Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Løse hunde og katte er et problem  (Læst 22250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #30 Dato: 28 Marts , 2012, 22:13 »
hej marianne.
Nu er det jo ikke sådan at jeg mener at det er "sjovt" at der er andre dyr som kommer ind på ens grund og slå kyllinger og høns  ihjel. Og kan da godt forstå at det er frygtligt at midste sine dyr inde på ens egen grund. Så det var nu ikke lige det jeg mente med det jeg har skrevet - jeg giver da alle ret i at man har ansvaret for sit dyr, men jeg mener bare ikke at det er iorden at man selv tager en riffel og skyder på anders dyr.
Jeg håber da ikke at jeg selv kommer ud for det samme som nogle har været udsat for -men jeg syntes at jeg har gjordt hva jeg kan for at indhegne min have sådan at værken hund/ høns/ kan komme ud eller nogle kan komme ind i min have. Jo ræven kan komme ind - og han har da også været her sidste år og han tog alle mine høns - så jeg har prøvet det at komme ud og se døde høns alle steder i min have - og nej det var ikke sjovt - men jeg ønsker nu ikke at ræven skulle dø af den grund - men meget ked af det var jeg da. Men jeg har taget den episode til efterretning og og har derfor prøvet at gøre det mere besværligt for mikkel at komme ind til min høns og jeg håber da at det virker. jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #31 Dato: 28 Marts , 2012, 22:16 »
Min hund bliver altid luftet uden snor - jeg har ikke altid 100% kontrol over hende (det er der ingen hundeejere, som har) - hun mener desværre, at hun skal hilse på alle, hun møder. Min hund er heldigvis dejlig fredelig, min have er indhegnet og det er mit ansvar, at min hund ikke kan løbe ud. Min nabos høns flyver indimellem over hækken og besøger mig og min hund - (deraf udtrykket lånehøns). En lille dværglandhøne har givet min hund en naturlig respekt for høns og hunden kunne ikke drømme om at jage dem. Tværtimod - hun er lidt bange for høns og er temmelig utryg, når de er på besøg (håber det går over, når jeg får mine egne høns).

Her er situationen altså den omvendte. Min hund bliver i min have - min nabos høns flyver ind til mig. Min hund bliver hakket i snuden - skal jeg skyde min nabos høns?

Nej - selvfølgelig skal jeg ikke det - og nej, det er måske ikke det samme, som når en hund går løs på en hønseflok. Men hvad som er sammenligneligt, er, at vi har et ansvar for at de dyr, vi vælger at anskaffe os, ikke generer vores omgivelser. Dette uanset, om de er tobenede og galer midt om natten, eller om de er firbenede med et stærkt jagtinstinkt. 
 
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #32 Dato: 29 Marts , 2012, 00:10 »
Delte meninger. Forståeligt nok.
Men en mønt har altid to sider, og man må have mulighed for at vurdere begge inden man anslår værdien af mønten. Og det kan være svært når det hele foregår gennem medierne (journalister skal jo også leve).
Men faktum er at manden der skød ikke har overtrådt loven, hvilket bekræftes af politiet. Og han har sikret sig et fantastisk genboskab i tiden fremover >:(.
Jeg har læst en del af skriverierne omkring hændelsen men muligvis ikke fået det hele med. Men som jeg har forstået det var Balder en skikkelig og omgængelig familiehund med lidt udlængsel. Jeg har ikke set nogen skrive at den har andet på samvittigheden end at den godt ville se sig lidt omkring uden for ejernes matrikel. Og det ligger vel egentlig i hundens natur.
Havde hunden været aggressiv eller havde den forvoldt skade af nogen art, på noget tidspunkt, er jeg sikker på at det havde stået i skriverierne. Dræberhund, monsterhund osv. Jeg har ikke set noget lignende omtalt, men som sagt jeg kan have misset enkelte indlæg.
Så vidt jeg husker fra et af indlæggene, var genboens begrundelse til at gribe til våben (udover gentagelserne af 'forseelsen') at det var et jagtområde hunden betrådte og dermed forstyrrede vildtet.
Nu spekulerer jeg lidt, for det har jeg ikke set omtalt i medierne, men hvis det er et jagtområde der er tale om, mon så ikke genboen (jægeren) sætter lidt vildt (fasaner) ud så der er lidt at skyde når jagten går ind. Og holder han disse på egen matrikel. Svaret er jo nok NEJ.
Jeg vil ikke argumentere for at hunde skal have lov at løbe frit og ukontrolleret, til gene for andre mennesker, men at nedskyde en tilsyneladende helt fredelig hund, er i min verden sygt, hvadenten man har loven på sin side eller ej.

Jeg bør i denne forbindelse nævne at jeg har et problem med min GD. Han checker også naboområder af. Vi har 400 m i luftlinie til nærmeste naboer og dem har han aldrig 'besøgt'. Men da vi bor midt ude på markerne, tager han indimellem en afstikker til én af de nærliggende remiser. Han gør INGEN fortræd, men kunne finde på at snuse en rugende fasanhøne i r****, da han elsker duften af hønselort.

