Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: utøj.  (Læst 25122 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

  • Gæst
utøj.
« Dato: 13 December , 2009, 12:51 »
Da jeg fik mine paduaner i Torsdags, var deres hud levende af krible krable. Jeg kunne ihvertfald se hønselus. Det lignede en myretue man havde stukket en pind i, så de alle farede rundt, og hele overfladen var levende. Jeg gav dem en ordentlig omgang chock spray, og tænkte at de skulle have en omgang igen om en lille uges tid. Jeg var nede og kigge dem igennem igen idag, og der var umiddelbart ingen krible krabler at se.. men fra fjerenes rod, og ca halvt ud, sat der store klaser af æg. små bitte hvide æg, som ligsom var bygget op om den enkelte fjer. Virkelig klamt.
 Men mit spørgsmål er, er det hønseluseæg?
skal jeg give dem noget andet end chock og lopdrop?
og hvor tit og længe skal jeg fortsætte med at spraye?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: utøj.
« Svar #1 Dato: 13 December , 2009, 15:44 »
Jeg har ingen erfaring overhoved mht utøj på høns ....men vil bare ønske dig held og lykke...for søren da en uheldig handel  :-[

Folk er sq frække !
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: utøj.
« Svar #2 Dato: 13 December , 2009, 18:45 »
Ja, Tine, det er hønseluseæg. Du skal forsøge at fjerne dem vha. neglene, de sidder godt fast. Skulle der ryge en fjer eller to, skal du ikke have dårlig samvittighed, for det er trods alt mindre ubehageligt for dem end alle de lusebid.
Æggene bliver ikke taget med Stald Chok, så du skal holde godt øje med dem de næste uger, og pifte dem nogle gange, også selvom du ikke lige ser levende lus, for er der bare en..
Læs evt. artiklerne som du kan finde i venstre side her på siden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #3 Dato: 13 December , 2009, 19:53 »
Marianne, kan man ikke vaske med luseshampoo - ligesom man gør børnene?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: utøj.
« Svar #4 Dato: 13 December , 2009, 19:55 »
Luseshampoo fjerner/dræber jo heller ikke æg
Med venlig hilsen Søs

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: utøj.
« Svar #5 Dato: 13 December , 2009, 20:14 »
Du skal sprøjte dem ca. hver 4. dag (3-4 gange) så skulle alle æg være klækket.
Jeg plejer når jeg har spøjtet 1 gang at vaske dem med luseshampoo. Så får jeg de fleste æg væk og sprøjter så engang til efter et par dage. held og lykke med det
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #6 Dato: 13 December , 2009, 20:34 »
tak for de gode råd.
 Marianne, jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at bore i lusereden.. kald mig bare sart, men har bare noget med sådanne æg. derudover, er der bare mange, og jeg ville umuligt kunne få bare halvdelen af. jeg tror jeg føler Patricias råd, og sprøjter ofte, over en lang periode..
så må jeg skifte underlaget og vaske buret ofte..
De er ellers begyndt at friske op. Den ene, har/havde jo bihulsbetændelse og øjnbetændelse, og kunne slet ikke åbne øjnene, men med lidt medicin, og gode råd, fra en rigtig ekspert, går det nu i den rigtige retning. de har rigtig ordnet og pudset sig idag, og de har også taget sig et sandbad.. det er en fornøjelse at se dem komme sig.. jeg var nu ret sikker på den chamoise farvede ikke ville klare den første nat.. men nu ser det ud til hun kommer sig syntes jeg.. hun er en rigtig fighter!!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: utøj.
« Svar #7 Dato: 14 December , 2009, 00:56 »
Hvis du har dem adskilt fra dine andre høns, kunne du bare give dem noget FrontLine Combi Vet, det skader ikke hønsene, men går i blodet, og der vil ikke kunne leve flere på dyrene de næste 5 uger, men du kan så heller ikke bruge evt. æg fra dem...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: utøj.
« Svar #8 Dato: 14 December , 2009, 05:47 »
Jeg synes ikke, du er sart Tine  :D
Jeg tror det er helt fint, hvis du følger Patricias råd.
Somme tider kan jeg faktisk undre mig over mig selv, når jeg tager mig af mine dyr, for jeg kan sandelig nok være sart på nogle områder f.eks. større børn og bleskift, især hvis det ikke er mine egne, men min gamle hvide høne (som nu bor i landet med de 1000 regnorm) havde jeg inde ca. en gang om ugen for at vaske hende bagi, for hendes fjer var så dumme, at hun altid havde klatter siddende ved gumpen, og dem stod jeg så og vaskede af med håndbruseren og mine bare hænder  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #9 Dato: 14 December , 2009, 06:53 »
Hvis du gerne vil have det, Tine, kan jeg godt kigge forbi en dag og hjælpe dig med at vaske dem.
Du sender bare en PM.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #10 Dato: 14 December , 2009, 10:08 »
Marianne:jeg syntes nu ikke jeg er sart, hvis jeg selv skal sige det.. Jeg har også stået med dårlig numse på alt, lige fra høns til hunde og ældre mennesker.. jeg har snart set det meste tror jeg.. selvom jeg endnu har en nogenlunde ung alder.. men edderkopper og insektæg.. det er bare for ulex. det er noget psykologisk..

storm-olsen; det er et meget flot tilbud.. tak skal du have.. men de kan da ikke tåle at blive vasket på denne tid af året?? så skal jeg da have dem ind!! skal jeg ikke??

Børge:´de er isoleret.. langt væk fra silkerne.. Så meget har jeg da lært af hønsefarming..  ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #11 Dato: 14 December , 2009, 10:12 »
Jo, det tænkte jeg også lige, da jeg havde skrevet.
De skal ihvertfald vaskes og tørres (med hårtørreren? ) indendørs, især når de er syge i forvejen. Vi skulle jo nødig føje lungebetændelse til deres lidelser...
Så det er måske et spørgsmål, om julehjemmet er gearet til hønsevask... :D :D
Man kan jo godt have sådan et par småfyre i et stort marsvinebur, hvis det skal være... (Men dine hunde vil måske nok gå lidt agurk?!)
De skal jo nok blive kureret med jævnlige utøjssprayninger også, men tilbuddet står absolut ved magt, hvis du mener, det kan lade sig gøre!

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #12 Dato: 14 December , 2009, 10:17 »
Jeg har ikke meget lyst til at have dem inde.. efter den omgang med den røde jeg fik anskaffet mig, syntes jeg ikke det er nogen god ide.. for det første, knytter jeg mig meget til dem.. for det andet, så syntes jeg det lugter for meget, selvom jeg skiftede avis hos hende 2-3 gange om dagen.. høns har altså en lidt speciel lugt. .. Fiffi og Folmer er ligeglade.
Men de kunne helt sikkert godt bruge et bad.. de er helt fedtede og beskidte.. er bare bange for det må vente til foråret..

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #13 Dato: 14 December , 2009, 10:32 »
Og Børge forresten.. hvor meget frontline skal de have?? Jeg har det til hunde.. det er det som skal bruges.. ikk??
Jeg har lige læst på pakken at det ikke må bruges til syge og afkræftede dyr.. og der indgår mine høns ellers.. tror du de kan tåle det??
« Senest Redigeret: 14 December , 2009, 10:41 Fra pylle pylle »

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #14 Dato: 14 December , 2009, 10:53 »
Hmm. jeg tror, jeg ville være forsigtig med frontline, når de er så syge. Omvendt skal utøjet jo væk... Frontline er jo en gift, og dermed en belastning også for dyrets krop.

Mht. til vask, så kan det jo godt lyde som om, det er klogest at vente. Ellers skal vi ihvertfald have den store hårtørrer frem, så vi er helt sikre på, at de er tørre, når de går ud i kulden igen :D
(Det giver altså billeder på nethinden.. Lige til en film.)