Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv altså  (Læst 2744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Øv altså
« Dato: 21 Maj , 2011, 08:43 »
Øv Øv øv.

For en uges tid siden fik jeg to nye indiske dværg kamphøns, som jeg bare havde glædet mig til at få hjem.
Det viser sig så de er så mennesky, at det er helt forfærdeligt og de andre høns jeg har er slemme ved dem.
Det går sådan ok, efter en uge, men de to nye sover i redekasserne, er træt af det, men alternertivet er de andre hakker dem.
Jeg vaskede hele hønsehuset ned i påsken, skiftede sand redemateriale osv, sprøjtede hønsene med chockspray, så alt var i den fineste orden.
Da jeg fik de to nye høns gav jeg dem en gang chockspray, bare just in case.

I går opdagede jeg så, under et tjek af hønsehuset at der sad små sorte prikker på siddepindene..... Vræl. Jeg har hvid malede siddepinde, så de var nemme at se, der var ikke vildt mange, men klamme. Massede nogle af dem og det var blodigt... Sikkert blodmider?

Jeg sprøjtede siddepinde, skiftede redeuld, sprayede alle hønsene under vinger, i nummeren og på benene, som ved samme omgang fik en tur med vaseline. Her til morgen var der endnu flere prikker på pindene og jeg sprøjtede igen siddepinde og skidebrædt.

Mine høns lægger fint med æg, virker ikke svage på nogen måde. Ja, der er lige de to nye som har en mærkværdig opførsel, men det tror jeg skyldes deres angst for mennesker. Jeg er jo vant til næsten tamme høns, men håber de vænner sig til mig.

Har pløjet mig igennem at hav af tråde om blodmider, skal jeg gøre mere ? Jeg vil skifte sand på skidebrædt, når dunsen af sprayen har lagt sig, skal jeg købe staldosan og strø under?
Hvad med mine høns, skal de sprayes igen og skal det være igen i aften?
Jeg vil vaske mine siddepinde i grundrens.
Er så ked af det, nu var jeg lige sluppet af med kalkbensmider..... syntes det er træls med utøj. Skal jeg egentlig kontakte den avler jeg har fået kamphønsene fra. Han havde jo sindsygt mange høns..  ?

Håber i vil hjælpe mig.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Øv altså
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2011, 15:30 »
Det med at anskaffe sig voksne/ældre fjerkræ, kan tit være en skuffelse. Jeg har selv engang være slem til at købe voksene dyr, og deres temperament og adfærd kan være en skuffelse. Man regner med at de ´med tiden kan blive som man gerne vil ha, men høns adfærd og vaner er svære at lave om på..desværre.
Køb derfor helst kun nogle ved folk du kender eller allerhelst som daggamle eller lidt større kyllinger, dem kan man meget bedre ´"opdrage", selvfølgelig har nogle racer et mere livligt temperament end andre, det skal man jo ta højde for.
Jeg har engang købt araucaner som var meget afpillede i fjerdragten, et sted hvor de ikke kom ud i det fri(hønsegård) tænkte at når de nu kom til at gå frit hos mig ville deres fjerpilleri stoppe, det gjorde de så bare ikke, det fortsatte og sådanne høns bliver man træt af at se på.
Har nu købt 1.3 brune Italienere( som ca. 4 ugers kyllinger) dem ser jeg nærmest aldrig, da de løber væk fra mig når jeg nærmer mig og kaste brød til dem..Mine brahma og orpington kyllinger kommer rendende hen til mig og nærmest tigger om brød :D

Det med utøj og blodmider kan du behandle dyrene for..men du kan ikke lave om på deres opvækst..måske falder de mere til ro med tiden, måske ikke..du burde nok også fjerne dem fra dine andre høns, så de får en chance for at falde lidt til ro, de er nok temmelig stressede..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Øv altså
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2011, 16:05 »
Takker for svar.
Rixen, dem jeg købte er hos en som avler og udstiller kamp høns, så jeg var overbevist om det var gode dyr. De har heller aldrig været ude før, han havde virkelig mange... var helt overvældet, de kom slet ikke ud hans høns. Mine de gamle høns bruger mest tid i haven og de nye går kun i hønsegården, har ikke mulighed for at skille dem ad på andre måder. Jeg krydser fingre for de bliver mildere med tiden.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Øv altså
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2011, 16:16 »
Jeg synes det lyder som om du du gør hvad du kan for at komme af med utøjet.
Med hensyn til at gøre dem tamme kan jeg kun sige GUF GUF GUF!! Og brug masser af tid sammen med dem, evt når de andre er på havetur så behold de 2 nye i gården og hyg med dem så det kun er de 2 der er der. Så tror jeg ikke der går lang tid (2-3 uger) før du har tamme høns. Men det tager desværre tid. Specielt hvis de er opdrætte under de forhold du beskriver.

Jeg købte 3 amberlink høns hos Bangs og det er jo også stor-opdræt, men der gik ikke ret lang tid før jeg havde tamme høns. Jeg har en gammel tobaksdåse som jeg fylder med vildtfugle-frø, bare den billige blanding. Jeg ryster dåsen HVER gang jeg vil give dem noget fra den for så lærer de lyden at kende, og i dag kommer de løbende fra alle hjørne af haven når jeg ryster dåsen. Bruger den også til at samle hønsene fra haven når jeg skal have dem tilbage i gården.

Jeg ved godt der ikke er meget energi i vildtfugleblandingen men den er fin som slik er det ok.
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2011, 16:32 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øv altså
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2011, 21:11 »
Øv, Julie, blodmider er besværlige! De kræver meget rengøring og behandling, og de bor ikke på hønsene, men i revner og sprækker.
Det er ikke givet, at de er kommet med dine nye høns, men selvfølgelig en mulighed.
Da jeg havde blodmider for nogle år siden, havde jeg ikke fået nye dyr, blodmider kan nemt komme fra de vilde fugle /d
Trøstekram til dig *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk