gå med de nye for at de kan vise hvor foder og vand er.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: kyllinger dør.
« Svar #5 Dato: 23 April , 2010, 19:39 »
Jeg troede også alle drak fint.... men det hjalp med det råd... Du kan ko prøve det...

Ellers må det andre midler til....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #6 Dato: 23 April , 2010, 19:45 »
det vil sige at hver og en lige skal dyppes  inden den sættes i kyllingemoderen. Det er da et forsøg værd.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: kyllinger dør.
« Svar #7 Dato: 23 April , 2010, 20:34 »
Ja...


Bare stil en lille skål med vand, stil kyllingen ved siden af. dyp næbbet i vandet, tar den hovedet op og synker.. = Ok..... Hvis ikke blir du ved med og dyppe til den tager hovedet op og synker....


De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: kyllinger dør.
« Svar #8 Dato: 23 April , 2010, 20:39 »
Hej Mogens..

Jeg må sige at jeg aldrig har mistet daggamle kyllinger pgr. manglende evne til at drikke..jeg tror simpelthen ikke på at lige netop dine wyandotter er "dummere" til at finde vandet end australops..

En anden ting er måske at wyandotterne er en smule mere sart end f.eks. australops, og lidt senere til at komme godt igang.. men tror måske også indavl el. lign. kan spille ind her..
Daggamle er specielt sarte i den første uge, så her skal de fodres godt, det gør du vist også kan jeg læse..men svinefoder har jeg dog aldrig givet til daggamle..
Jeg gir startfoder, undulatfrø, havregryn(tror det er godt til maven) og smuldret toastbrød er de helt vilde med..

Har nu ruget 3 hold kyllinger ud og ingen har jeg mistet ved nogle af holdene, jeg gir også Erlings kyllingemoder en del af skylden,,kyllingerne har det bare så godt i den. Godt jeg fik fingre i sådan en, det bedste jeg længe har investeret i..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: kyllinger dør.
« Svar #9 Dato: 23 April , 2010, 20:42 »
Når jeg sætter kyllinger i kyllingemoderen, giver jeg dem vand i en flad hvid skål, og smider nogle få frø eller sandkorn ned i vandet, for at 'lokke' kyllingerne til at nippe efter dem, og så finder de meget hurtigt ud af, at der er vand i.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kyllinger dør.
« Svar #10 Dato: 23 April , 2010, 20:46 »
Jeg ville også fravælge svinefoderet, for som navnet antyder så er det foder til svin. Og svin og høns har bestemt ikke samme behov.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #11 Dato: 23 April , 2010, 21:30 »
Det med svinefoderet er noget en del avlere i det mørke salling bruger. For det første koster det kun en brøkdel af starterfoder, og for det andet indeholder det stort set det samme som kyllingefoder. Men jeg synes at det er med til at give mere farve i fjerdragt og ben hos specielt wyandotterne som jo skal have så gule løb som muligt, og så er det nemt senere at bruge til en blødfoder sammen med hakkede brændenælder og deslige.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #12 Dato: 23 April , 2010, 21:32 »
Har lige sat et på 5 dage gamle austrakyllinger ned til skrukhønen for at se hvordan hun reagerer, og hun tog imod med kyshånd så nu vil hun komme på overarbejde de næste uger
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: kyllinger dør.
« Svar #13 Dato: 23 April , 2010, 21:56 »
Jeg bruger kun sofoder til mine store kyllinger og voksne høns..det går rigtigt godt ;D

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: kyllinger dør.
« Svar #14 Dato: 24 April , 2010, 00:43 »
hej har du styr på deres aføring siste år havde jeg tre hold der gjore samme nummer kørte godt den første uge og fik de ondt i maven  tror jeg vil holde mig til start foder de første 4 uger og først der efter lave forsøg det er ikke de første 4 uger der koster at foder  og en anden ting ondt i maven så skal de have godt med aktiv kuld eller trækuld der er knust