Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide  (Læst 36440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #15 Dato: 29 April , 2011, 21:01 »
De skal bare have et par dråber på huden som med drop-lop.
Held og lykke med at få bæsterne væk.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #16 Dato: 30 April , 2011, 05:44 »
Jeg havde Frontline i en sprayflaske købt hos dyrlægen. Jeg gav dem et pift i nakken. Den skal som Bettina skriver på huden for at virke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Malene V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #17 Dato: 13 April , 2013, 22:04 »
Hej  :)
Jeg står med samme problem, er jeg ret sikker på!! Jeg har 3 der er ramt af det, de 2 i mindre grad end den 3. Hende der er værst, er faktisk lidt "slatten" i det og synker ofte sammen og "sætter" sig, imens hun eks spiser - det er IKKE normalt for hende  :'(!
Jeg er derfor meget bekymret for, om jeg kan nå at redde hende! Imorgen er det søndag, men jeg ved at Maxizoo har åbent, hvor jeg kan købe Frontline.
MEN:
Ved du hvor hurtigt det virker - er det med det samme, eller...? Jeg har læst andet steds at man helst skal bruge sprayen, da det skulle være sundere for hønen...men det handler jo mest af alt om, hvad der virker HURTIGT lige nu!!!....

Jeg håber du har et par hjælpende ord  :-X....

På forhånd tak!!

Malene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #18 Dato: 13 April , 2013, 22:16 »
@Malene

Jeg vil tro at diatomejord/kiselgur kan klare problemet. Det er det der også kaldes Hemexcide eller Tør Øko Sug, og bruges af mange herinde. Det er 'ikke giftigt'.

Behandling af angrebne dyr foregår ved at gnide/massere pulveret ind mellem fjerene. Utøjet tørrer ud og dør. 
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #19 Dato: 13 April , 2013, 22:25 »
Uha, det er dælme et væmmeligt lille bæst. Mange tak for du gør opmærksom på dem Marianne. Lever de også på svømmefugle, eller er det kun de fugle som er vandskræk ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #20 Dato: 13 April , 2013, 23:00 »
Ville umiddelbart tro at de også kunne leve på svømmefugle.

Husk at svømmefugles fjer jo lukker af for vandet så fuglene ikke bliver gennemblødte når de feks dykker.
Mvh
Erik Andersen

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #21 Dato: 16 April , 2013, 01:39 »
Den Nordiske fuglemide er noget af det eneste T Ø S ikke virker på de kan være meget svære at komme af med og kommer ofte igen da de vilde fugle har den
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #22 Dato: 16 April , 2013, 11:42 »
Nu begynder jeg at spekulere om nogle af vores høns har de dersens nordiske fuglemider  ???

Nogle ser lidt støvede ud, og var sikker på en overgang de havde krible krable af en art, men jeg har stadig ikke fundet noget som helst der bevæger sig på dem, hverken som punktummer eller lignende??  ???

MEN, jeg synes altid det kløer på mig når jeg kommer ude fra hønsene af??

Blodmider tjekker jeg også jævnligt for, men ingen fundet.

Er der ikke nogen som har et billede så man har lidt at sammeligne med??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #23 Dato: 16 April , 2013, 12:08 »
Prøv at smide et billede ind af dine (nærbillede) ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #24 Dato: 16 April , 2013, 12:12 »
Ja det er så lige dér jeg kommer til kort, når det drejer sig om nærbilleder - de bliver altid totalt utydelige uanset hvordan jeg indstiller det åndsvage kammera  >:(
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #25 Dato: 20 April , 2013, 21:10 »
Der er faktisk ikke så meget at tage fejl af.
Der er små punktum-store prikker, der piler rundt på huden, har de haft det en tid, er dunene "syd for" kloakken helt pakkede med støv og efter nogen tid kan der komme "flager" nærmest som tørre sårflager (brunlige), der sidder på huden. Der er også en grim lugt, kan ikke beskrive den, men har man først lugtet det, glemmer man det ikke.
Frontline er som sagt godt, og desværre det eneste, som jeg indtil dato har oplevet kunne klare kravlet. Jeg bruger som andre helst ikke gift, men Hemexide klarer desværre ikke dette kravl.
Det virker som om, det lindrer hønsene at vaske dem under en lun hane, og få vasket støv, æg og mider ud af fjer/dun. Jeg dupper dem tørre med klude efterfølgende, og bader om aftenen, så de kommer på pind og kan tørre natten over, jeg bader ikke i frostvejr (selvfølgelig).
Blodmider er i modsætning til den nordiske fuglemide mest aktive i sensommeren, mens den nordiske også er aktiv vinter og forår.
Det er heldigvis lang tid siden, jeg havde det sidste angreb, men jeg tjekker jævnligt, for de vilde fugle er desværre en smittekilde.
Man kan sagtens have en enkelt eller to i flokken, der har miderne, og ingen af de andre har dem, så når der tjekkes skal samtlige dyr tjekkes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #26 Dato: 20 April , 2013, 22:24 »
Jeg har også døjet meget med den nordiske og har testet Tøs for et års tid siden uden resultat, jeg har brugt Frontline som det eneste der har virket, hvis det har været et slemt angreb er der blevet vasket efterfølgende-altså efter miderne er væk ;)

Janni, jeg vil godt komme ned og hjælpe dig med at kigge dem igennem :) Har tid i morgen eftermiddag ;)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #27 Dato: 22 April , 2013, 13:56 »
Jeg har været ude at tage et billede af Polle, som jeg er ret sikker på, har fået fuglemider.
Jeg har kigget ham efter mange gange, men aldrig set noget der bevægede sig under fjerene, men indimellem små sorte prikker på huden.
De har alle fået frontline i torsdags og der er hentet hemexide til huset, men hvis der er en god opskrift på hvornår jeg skal sprøjte ham/dem? igen og om det skal være frontline igen, eller hellere staldchok, evt. bad og andet, ville det være herligt.  :)
Han har været i bad for nyligt og de har fået staldchok gange mange, da jeg jo synes der var noget galt, selv om jeg intet har kunnet finde, udover der for nyligt var kommet gul/brune flager på hans hud. :(
Et billede fra før (sidste sommer) hvor han forsøgte at holde en hær af gråspurve væk fra hus og mad og så et fra idag. :'(
« Senest Redigeret: 22 April , 2013, 14:01 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #28 Dato: 22 April , 2013, 14:43 »
De der flager på huden ?? sikker på det ikke er lus,, ser fjerene hele og pæne ud i hele strukturen pæn og lukket ?
prøv at søge på lus her
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #29 Dato: 22 April , 2013, 15:07 »
Jeg har kigget efter lus flere gange, men aldrig fundet en, han har været i lusebad men der var heller intet at se.  ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)