Sidste forår fik vi besøg af ham der står for jagten i én af de pågældende remiser, og han gjorde opmærksom på at hunden var uønsket i remisen. De havde sat et jagtkamera op og fanget ham på film, så der var ikke så meget at diskutere om. Jeg lovede naturligvis at prøve at stoppe hundens 'ture', hvilket også lykkes med succes i weekends hvor jeg er hjemme, men det kniber lidt på hverdage hvor jeg er på arbejde. Så vi får nok snart en klage igen.

MEN, det hører så med til helheden at, i efteråret/vinteren hvor det samme jægerhold afskød en meget nærliggende remise, og jeg samtidigt bevægede mig rundt på min gårdsplads, og kunne høre hvordan haglene fra deres afgivne skud, ramte tagene på mine bygninger, ikke indgav politianmeldelse, og end ikke beklagede mig overfor jægerne der havde deltaget i jagten.

Så jeg håber at have en lille trumf i ærmet, hvis der igen skulle blive klaget.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #33 Dato: 29 Marts , 2012, 00:24 »
@Erik - Jeg håber, at du gjorde dem opmærksom på det, så de ved, at de skylder dig et hensyn - ligesom min nabo ved......
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #34 Dato: 29 Marts , 2012, 00:29 »
Det gjorde jeg ikke. Jeg beklager mig ikke normalt over småting. Men trumfen gemmer jeg i ærmet til de evt kommer og klager over min hund igen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #35 Dato: 29 Marts , 2012, 01:02 »
Næ, småting er sjældent værd at beskæftige sig med.......... Og kan jægerne huske episoden er det vel også ok - især, hvis de ikke allerede har skudt hunden.... :o
Kan ikke lade være med at fundere over den lov. Siden vedtagelsen i 18. hundrede og et eller andet er der jo sket en hel del. For eksempel "Nej tak til lokale ugeaviser", hvor ugeaviserne jo har været det legitime oplysnings og advarselssted, hvis man ønskede at bekendtgøre nedskydningen af en løsgående hund. Er det mon nok, at bekendtgøre i den lokale ugeavis, at man har til hensigt at nedskyde den og den hund, hvis den antræffes på ens grund?
Der er en grund til, at det altid er en sikker levevej at blive advokat  ;)
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #36 Dato: 29 Marts , 2012, 06:52 »
det er rigtigt at der er flere sider i denne sag, men faktum er stadig at det kun er hundens ejer der har brudt loven, og været til gene for naboen. Stadig snakker vi ikke kun om et par enkeltstående tilfælde. Om loven så skal laves om er et helt andet emne, som ikke bringer den døde hund til veje igen. Nu hørte jeg dyrenes beskyttelse snakke om at man kunne ændre loven, så det blev muligt og tvangsfjerne hunden. Mon hundeejerne ville ha reageret anderledes hvis de vidste at deres hund ville blive fjernet fra dem??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #37 Dato: 29 Marts , 2012, 07:07 »
Mon hundeejerne ville ha reageret anderledes hvis de vidste at deres hund ville blive fjernet fra dem??
Det var måske ikke nogen hel dum idé.

Da vi boede i Rødovre havde hele vejen store problemer med en løs kamphund, som nogle længere nede af vejen ejede. De fik så mange henvendelser, formaninger, henstillinger osv., men de var ligeglade. Grundejerforeningen opfordrede dem der var generede til at kontakte politiet. En enkelt gang måtte jeg ud på gaden og hjælpe en pige der stod og skreg i vilden sky i vores indkørsel, med sin lille hund i favnen. Kamphunden stod og gloede på dem, og jeg måtte smide mine sutsko efter hunden før den tøffede ned mod sit hjem. Pigen græd og var dybt chokeret bagefter. Heldigvis var kamphunden nogenlunde fredelig og gik ikke til angreb, men den skabte stor uro i hele kvarteret. Om den hund var blevet tvangsfjernet med lovens hjælp, havde været godt. Kamphunden var i øvrigt købt af husets teenagedreng, der begik tyverier i hele området, og som lige skulle have en potensforlænger. Den arme hund fik så mange tæsk :(.
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2012, 07:09 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #38 Dato: 29 Marts , 2012, 07:35 »
Godt indlæg pilegaarden/Erik
jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #39 Dato: 29 Marts , 2012, 08:15 »
Selvom en hund er sød, rar og bare vil lege, så er det ikke alle mennesker, som syntes at det er fedt at de løber hen og vil hilse. Hvis de går uden snor.

En rugende fasanhøne er sikkert heller ikke pjattet med at få stukket en hundesnude i r.... og kan forlade rede, måske for evigt.

Mine geder er ikke vant til hunde, så dem er de faktisk bange for. Og jeg er sikker på at kom der en sød, venlig og rar hund løbende efter dem i leg. Så ville de panikke og løbe rundt og stresse op.
Og det ville jeg bestemt ikke bryde mig om. Men jeg ville selvfølgelig ikke skyde hunden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #40 Dato: 29 Marts , 2012, 08:50 »
Gad vide hvad man tænker på, når man lader sin hund strejfe, når der har været annonceret i dagspressen, at den vil blive skudt, hvis det gentager sig !

Det er da noget af et valg !

med venlig hilsen . Bent Skaarup Pedersen

Offline Poul Harkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #41 Dato: 29 Marts , 2012, 09:10 »
Min hund bliver altid luftet uden snor - jeg har ikke altid 100% kontrol over hende (det er der ingen hundeejere, som har) - hun mener desværre, at hun skal hilse på alle, hun møder. Min hund er heldigvis dejlig fredelig.

Det er lige her hele problemet ligger! Min hund er fredelig og dejlig,( det er alles egne hunde)
Men der er mennesker der er panisk angst for hunde, også fredelige hunde. Så allerede her går det galt. Mangel på respekt for andre mennesker.

Jeg mener det er sundt med en debat om emnet, alt for mange hunde ejere glemmer at en sag skal ses fra to sider.
Så jeg kan kun opfordre til at man lufter sin hund i snor, hvis man skal uden for sin egen matrikkel.
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

karina dj

  • Gæst
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #42 Dato: 29 Marts , 2012, 09:31 »
Jeg er en af dem der lufter uden snor...fordi hunden kan! Jeg synes ikke det er iorden at lufte hund uden snor, hvis man ikke kan holde den væk fra andre mennesker! Det er simpelt i mine øjne magert hvis man ikke kan se ud over ens egen næsetip, og regne ud, at ikke alle synes ens "pode" er jordens fantastiske...

Jeg gider til gengæld ikke spises af med at "alles egne hunde er fantastiske" fordi der ER forskel på hunde. Så når jeg siger min hund ikke render efter vildt så PASSER DET! Jeg er så træt af at folk ikke erkender/vil forstå at der ER forskel på hunde.
De findes rent faktsik de hunde der enten er blottet for jagtinstinkt, eller som er så velopdragne at de ikke rør andet end det de er blevet bedt om... kunne aldrig drømme om at lufte en jagthund uden snor i skov, men kender man sin hund rigtig godt ved man osse, hvordan den reagerer på de forskellige dyr... hvis! man vel at mærke har gjort meget ud af opdragelsen omkring de forskellige dyr.

Jeg er ked af at konflikten ved Holbæk kun kunne løses ved at skyde hunden, jeg er overbevist om (uanset historiens A og B sider) at der var en anden måde ordne sagen på. Jeg er synes Erik beskriver det ganske godt...

Herovre verserer der osse en historie om en jæger der var træt af naboens hund... den blev osse skudt...den rendte dog ikke løs på hans matrikkel, men da han kaldte på den gjorde den jo  /d

Susanne

  • Gæst
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #43 Dato: 29 Marts , 2012, 10:27 »
Jeg er en af dem, der har det rigtig svært med hunde. Også de søde. Jeg får åndenød og hjertebanken - og vi har selvfølgelig valgt, at vi ikke vil have en hund i vores familie.

Vi vil heller ikke have andres. No way!!!

Vi har haft en ret alvorlig episode, hvor naboens hund angreb og skambed mine høns - det er løst ved nogle snakke med nævnte nabo.

Jeg kunne imidlertid ALDRIG NOGENSINDE finde på - uanset hvad - at beordre hunden skudt (vi har en jæger-søn - så rent praktisk ville det være nemt). Det er for mig et komplet umuligt skridt at tage.

Det optimale ville være, hvis man kunne overlade sagen til politimyndigheden - og at der så i denne instans ville blive handlet således at den forbudte strejfen ophørte. Det må - i de svære tilfælde - ikke være en personlig sag mellem to naboer.

Jeg synes, at loven skal ændres, men der skal altså træde nogle retningslinier i stedet, som erstatter det personlige opgør mellem to følelsesmæssigt involverede parter.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #44 Dato: 29 Marts , 2012, 10:44 »
Jeg kan slet ikke forstå at det kan komme bag på nogen hundeejer at loven er sådan, det er da kun fordi det i den almindelige danske befolkning ikke er i orden at skyde andres hunde, men vær sikker på at de mennesker der nu har mistet deres hund, aldrig mere har en løs hund, og pludselig godt kan holde styr på både hegn og hund.

Loven er jo ikke ny, og bør efter min opfattelse slet ikke ændres, men ændringen bør ske i hundeejernes opfattelse af hvad deres hund skal have lov til, og især ikke skal have lov til.

Jeg kunne mange gange have skudt naboens Søde Cæsar, men valgte naboskabet, og lod hunden æde en del af mine kyllinger. Men tanken strejfede mig mere end en gang. til gengæld, var naboen den sødeste ældre mand der var meget meget hjælpsom, når det gjalt skruer og dimser og svejsning at ting og sager.
Man skal vælge sine kampe med omhu.

Men jeg kan ikke se nogen grund til at ændre loven, bare forklare hunde ejerene, at det er loven.
ukendskab til loven er ikke legitimering til at bryde den.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn