Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plymouth rock kyllinger der er for tykke  (Læst 36170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Dato: 04 Juli , 2011, 18:20 »
Hej Alle,

Jeg er rimeligt nybegynder i høns, har det sidste år haft 3 australops høner der flittigt har lagt æg til os.
For en måneds tid siden udvidede jeg så bedriften med 4 plymouth rock kyllinger, men altså de æder jo helt vildt og er for at sige det pænt ret godt i stand.
De sagtens kan rende rundt i en vældig fart, men tager hele tiden en "slapper" ved lige at ligge sig lidt (de dumper simpelthen ned på gumpen og ligger der lidt).
Jeg har endda taget dem i at ligge alle 4 rundt om madskålen og æde ...
Sådan gør mine australops slet ikke, de ligger kun ned når de støvbader, ligger æg eller er skruk.
Nu kunne jeg så læse herinde at de åbenbart findes i en "industri" slagte version, der netop æder til de segner, så spørgsmålet er om i tror jeg måske at fået fat i den forkerte stamme og hvis så har de så kun en velkrydret fremtid i ovnen? eller er det muligt at æderiet og kroppen afbalancerer så de kan blive som æglæggere?

MVh
Charlotte
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2011, 18:27 »
Hvis du har fået industri-plymo´er så er de vist hvide. De æder til de segner, og bliver urimeligt store. Selv hvis de begynder at lægge æg kan de til sidst være så store at de ikke kan gå og du må slagte dem alligevel. Jeg fik en høne af Lisbet Pilkjær. Den havde lagt æg, men kunne til sidst ikke gå længere. Da jeg havde flået og renset den vejede den næsten 5 kg! Så tror da pokker at den stakkel ikke kunne gå længere. Til gengæld var der mad til mange dag. ;)
Så hvis det er slagte-plymoer du har fået, så vil jeg anbefale dig at betragte dem som kommende slagtedyr og så skaffe mig nogle andre kyllinger til kommende æglægning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2011, 18:29 »
Hej Charlotte
Dine plymouth er avlet som slagtekyllinger, og grunden til at lægger sig, er fordi deres ben gør ondt, de vil ikke rejse sig på et tidspunkt, men blive liggende og æde.

Hvis du ønsker at beholde dem, så er det nu du begynder at sprede foderet ud over græsplænen eller andet større område, så de får motion mens de æder, og du kan også gerne skære lidt ned på foderet, på den måde får alle noget at spise, men de får mindre og bruger mere tid og energi på det.

Det du oplever, er en af industriens mest ulækre ansigter, skidt med om kyllingen lever et værdigt liv, bare den bliver stor ,,,, føj dog.

Det kan blive fine kødkyllinger, de skal bare vokse langsommere så benene kan bære  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2011, 10:08 »
Tak for svarene, det var også det jeg troede - det er de helt hvide og de er urimeligt store allerede  :o

De ender i ovnen og indtil da så prøver jeg som ina foreslog at sprede foderet, så giver det da lidt arbejde for dem - det er faktisk temmeligt sørgeligt at se dem ligge der som sofakartofler foran fodertruget og bare fylde i sig ... bare for at vi kan få billige kyllinger i Bilka og Brugsen.

Til fremtiden, hvis man går efter de traditionelle stribede plymouth rocks er man så sikker på at det ikke er industritypen?
ellers så tror jeg bare jeg må have mig nogle nye australops; kønne, rare og gode æglæggere,

Mvh

Charlotte
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2011, 12:00 »
Tværstribede plumo´er er ikke industri-plymoer. Rigtige Plymo Rock-er findes i mange farver og er dejlige høns. Prøv at tjekke foreningens hjemmeside. Mortends herinde fra har haft rigtige plymoer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2011, 13:59 »
Ja de tværstribede er "rigtige" høns som kan det hele /o måske undtaget at skrukke det er de vist ikke så gode til.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2011, 14:24 »
Det må da være muligt at fodre industi plymorock,med et foder så de ikke vokser så hurtigt at skankerne ikke kan følge med,det er jo så det jeg forsøger pt.

Et foder der ikke er så meget krudt i som det der bruges til slagtekyller,samt masser af grønt og god plads til motion,hvis i undrer jer over hvorfor jeg giver grønt så er det fordi de ikke er så meget ude nu,da vi har regntid og det er ikke at spøge med.

                                 Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2011, 14:38 »
Det kan godt lade sig gøre, men det er svært. Deres natur er simpelthen fremavlet til at de gerne vil æde sig halvt fordærvede.
Det overgår simelthen min forstand at nogen gider bøvle med hybrider af både den ene og den anden slags, når man kan få glimrende sunde æglægnings-og kød-racehøns. Men jeg er nu heller ikke den skarpeste kniv i skuffen. ;) ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2011, 14:58 »
Nu er jeg ret sikker på HENRIETTE ikke er den sløveste kniv i skuffen.

I første omgang er mit lille forsøg for at evt lave en produktion af dg kyller,til at sælge hvis det er rentabelt.

Udover det synes jeg det er fantastisk at opservere dem,deres ophav har været produceret til industi i gennem mange generationer,og når jeg giver dem plads,græs og spåner at gå på opfører de sig som normale høns,stort set fra dag et.Det er sgu da fantastisk og dejligt at se,så jeg tror lidt på forsøget,de er glade og bader og hygger.

Og Wanda siger glade høns lægger bedre æg,jeg håber det også gælder for rugeæg.

                                    Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2011, 15:18 »
Jeg ved godt at du lever af dit fjerkræ i modsætning til os andre, og så stiller man selvfølgelig nogle andre krav. Men hybrider er en engangsforestilling mht. ydelse. Næste generation bliver ikke så gode som forældrene, hvis man gør det forsøg. Men heldigvis har dyrene da et godt liv i din og andres forummedlemmers varetægt. For selvfølgelig nyder de at kunne gå frit, sandbade og spise grønt lige som alle andre høns. Så held og lykke med dine kyllinger og dit forsøg. (Det er nok bare mig der synes at livet er for kort til hybrider, men jeg skal jo også bare nyde mine høns og ikke leve af dem. Og dem jeg har både smager godt og lægger riiigeligt med æg til hele familien.)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #10 Dato: 08 Juli , 2011, 15:43 »
Men jeg er nu heller ikke den skarpeste kniv i skuffen. ;) ;D
*g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2011, 10:42 »
Så blev der slagtet tyksakker!

68 dage gamle, vægt 2300-2900 slagtet ...
De har levet af alm. kyllingepiller til levefjerkræ, masser af grønt fra køkkenhaven og adgang til haven alligevel lignede de til sidst mest bare nogle fjerbolde med ben og hoved.
Jeg ved ikke om det er muligt at aktivere dem til at være lidt mere normale, mine lå ned og åd, rejste sig gik hen til det næste spiselige og åd videre.

På den positive side var de utroligt rolige og omgængelige og meget mere smagfulde end en supermarkedskylle, jeg vil faktisk ikke afvise at vi skal have et hold til næste år som grillkyllinger (og nu ved vi jo så hvad vi går ind til), trods alt tror jeg det er bedre at leve sine få dage i min have end i en industrihal, mine æglæggere skal derimod være "rigtige" høns ...

Og stor tak til alle de fine beskrivelser af slagtning og plukning herinde, det var lige til at gå til (når man altså lige havde taget sig sammen til at give dem en i nøden og få hovedet af ;-) ) - Følte mig jo nærmest som taget ud af en morten korch film, da jeg stod og plukkede og tog ud med forklædet spændt om min højgravide mave og fjer allevegne  ;D

MVH
Charlotte
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2011, 11:48 »
Det er da klart at de er rolige, for de kan jo ikke bevæge sig ordenligt..

Jeg har endnu ikke hørt om nogen, som har kunnet holde liv i industri "plymouth rock" så længe at de har kunnet reproducere sig selv. Og HVIS hønerne endelig har lagt æg, så har det været meget få og små æg i ganske kort tid inden de så har brudt sammen.

Endvidere har jeg hørt at de haner, som bruges til produktion af disse monstre bliver sultet, for ellers er de ikke frugtbare.

Som Henritte siger så findes der så mange dejlige racer, som enten  lægger godt med æg, eller er gode slagtedyr. Nogle racer er endda begge dele.
Racer som hele tiden kan forbedres igennem videre avl..

Husk på hvad man brugte i gamle dage i industrien og hvem der egenligt er stamfædre til hybrid hønsene.
« Senest Redigeret: 25 Juli , 2011, 11:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

anja-e

  • Gæst
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #13 Dato: 25 Juni , 2012, 22:53 »
Jeg vækker lige en gammel tråd igen :) Vi overvejer at prøve at gemme en hønekylling eller to af hybriderne og parre med vores Lyse Sussex-hane for at blive selvforsynende med store kyllinger. Vi synes, at ren Lys Sussex smager fint, men de er for små...

Er der nogen her, der har forsøgt sig med sådan noget?

Mvh
Anja

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2012, 02:23 »
Vi har haft nogle høner af slagte-plymo-"race". Det gik fint og de lagde da også æg. Hanen var tværstribet Pl-Rock af fineste slags ;) men vi rugede ikke selv kyllinger ud dengang. MEN - de gik frit, måtte selv finde størstedelen af deres mad og fik kun suppleret med lidt hvede. Så de var ikke så tunge som normalt......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand