Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den dumme hund  (Læst 28567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #15 Dato: 31 Januar , 2010, 18:38 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:43 Fra The Mother »

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den dumme hund
« Svar #16 Dato: 31 Januar , 2010, 18:48 »
Skamme sig? Jeg ville skamme mig hvis jeg kunne finde på at foreslå, at en hund som er vant til at løbe frit omkring pludselig skal sidde og glo i en indhegning i et hjørne, og ellers bare rende frem og tilbage med tremmer foran sig..er det værdigt for hunden?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

  • Gæst
Sv: Den dumme hund
« Svar #17 Dato: 31 Januar , 2010, 18:55 »
Hundens placering i vores liv har ændret sig meget i moderne tid. Mange har den næsten som var den et barn eller et familiemedlem, hvilket nok er det almindeligste her i DK.

Det er der jo ikke noget galt i overhovedet, men samtidig har jeg det sådan, at når jeg har hund skal den passe på det der hører til matriklen og ikke ødelægge det. En stor glæde er det også, når den som min ene Border gør, kan hjælpe mig med at få ænderne op af dammen når de driller mig og ikke vil ind om natten.

Den gamle Border havde altid tjek på hvor barnebarnet var da han var mindre og veg ikke fra hans side.

Ligeledes skal den holde rævene væk og meget gerne fremmede hankatte, men ikke pelse dem.

Omtalte hund i denne tråd ville jeg ikke eje.

VH Gunni.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Den dumme hund
« Svar #18 Dato: 31 Januar , 2010, 18:56 »
Rixen: Har man pladsen til mange dyr, så har man også pladsen til en hundegård på mange m2, hvor hunden virkelig kan hygge sig ;)

Men kan da kun trække på smilebånde over, at folk ikke ønsker at skamme sig over, at det for dem er helt i orden at aflive en sund og rask hund, med alle sine instinkter i god behold.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Den dumme hund
« Svar #19 Dato: 31 Januar , 2010, 19:04 »
@Tina, det er jo lige netop de instinkter mennesker har brugt årtusinder på at få formet til noget nyttigt. Dette er ikke nyttigt. Ejeren er jo ked af det og formår ikke at holde hunden væk fra de andre dyr, hun også holder af.
Jeg er enig i at det ville være synd med en hundegård. Det er da kun for at ejeren skal slippe for dårlig samvittighed ved en aflivning - som hunden jo hverken forstår eller frygter... Smiler, tjah....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #20 Dato: 31 Januar , 2010, 19:06 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:43 Fra The Mother »

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Den dumme hund
« Svar #21 Dato: 31 Januar , 2010, 19:08 »
Når Katja starter denne tråd, er det selvfølgelig fordi hun er ked af det, men vel også fordi hun gerne vil høre andres mening. - Men vi skal passe på i den slags tråde!!! - Det kan hurtigt blive meget fordømmende og med manglende forståelse for, de mange forskellige måder vi holder dyr på.

Vi kan derfor ikke fortælle Katja andet, end hvad vi selv ville gøre, hvis det var på vores matrikel. - Vi er som sagt forskellige, og heldigvis for det, ellers var livet da kedeligt.

Men lad os ikke tro at det kun er vores syn på livet der er det rigtige, vi kan jo kun tale for os selv!  Og i dette forum er der mennesker med alt fra 0 > mange høns + mange andre dyr = mange løsninger
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Den dumme hund
« Svar #22 Dato: 31 Januar , 2010, 20:05 »
Tak for alles kommentarer, jeg ville bare ud med min ærgelse over at min hund Tarzan en labrador tog mine høns, men ja det var min skyld, den blev lukket inde i den forkerte stald, hvor vi altid lukker fordi den ikke må være der, men så var uheldet ude (og hunden inde)
Der var ca 13 høns mere den kunne have taget, men det nåede den heldigvis ikke, så jeg var også heldig

Vi har flere gange talt om hun skulle aflives, men hun er en rigtig go hund ellers, sød ved vores datter på 2½år, og meget lydhør går ikke i vejen, og bor altid i stalden, nu da stalden er lukket helt pga vejret går hun frit omkring i hele resten af staldene, vi har malkekør så der er plads nok, men ellers er hun bundet, da hun ellers løber væk, det er vi også ret trætte af.

Vi havde engang et hundehalsbånd med en snor rundt om hele ejendommen, så kunne hun frit gå rundt, men hvis hun kom for tæt på snoren kom der en lyd og senere strøm, det var ret godt, men ikke lovligt så det er vi holdt op med, tror hun var mere glad den gang.

Hunden er nu 10 år og min mand fik den i gave da han købte gården, det er ikke bare sådan at få den aflivet, for hun er en rigtig sød hund, og ja næste gang skal vi ikke have en jagt hund.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den dumme hund
« Svar #23 Dato: 31 Januar , 2010, 20:10 »
Ja du bestemmer Katja ;)men se hvor du fik os andre op på dupperne..der vil altid være mange forskellige meninger om tingene..heldigvis
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Den dumme hund
« Svar #24 Dato: 31 Januar , 2010, 20:24 »
ja der er mange meninger og det er kun godt, hvis det var en andens hund ville jeg nok også være mere til denhårde side, men nu kender jeg den jo, og så er det noget andet.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den dumme hund
« Svar #25 Dato: 31 Januar , 2010, 20:30 »
Synes lige I skal se dette billede:
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2010, 20:36 Fra Rixen »
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Den dumme hund
« Svar #26 Dato: 31 Januar , 2010, 20:33 »
Det er rigtig ærgeligt at det kan gå sådan, og jeg har da også selv oplevet at vores hunde har taget fjerkræ. Sådan er det tit og ofte bare når man har en jagthund, som eksempelvis vi har, og som Katjas labrador tydeligtvis også er.
Jeg vil ikke sige hvad der er godt og hvad der er skidt. Det afhænger af den enkelte person og den enkelte hunds opførsel i den givende situation.
Jeg kan se begge synspunkter og følge dem begge, men jeg vil dog sige at man ikke skal glemme at en hund har indstinkter, og som eksempelvis vores har en kæmpe jagtglæde. Det udnytter vi jo i mange situationer i forbindelse med jagt, men vores hunde kan jo eksempelvis godt have lidt svært ved at se forskel på en kanin og en hare og en høne og en fasan, så her er det bare surt hvis det sker.
I Katjas situation ser det jo ud til at være et uheld fra hendes side at hun lukkede hunden inde med hønsene. Jeg tror det er de færeste der kan lukke deres hunde inde i længere tid med deres høns uden at de så meget som løber efter dem. Der er selvfølgelig en del der kan, og det ved jeg, men mange jagthunde kan man ikke med og ej heller stole 100 % på. Vi havde engang en münsterländer tæve, og hønsene gik altid ude når hun var ude. Hun rørte dem aldrig, for så godt var hun opdraget, men en dag gik det galt, og hun slagtede en hønemor og to halvstore kyllinger. Efter den dag rørte hun aldrig nogen igen, så det var kun den ene gang det skete.
Til dem som syntes at det er vildt syndt at lukke hundene i hundegård... det er det eneste sted der gør mig sur i denne tråd og kan få mig i det røde felt. En hund kan sagtens gå i hundegård, men skal selvfølgelig stadig luftes og være inde som alle andre skal, og ikke gå i gården døgnet rundt. Vi er så heldige at have muligheden for at kunne lukke vores på skift ud i en stor indhegning. Vi har jo så mange hunde, at vi ikke kunne have alle rendende frit hele tiden. Så vores er ude i indhegningen på skift og så er der nogle stykker der altid render enten udenfor, eller er her inde i huset.

Der kommer sikkert en masse nye kommentare nu.
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2010, 20:42 Fra Mikkel Berggreen Schmidt »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Den dumme hund
« Svar #27 Dato: 31 Januar , 2010, 20:37 »
Det er rigtig ærgeligt at det kan gå sådan, og jeg har da også selv oplevet at vores hunde har taget fjerkræ. Sådan er det tit og ofte bare når man har en jagthund, som eksempelvis vi har, og som Katjas labrador tydeligtvis også er.
Jeg vil ikke sige hvad der er godt og hvad der er skidt. Det afhænger af den enkelte person og den enkelte hunds opførsel i den givende situation.
Jeg kan se begge synspunkter og følge dem begge, men jeg vil dog sige at man ikke skal glemme at en hund har indstinkter, og som eksempelvis vores har en kæmpe jagtglæde. Det udnytter vi jo i mange situationer i forbindelse med jagt, men vores hunde kan jo eksempelvis godt have lidt svært ved at se forskel på en kanin og en hare og en høne og en fasan, så her er det bare surt hvis det sker.
I Katjas situation ser det jo ud til at være et uheld fra hendes side at hun lukkede hunden inde med hønsene. Jeg tror det er de færreste der kan lukke deres hunde inde i længere tid med deres høns uden at de så meget som løber efter dem. Der er selvfølgelig en del der kan, og det ved jeg, men mange jagthunde kan man ikke med og stole 100 % på. Vi havde engang i münsterländer tæve, og hønsene gik altid ude når hun var ude. Hun rørte dem aldrig, for så godt var hun opdraget, men en dag gik det galt, og hun slagtede en hønemor og to halvstore kyllinger. Efter der rørte hun aldrig nogen igen, så det var kun den ene gang det skete.
Til dem som syntes at det er vildt syndt at lukke hundene i hundegård... det er det eneste sted der gør mig sur i denne tråd og kan få mig i det røde felt. En hund kan sagtens gå i hundegård, men skal selvfølgelig stadig luftes og være inde som alle andre skal, og ikke gå i gården døgnet rundt. Vi er så heldige at have muligheden for at kunne lukke vores på skift ud i en stor indhegning. Vi har jo så mange hunde, at vi ikke kunne have alle rendende frit hele tiden. Så vores er ude i indhegningen på skift og så er der nogle stykker der altid render enten udenfor, eller er her inde i huset.

Der kommer sikkert en masse nye kommentare nu.


Lige mine ord.... /o
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Den dumme hund
« Svar #28 Dato: 31 Januar , 2010, 20:47 »
Der er jeg også enig, Mikkel... ;)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Den dumme hund
« Svar #29 Dato: 31 Januar , 2010, 20:50 »
hejsa

jeg tror at i har gjort den fejl at i ikke har taget hunden med ind til hønsene vi har selv to store jagthunde en gordon setter og en engelsk setter/larador som er fugle tosset vi gjorde det at vi tog dem med ind til hønsene så tog vi en høne og holdt den hen til snuden på dem hvis de så snappede efter den fik de en over snuden når vi får nye høns er de med til at lukke dem ind så lære de at de skal også være der nu går hønsne i mellem benene på dem uden at de gør dem noget men det er vigtig at de er med når man får nye høns eller kyllinger det er min lærdom /o
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/