Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotterne hærger  (Læst 34107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sussie

  • Gæst
Rotterne hærger
« Dato: 23 Februar , 2010, 15:58 »
Gode råd modtages.

Jeg har ubudne gæster.. Rotten har fundet ud af man kan gnave hul for så at nappe en silke.
Dette har resulteret i at jeg har fundet 3 silker med hovedet afkappet, for rotten kan ikke nå at lave hullet større på en nat ellers er der bare ikke nogen der har fortalt den at hvis den skal have hele måltidet med skal hullet være større.

De 2 første nætter lukkede jeg huller, mit bur er lavet af træ, hele vejen rundt. Men da jeg kunne se at det var nye huller hver nat, rykkede jeg silkerne op i andre bure hvor gulvet er lavet af beton. De sussex der var der er kommet sammen med de andre sussex og hybrider, hvilket resultere i at jeg har høns gående mere eller mindre som burhøns om natten kvm2 mæssigt. Om dagen kommer de så fri og går i hestenes bokse..(Hestene kommer ud om dagen)..

Hjælp mig....Jeg har selvfølgelig rottefængeren her, når giften han ligger ud er spist. Men jeg syndes ikke hans gift hjælper i år. (det er også en ny rottefænger, så det kan være det er noget andet gift)

Er der nogen der har gamle husråd til at bekæmpe de her rotter..Børnene tør ikke længere gå ned at lukke høns ud, tanken om at finde en høne uden hoved afskrækker en del..
« Senest Redigeret: 23 Februar , 2010, 16:00 Fra sussie »

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Rotterne hærger
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2010, 17:05 »
Det lyder godt nok voldsomt.
Har du set rotterne? synes, det lyder helt vildt, at de bider hovedet af høns.

Ingen god råd, udover dem du kender som gift, rottehund (vores er den bedste anti-rotte foranstaltning, jeg kender) eller rotte-kat. Og så forebyggelse, som du jo gør nu.
Ville nok selv ringe en ekstra gang til rottefængeren. Bare for en sikkerhedsskyld. Giften virker først efter 7-8 timer. Dvs. rotten spiser, og går hjem og dør.

Kan du komme til at støbe? Eller sætte kraftig tråd op, som de ikke lige kan tygge i gennem?

Bvadr, for et træls problem. Håber, du får held med en eller anden form for bekæmpelse.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Rotterne hærger
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2010, 17:14 »
Jeg har kigget i dit galleri. Er det angrebne hus det, der er bygget af paller og beklædt med forskalling?, (ser det ud som.) Kan huset eventuelt flyttes? Gnaver de sig gennem gulvet eller væggen? Har du adgang til fliser, pandeplader eller andet rimeligt gnavesikkert materiale?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Rotterne hærger
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2010, 17:37 »
jeg ville sætte kyllinge tråd op med strøm i og lave èn gennemgang som ender i en fælde evt. med en af de afdøde silkier.

når det gælder rotter er der aldrig nogen sikker løsning kun en masse forsøg
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Rotterne hærger
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2010, 17:58 »
Jeg satte en bur op på den anden side af hullet, med et par æg i. Fangede hurtig to. Har derefter ikke set nogen.
I samme tidspunkt gik min hankat der inde hele tiden. Han fangede også to.

Lukker hankatten ind en gang i mellem, men han fanger ikke flere. Tror de er væk.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Rotterne hærger
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2010, 22:18 »
Husk at sørge for at rotterne ikke har adgang til hønsefoder, da det modvirker effekten af rottegiften.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rotterne hærger
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2010, 22:40 »
Det er nu kun æglægningsfoder der er modgift til rottegift, pga. mængden af K vitamin, der får blodet til at størkne, mens rottegift ellers vil få blodet til at blive så tyndt at rotten forbløder.

Men de skal da heller ikke leve for godt af hvede eller andre ting vi betaler for  i dyre domme.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2010, 23:02 »
Fuldfoder har sikkert samme virkning. Jeg ved at feks grisepiller også modvirker rottegift.

Men ellers er rådet at få sat nogle trådfælder op med lidt lækkerier på strategiske punkter. De kan købes bla i HN til omkring 100 kr stykket. Du skal så have mulighed for at aflive de fangne rotter. Jeg skyder dem med et luftgevær. Det har været med til at holde bestanden godt i ave her. Vi ser næsten aldrig rotter eller tegn på rotter mere.
Mvh
Erik Andersen

sussie

  • Gæst
Sv: Rotterne hærger
« Svar #8 Dato: 24 Februar , 2010, 23:30 »
Huset er desværre for stort til at blive rykket. Det var meningen at jeg skulle grave ståltag ned langs huset, så rotten fik det svære, men så kom hr. vinter desværre, så hvis jeg skal grave noget ned skal jeg igennem 2 meter sne og så en meter ned i jorden...Det er nok det første der sker når foråret dukker op.

I morgen køber jeg nogle af de fælder der fanger dem levende. Silkerne tvinger jeg på pinde i et andet hus hver aften, det er godt nok noget rod, må prøve at finde tyndere pinde, pindene er brugt til sussex så det kan være de er for brede.

Foderet kan rotten ikke komme til, jeg fodrer inde og al rest bliver taget væk for natten.

@viktor : Den ene gang var igennem gulvet i hjørnet. Den anden gang har jeg ikke fundet et hul, men hønen dødede af et bid. 3 gang lavede rotten et hul i døren forneden, denne er lavet af hegnsbrædder.

Men de resterende bure jeg ikke er færdig med, bliver beklædt med fliser eller lignende, jeg gider ikke dette hver vinter.

@storm-olsen : ja jeg har set en rotte levende og 2 døde. Der ligger nye ekskrementer hver morgen og nye huller i sneen hvis man dækker de gamle til.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2010, 23:46 »
3 gang lavede rotten et hul i døren forneden, denne er lavet af hegnsbrædder.

Du kan evt beklæde den nederste del af døren med noget tynd metal
plade eller plexiglas, så skulle gennemgnavning gerne stoppe.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Rotterne hærger
« Svar #10 Dato: 25 Februar , 2010, 07:41 »
Du kan evt beklæde den nederste del af døren med noget tynd metal
plade eller plexiglas, så skulle gennemgnavning gerne stoppe.

Når nu en rotte kan gnave gennem et betonrør, mon så ikke den kan komme gennem plexiglas? bare en tanke!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #11 Dato: 25 Februar , 2010, 23:16 »
Måske, hvis den kan komme til at bide fra en af endefladerne/kanterne. Men ellers bruges plastik i forskellige former (plexiglas er også plastik) jo netop til at undgå indtrængen af rotter og mus. Foreksempel til kloakledninger eller til beskyttelse af el-førende ledninger (elektrikerrør). Så bare en tanke.

Nu tvivler jeg så også på at rotter faktisk gnaver sig gennem sunde betonrør. Mon ikke kun det sker hvis der i forvejen er brud/defekter på rørene. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men ville tro det forholdte sig sådan. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Rotterne hærger
« Svar #12 Dato: 26 Februar , 2010, 20:01 »
Du får altså lige et knus at kæmpe videre på!
Det er da en ond omgang, du har fået der.

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Rotterne hærger
« Svar #13 Dato: 26 Februar , 2010, 20:40 »
UF det var ikke rart, rottegiften virkede hos os. rotterne plejer at æde brystet er du sikker på det er rotte?
mvh randi n

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Rotterne hærger
« Svar #14 Dato: 26 Februar , 2010, 20:47 »
Lyder til at være en træls omgang du er ude i.....men, for mange år siden, da jeg var en dreng på
9-10 år, havde jeg dværghøns, og en nat havde en lækat gnavet sig ind til hønsene,....jeg tænker på,
om ikke det kan være sådan en ´fætter´ du har på besøg.....de æder vist heller ikke gift...??
Bare en tanke, måske er der andre som har lignende erfaringer...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals