Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp mig - total krise  (Læst 28071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Hjælp mig - total krise
« Dato: 08 Januar , 2011, 08:09 »
Er lige nu, her lørdag morgen blevet ringet op af naboen. "Jeres hane galer, det må I gøre noget ved"..... jeg er rassende og samtidig pisse ked af det  :(
Nusser er en Blå Brahma hane fra 5 juni 2010. Han har "rust" på fjerene så kan kan bestemt ikke bruges til avl - han halter også, men han er bare så skøn og han er min!!!!!
Hvad pokker skal jeg gøre???? - jeg kan simpelthen ikke aflive ham.... men samtidig, så gider jeg ikke være uvenner med naboer.... hvor er det uretfærdigt
Knus fra Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2011, 08:34 »
Jeg ved ikke, hvordan dit hønsehus er indrettet, eller hvordan hønseregulativet er hos dig, og om du overhovedet bor i byzone?
De fleste regulativer accepterer hanegal efter kl. 8 i weekender, men det er naboen jo nok ligeglad med.
Det bedste råd jeg kan give dig, er at have et lydisoleret hønsehus, for når dagene bliver længere vil Nusser gale tidligere og tidligere.
Det er den løsning, jeg selv har brugt, og det virker.
Held og lykke.
Nå, Søren du var hurtigst  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2011, 08:36 »
scheisse..

Jeg går ud fra at du bor i by-zone.

Har din kommune et regulativ, så læs det igennem først og se om du overholder det.

Tag en snak med din nabo og hør hvad det er som generer ham/hende. Er det hanegal om morgenen så kan du holde dem inde og lydisolere så det dæmper.

(Og hvis naboen har eksempelvis en kat som går løs i din have, så kan du jo oplyse om at den skal holdes på egen grund og det generer dig at den går i din have, så kunne det jo være at naboen så med andre øjne på din hane...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2011, 08:43 »
Pyh - den er svær!

Jeg har ikke svaret på, hvad du skal gøre, men vi må gang på gang konstatere, at hanegal kan lyde meget forskelligt - alt efter hvem ørerne sidder på.

Jeg har forleden aflivet tre haner, hvoraf jeg ville ha gemt de to af dem til avl, hvis de ikke havde generet nogen. Men der var ALT for meget skingert hanegal her på matriklen. (Jeg har dog stadig to gode avlshaner tilbage - så det kan ikke helt sammenlignes med din situation, hvor jeg gætter på, at det er din eneste hane )

Kunne du evt udsætte tidspunktet, lyset tænder på (hvis der er lys)? Lydisolere? Eller andet? Og tale med naboen om dine tiltag - det plejer at skabe lidt større velvilje?

Hvis ikke det kan løses kan jeg kun sige, at:

En ting er lov og ret - et andet et godt naboskab. Om du skal holde på din ret og evt. blive varigt uvenner med naboen - eller om du skal forære hanen væk og bevare naboskabet og til gengæld leve med savnet en hane, kan kun du vurdere.

 <J

(har lige set Finn's indlæg - jeg lapper vist ind over noget af det)


Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2011, 08:47 »
Øv hvor en træls start på weekenden   *t Kan godt forstå din reaktion. Men ja, jeg er enig med de andre. Lydisoler, læs det gældende reglement og snak med naboen´og brug evt. "situationenen" om katten som Finn beskriver. Lav gerne en opfølgning på hvad der sker  <K Held og lykke.
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2011, 08:50 »
Vi bor i villa kvarter men som jeg kan læse udfra kommunens regler omkring fuglehold i regulativet for den kommune vi bor i så følger vi reglerne.

Nusser galer om morgnen i ca 15 min.  :(
Jeg synes han er dygtig han har lært at gale, men det hjælper jo intet.
Den nabo der ringede og klagede bor længst væk fra hønsehuset og var ham jeg ville tro var mindst generet af det  /d
Øv altså - vi har egentlig aldrig ville have en hane netop pga dette, men Nusser har vi haft siden han lå i et æg fra "spæd" så derfor tænkte vi - ham beholder vi da.....
Øv en situation at stå i  /d
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2011, 08:57 »
Hvor er i søde at svare mig så hurtigt.

Jeg er selv af den opfattelse man skal bevare det gode naboskab og ikke begynde på mudderkast, så som de dytter hver dag med bilen når de kommer hjem..... men jeg gider bare ikke synke så lavt. Og hvis han er plaget af hanegal fra Nusser er de naboer der ligger tættere på endnu mere plaget over det, de er bare ikke nogle brokke"røve" :o

Jeg ville jo ønske, at jeg selv kunne tage den beslutning om der er for meget hanegal eller ej!!!!
Men en ting er sikkert - han bliver IKKE aflivet! Så hellere give ham væk, men hvem gider have en hane, andre har jo ikke samme forhold til ham som os...
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2011, 09:27 »
Prøv også at snakke lidt med de andre naboer som bor tættere på.
Men ja få lydisoleret dit hus.
Jeg vil også foreslå at du tager ned til naboen, tag papir og pen med og bede ham helt nøjagtigt at fortælle hvornår det er generende og så simpelthen skriv det ned.
på den måde udviser du en vis form for seriøsitet. Og fortæl ham gerne om dit forhold til hanen, at den er mere end blot en grydesteg for dig.
Vigtigst af alt... du må IKKE miste fatningen over for ham, det må du bruge os til ;) MEn vær konstant venlig og imødekommende... Det er det aller bedste råd jeg kan give dig.... Hvis du bliver gal så bliver han nemlig stædig. hvis du derimod bevarer roen så får han en anden reaktion end han havde forudset og så mister han kontrollen og du overtager.  (psykologisk krigsførsel;))

Jeg samarbejder pt med en meget dygtig konsulent hun siger ofte "jeg plejer at få hvad jeg vil have,og der er som regel ingen der føler sig trådt over tæerne"  Det er sq en fantastisk evne at have :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2011, 09:34 »
Vores problem er bare, at vi jo godt kan se det kan være til gene for andre, når man nu en gang bor så tæt. Men øv øv øv  - jeg havde da et lille håb om at vores naboer syntes det var det hyggeligste i hele verden.

Vi har haft andre haner, men de blev slagtet af samme årsag, men det var os selv der valgte at gøre det. Og nu er Nusser bare noget helt særligt, så derfor gør det mig ekstra ked af det  /d
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2011, 10:05 »
Jeg synes Wanda er meget klog!  /o

Jeg tror også at det bedste du kan gøre er at tale med naboerne - dem alle sammen én ad gangen. Start med dem du ikke har hørt fra og læg ud med noget i retningen af: "Jeg har fået at vide at nogle af naboerne føler sig generet af min hane når han siger 'god morgen!' til os alle sammen - er det noget I har oplevet som et problem?"

Så har du ikke dømt nogen og heller ikke lagt op til konflikt - men dialog. Og det er efter min bedste overbevisning den bedste måde at komme igennem til folk på - med mindre de er politikere  ;), og det er jo heldigvis ikke den slags du kæmper imod her...   ;D

Hvis du så noterer lidt ned hvert sted du er, så har du også noget med i baghånden når du til sidst besøger "klageren" og lægger ud på en lidt anden, men stadig forholdsvis neutral måde, f.eks.: "Jeg ved at du føler dig generet af min hane, når han hver morgen siger 'god morgen'. Jeg er meget ked af at du har det sådan og vil gerne forsøge at gøre noget ved det, f.eks. lydisolering og evt. et fast tidspunkt hvor der lukkes op for hønsene." - og så lægger du følelserne lidt på bordet og fortæller ham historien om hvorfor din hane er helt speciel for dig og at du meget nødig vil undvære den. Hvis han så stadig mener at hanen skal helt væk, så må du (stadig imødekommende og fattet) fortælle ham at du har talt med de andre naboer også og lidt om hvordan de andre naboer har det med dit hønsehold.

Min erfaring er at de fleste nabokonflikter - store eller små, stammer fra uvidenhed. Han kender måske ikke forholdende hos dig, og du ved endnu ikke helt hvad det lige er der egentlig er problemet for ham. For ofte er det ikke selve klagepunktet - her hangalet, der er problemet. Det er nok bare det, der lige gjorde udslaget for ham.

Så mit bud er: Hvis du vil gøre forhåbninger om at beholde din søde hane, så snak med naboerne. Find ud af hvordan de alle sammen har det med dit hønsehold og forsøg at finde frem til den egentlige årsag til klagen. Men vigtigst af alt - BEVAR FATNINGEN som Wanda så klogt sagde! Det er nøglen til at få det igennem som man ønsker. Og han regner garanteret ikke med at du vil banke på hans dør og snakke venligt med ham - så det er lige præcis det du skal gøre!  ;D

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2011, 10:13 »
Du kan godt prøve at snakke med naboerne og lydisolere huset, men jeg synes det lyder til, at du egentligt godt selv ved, hvad den mest oplagte løsning er - også selv om det, sagt på godt jysk, er træls. Som du selv siger, så er mudderkastning ikke løsningen.

Selv med alle regler overholdt, så forhinderer det jo ikke nødvendigvis naboen i at føle sig generet. Så må man jo vurdere med sig selv, om hanen, selv om han muligvis er holdt efter alle regulativer, er værd at blive uvenner med naboen for.

I sidste ende er det naturligvis din afgørelse, hvordan du vælger at løse problemet. Men held og lykke uanset hvilken løsning du måtte vælge
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2011, 10:26 »
Hej Malene

Iflg. regulativet i Taastrup må du gerne have én hane, med mindre din grundejerforening siger noget andet.

Prøv først at isolerer huset, og derefter efterleve tiderne med hensyn til hvornår han må komme ud af huset, ellers er mit råd til jer at prøve de forskellige tiltag der er skrevet før dette indslag.


Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2011, 12:34 »
I bliver ved at give gode råd - tusind tak

- men som sagt, at lydisolere huset fjerner jo ikke helt problemet. Hvis han galer højt kan det jo høres, og hvis naboen vil være bekendt at ringe kl 7.45 en lørdag morgen til os for at brokke sig, så vil lydisolering ikke hjælpe. Tror han vil ligge musestille og lytte efter bare det mindste gal.

Nusser har kun kunne gale siden 2 juledag. Altså det vil sige 2 weekender....

Tror desværre bare at selvom jeg i følge reglerne godt må have en hane, vil min nabo gå så langt at prøve at lave særregler for vores grundejerforening. Og ærligtalt.... så langt gider jeg ikke lade det gå...... desværre

Måske det er at give op... men inderst inde ved jeg at det er det bedste for naboskabet. Ihh hvorfor skal jeg altid være så pokkers moralsk  :-\
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #13 Dato: 08 Januar , 2011, 12:48 »
Eller som de søde børn der tog sin hane med til alle naboer og spurgte om de måtte beholde ham eller om han blev nødt til at koge suppe på den, det kunde ingen stå for og hanen fik leve.

 /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hjælp mig - total krise
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2011, 13:54 »
Jeg synes Wanda er meget klog!  /o




Orrrhhhh Mannnn...... det er ikke tit jeg bliver kaldt klog :D :D :D Klovn tit ja men ikke klog :) sætter kryds i kalenderen
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.