Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plymouth rock kyllinger der er for tykke  (Læst 36168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #45 Dato: 02 Juli , 2012, 06:36 »
Velkommen på forum, Christina :D
Det lyder spændende med dine krydsningsforsøg, jeg håber, du holder os opdaterede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline heidihodk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #46 Dato: 06 Juli , 2012, 23:02 »
Vi ville gerne have slagtekyllinger, og da vi er rimelig grønne udi hønseriet, så købte vi daggamle plymouth rock kyllinger af den hvide slags.
Det fortryder jeg altså nu. Jeg er sikker på at de nok skal blive til ganske fin mad, men hånden på hjertet, det er sgu da ikke naturligt det der.
Jeg finder så absolut ikke den samme glæde i at iagttage disse som vores andre fine, små kyllinger.
De går sammen med 5 blandingskyllinger vi selv rugede ud med en skrukhøne, og disse er en uge ældre end plymouth rock kyllingerne. De sidstnævnte er allerede næsten tre gange større end vores blandingskyllinger.
De ligger også bare ned det meste af tiden, den ene havde svært ved at stå på sine ben idag....det er da synd, for pokker!
Jeg vil bestemt tage de ovenstående råd til mig om at sprede foderet ud, og lade dem arbejde lidt mere for føden, så de ihvertfald får et godt liv her indtil de skal slagtes.
Og så skriver jeg mig bag øret at jeg ikke vil have den slags slagtekyllinger igen, men sætte mig bedre ind i tingene i anden omgang.
Heidi

0.11 Isa Warren
0.0.13 Blandede søde, små kyllinger :-)
0.2 Kaniner
1.0 Huskat
1.1 Børn
1.0 Meget tålmodig samlever ;-)

Offline Stade

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #47 Dato: 07 Juli , 2012, 00:46 »
Fair nok hvis man vil have racehøns så skal man holde sig fra industriplymoer. Men de kan godt vokse behersket - det er kun et spørgsmål om at kontrollere fodringen. Se vedhæftede store ja, men ikke syge...
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Morten Villadsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #48 Dato: 07 Juli , 2012, 08:33 »
Det er selvfølgelig noget man må gøre op med sig selv, om man har samvittighed til industri-hybrider. Jeg synes debatten her har vist at det lykkes for nogen at holde kyllingerne aktive og fungerende, mens andre ikke er så heldige. Det er under alle omstændigheder ikke det naturligste dyr man kan forsøge sig med. Det alene er nok for mig til at stå af vognen :)

Et vigtigt spørgsmål for mig i forhold til hybrider og dyrevelfærd, som jeg mener er helt centralt og vist nok forbigået i denne debat er: Hvordan har resten af familien det?

De fleste forældredyr bliver vist nok produceret af aviagen(ret mig hvis jeg tager fejl) og har varemærket Ross. Hos bedsteforældrene er der så ikke ligefrem tale om fritgående idyl, og der er vist ikke den  store fokus på dyrenes velbefindende. Der er derimod stor fokus på at ende ud med kyllinger der vokser så hurtigt som muligt, helst uden at brække benene alt for hyppigt. Hvordan forældredyrene behandles er sikkert varierende rundt om i landet, men for de flestes tilfælde er det nok ikke vores ide om godt hønsehold, der er rådende. Forældrene for lov at leve et år, hvor de laver omtrent 100 kyllinger.

Min pointe er blot, at jeg ikke mener at det er nok at ens egne kyllinger har det godt, så længe den industri, man støtter ved at købe disse kyllinger, ikke lever op til ens krav om dyrevelfærd.

Jeg kan på en måde godt forstå at folk lader sig friste af de hurtigt voksende dyr, men synes i bund og grund, at vores fælles ansvar, for hvordan vi lever med de dyr vi spiser, strækker sig ud over vores egen hønsegård.

Beklager den uforsonende tone, men det er bare min holdning :) Go Weekend
mvh Morten

1.2 Legbarfarvet orpington
0.1 Lys sussex
0.7 blandinger
0.0.4 Skånske blomsterhøns
1.0 Dansk svensk gårdhund
1.2 Katte
1.1.½ Homo Sapiens

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #49 Dato: 07 Juli , 2012, 09:07 »
Vi er i princippet enige men jeg vil da ikke undlade at fortælle at jeg hos flere "race-freaks" har set burhønse-lignende tilstande hvor især hanerne, der holdes i reserve, ikke har særligt dyrevenlige forhold. Ét sted gik der flere avlsstammer i en forhenværende kalvestald hvor lyset kun blev tændt i boksene ved spisetid - for ellers hakkede de hinanden til blods. Et andet sted sad de dyr, der ikke gik i avlsstammerne, i små kaninbure og ventede på måske at skulle træde i stedet for en af "de udvalgte" i avlsstammerne. Alternativt få trukket hovedet af og ryge i en affaldssæk når der var rugeæg nok fra avlsstammen. Og det er ren hobby. Det betyder jo ikke at erhvervsmæssig fjerkræavl er OK - men vi skal nok også se på egne forhold.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #50 Dato: 07 Juli , 2012, 09:15 »
Vildanden : Kunne ikke være mere enig. Vi skal selvfølgelig gøre vores til, at denne usmagelige omgang med dyr i industrien støttes så lidt som overhovedet muligt! Når det så er sagt, så synes jeg det er utroligt interessant, når nogen prøver at eksperimentere med videreavl , hvori der er iblandet slagtehybrid. Det er helt ok for mig, jeg overvejede det selv på et tidspunkt, men det blevbare for bøvlet, så jeg vil da frygteligt gerne lægge en læsebillet ind på de tråde, der bliver oprettet om dette og billeder dertil ;-);-) Og blot for at understrege, så tror jeg ikke, at det skader at støtte industrien med køb af 4 slagte plymoer, det er ikke dér , den går galt!
Til slut vil jeg lige komme med min helt egen personlige holdning (og jeg har ikke tænkt mig at undskylde for den eller pakke den ind!), jeg har efterhånden læst en del gange på tråde herinde, at folk bliver tisfornærmede hvis man ikke lige deler holdning med dem..og det er jeg bare så træt af. Endnu mere træt af det bliver jeg, når man så bagefter nærmest undskylder for det, man skrev! Sådan opfatter jeg det blot :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #51 Dato: 07 Juli , 2012, 20:51 »
@ Vildanden  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #52 Dato: 08 Juli , 2012, 06:43 »
Usle forhold ses mange steder, jeg har også set en del hos private, som har en flok hybrider eller blandinger under meget små, beskidte forhold, hvor hønsene har plukket hinanden næste nøgne af kedsomhed og hvor kalkben, bare er noget som kommer med alderen. Og foderet består af gammelt brød og hvede, for det må ikke koste noget at holde høns.

Så det er ikke bare i industrien og hos opdrætteren, det forekommer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #53 Dato: 08 Juli , 2012, 08:38 »
Ja, det har du nok ret i. Der sker besynderlige ting. Min svoger har en foderstofforretning og dér har jeg da oplevet at en dame købte luksusblanding til sine aflagte hybridhøns men ikke om hun ville betale mere end en tier for en høne! Hun var ved at gå baglæns ud af butikken da jeg - på hendes forespørgsel om høns der lægger turkis æg - svarede 150 kroner for en racetypisk høne uden fodring.
Men altså - det samme gælder jo katte og hunde. Når man tænker på hvad de koster i foder, dyrlæge m.m. i løbet af deres liv, ja, så er anskaffelsessummen jo ikke det "værste".
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand