Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rede til gæs m.m.  (Læst 6613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sanadoo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Rede til gæs m.m.
« Dato: 15 Maj , 2012, 23:36 »
Hej

Er blevet den lykkelige ejer af et gåsepar (grågås), som gerne skulle yngle på sigt. Da jeg er helt ny indenfor gæs og ingen erfaring har - har dog søgt en del viden her på sitet - har jeg et par spørgsmål.

Parret har haft æg og gæslinge i år, der hvor vi har købt dem, men de blev taget af kragerne, så chancen for gæslinge er passé for i år, men der skulle jo gerne være gevinst til næste år  :)

Hvordan skal reden opbygges, har fået fortalt at en bildæk kan være en udemærket løsning. Har så fået fat i et bildæk, men dækket er meget bredt syntes jeg. Reden bliver ca. 25 cm dyb, kommer til at lægge på jorden, og jeg tænker, der skal halm i som redemateriale. Men er det for dybt, eller skal jeg flække dækket, så det er kun halv tykkelse.

Hvad med en sø, jeg påtænker at lave en lille dam til dem, der ikke er så dyb, men er søen egentlig nødvendig for, at de parrer sig?

Gåseparret har gået for sig selv og ikke i så tæt kontakt til mennesker, så de er lidt mistroiske overfor os. Hos os bor de i haven og skulle gerne blive halvtamme :D Men for at kunne få lidt god kontakt med dem, tænkte jeg, at de måske kunne "købes" i form af daglig fodring af en lækkerbisken, men hvad er en lækkerbisken for en gås. Har præsenteret dem for lidt forskelligt, men det virker ikke, som om der er noget, der siger spar to  :)

Mvh. Gitte

1,1 Grå landgæs
1,0 Sandsynligvis en form for landhøne blanding
0,8 Isabrown, som snart må lade hønselivet for en flok Orpingtons
20 Orpington kyllinger (3 blandede, 8 agerhønsefarvede, 9 tværstribede)
34 Orpingtonæg i rugemaskinen
4,0 Katte
0,1 Mand
2,6 Børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2012, 06:51 »
Velkommen på forum, Gitte :D
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med gæs, men det er der heldigvis andre her, der kan /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gitte Langkniv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2012, 08:29 »
Ja velkommen på forum og tillykke med dine gæs!
Mine gæs er grå dansk landgås, som jeg også tror dine er (grågæs kalder man de vilde, som ligner i farven). De er fra sidste år, og har selv bygget reden af det halm og hø, som de har haft til rådighed. Der er altså ikke nogen ring eller dæk til at holde på det hele. Reden er inde under et halvtag, så gåsen kan ligge i læ og tørvejr, men kan kigge ud og følge med i alt!
Jeg har bygget en dam til mine af havedamsfolie, som er en tyk gummimåtte. Det er nødvendigt, da de søde badedyr desværre også er bidedyr...de bider i alt, hiver og slider og gnaver! Min dam er bygget op i en ring af havefliser stablet ovenpå hinanden og med en plade af vandfast krydsfiner i den dybe ende - den kan jeg hive op, så folien folder sig ud og vandet løber ud. Det er praktisk fordi gæs skider i deres vand, så det bliver hurtigt ulækkert. Jeg skifter deres badevand ugentligt....til stor fornøjelse for gæssene, for så skal der snadres og snaskes :D

Det bedste, jeg kan lokke mine med, er brød. Gammelt franskbrød, rundstykker mm. Og her på matriklen er det sådan at hvis man vil have lækkerierne, er man nødt til at tage dem direkte fra hænderne!!! Det kan godt være du skal starte lidt mere forsigtigt for at lære dem at kende og omvendt. Et andet rigtig godt lokkemiddel er æbler, mine kaster sig over æbleskræller og æbleskrog, går jeg ud i haven mens jeg gnaver af et æble, får jeg at vide hvor uretfærdigt det er :D

Held og lykke med gæssene!
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2012, 08:36 »
Jeg har også et dæk, foret med halm, men gæssene har aldrig brugt den da de ikke rigtig kan komme over kanten ::) Jeg tror faktisk at den er ca. 25 cm høj !
Mine foretrækker at ligge i det fri eller et gammelt hundehus uden front. De vil helst have en stor åbning, som vender imod søen for at kunne komme hurtigt i sikkerhed, hvis ræven nærmer sig.
Min erfaring siger mig, at mine gæs IKKE vil bruge et hus med smal/lille åbning eller en høj kant  ;)

Vores gæs parrer sig kun i vand !

MHT godbidder, så ELSKER vores friske mælkebøtteblade og til min mands store irritation, så er vores græsplæne fyldt med mælkebøtter mens der i gæssenes afdeling, som er lige ved siden af græsplænen, ikke er en eneste  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2012, 08:43 »
Tillykke med dine nye gæs!

Hvis du sørger for, at der er halm/hø til rådighed, skal gåsemor nok selv sørge for at bygge en rede. Det er ikke sikkert, at hun kan lide bildækket - og hvis det er brugt, ville jeg være bekymret over forurening. Gæs og især gæslinger gnaver, og et bildæk kan være fyldt med alskens tungmetaller og skidt.

Placeringen af reden er vigtig - fx. for at undgå, at æggene bliver snuppet af krager. Et hundehus som et af disse http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundehus_hundegaard/hundehus?gclid=CNDLlbye0q8CFYIu3wod0VKwHA gør, at krager ikke kan se reden oppefra. Sørg for, at ræven heller ikke kan komme til dem.

Hun kan måske finde på at lægge æg igen i denne sæson, men det er ikke sikkert. Gæs har altid brug for lang tid til at vænne sig til nye omgivelser.

Gæs elsker at bade, men en lille dam bliver meget hurtigt pladret til. Et lille plastbadekar som dette

er fint til to gæs, og det er nemt at tømme. Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt for succesfuld parring, men dine gæs vil elske det under alle omstændigheder. Hvis de ikke har haft bademuligheder, hvor de kommer fra, kan det dog tage noget tid, inden de accepterer det.

Som sagt er gæs vanedyr, og hvis de ikke er vant til godbidder, så kan det tage lang tid, før de vil acceptere noget fra dig. Mælkebøtter plejer altid at være et hit, når du når så langt. Indtil da vil jeg anbefale dig at bruge noget tid dagligt sammen med gæssene. De er nysgerrige af natur, så de skal nok komme og tjekke dig ud på et tidspunkt. Hvis du lader dem komme til dig, vil de være mindre tilbøjelige til at se dig som en trussel.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Sanadoo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2012, 21:38 »
Tusind tak for svarene.

Efter at have iagttaget gæssene idag er det helt sikkert. at de skal have en sø (det var såmænd også planen), for de bader i deres vandtrug  ;D Til stor morskab for os, for truget (en sort firkantet murebalje) bliver godt fyldt ud, når der også skal være en gase deri  ::)

Ja det med ræven er nok det største problem. I øjeblikket "jager" vi dem ind i en oval grisehytte, da indhegningen ikke er ræve sikker, men det kan måske godt blive et problem hvis gåsen ikke vil ligge på rede derinde....hmmm

Grisenhytten er temmelig stor, L: 2,85 B: 1,70 H: 1,30, men åbningen er selvfølgelig lille....

Men det er da nemt, de selv bygger reden, så er den bekymring til side  :)

Tak for gode råd til godbidder, jeg har forsøgt mig med æbler, og første dag skulle de slet ikke smage, men idag løb de hen til æblerne, da jeg smed dem ind med det samme....stor succes  :D

Nu må de så affinde sig sig med, at æblerne bliver smidt tættere og tættere på mig, så tilliden opbygges  :)

@ Gitte Langkniv  - selvfølgelig er det jo Grå dansk landgås  *e

@ Gåsepigen - det med forureningen havde jeg slet ikke tænkt på, og ja jeg kan godt se de "smager" på alt  :)
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2012, 21:43 Fra Sanadoo »
Mvh. Gitte

1,1 Grå landgæs
1,0 Sandsynligvis en form for landhøne blanding
0,8 Isabrown, som snart må lade hønselivet for en flok Orpingtons
20 Orpington kyllinger (3 blandede, 8 agerhønsefarvede, 9 tværstribede)
34 Orpingtonæg i rugemaskinen
4,0 Katte
0,1 Mand
2,6 Børn

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2012, 22:15 »
Hej Gitte og velkommen.
Du er et af de sjældne mennesker der har svømmefugle og af den slags er vi ikke mange der har grå danske gæs.
Det er vigtigt for bevarelse af racen i tilstrækkeligt antal til videreførelse at vi arbejder sammen og hjælper hinanden, uanset om vi vil udstille eller bare have dem for hyggens skyld. Jeg er stort set enig i de svar du allerede har fået. Lige nu har jeg tre ud af fire grå gæs til at ruge. De ligger i små huse, hvis vigtigste formål er at æg og rede ikke bliver plaskvåde. Husene uden bund står bare på jorden og gæssene har selv bygge og foret rederne af det halm som jeg bare har smidt ind i en bunke, det ordner de snildt selv.
Gæs kan sagtens parre sig på land, det gjorde mine de første 7 år, hvor de kunne drikke af murerbaljer og bade i en kasseret underdel til en brusekabine. i 2010 fik jeg støbt en mega dyb tallerken på 7,5 meter i diameter og ca. 50 cm dyb. Ænderne parrer sig på land og i vand, men jeg har endnu ikke set gæssene parre sig i vandet, og over 90 % af æggene er befrugtede. Det vigtigste ved vand er efter min mening, at gåsen kan bade i tiden mens den ruger og få en masse fugt med ind på reden til æggene, især når der skal klækkes.
Modsat ænder kan gæs stort set leve af græs alene, men al kost kan blive ensformig. Hvis du lader være med at fodre dem i tønder, men vænner dem til at når der kommer mad kommer du også, så skal du bare se hvor tæt de gerne vil på dig selv om de selvfølgelig hvæser af dig for princippets skyld. Godbidder er alt spiseligt, som de ikke normalt har adgang til: Kålblade, brød, majs, gulerødder og æbler alt efter sæsonen, men smid ikke for meget, så kommer de ikke hen til dig næste gang. Jeg er enig i at gæs er vanedyr og de skal også vænne sig til godbidder.
De må forøvrigt være meget vilde med mælkebøtter som foreslået. Vi har gult tæppe af mælkebøtter på naboparcellerne og i vores indhegnede levende hegn hvor hønsene går, men der hvor gæssene går er der frodigt og flot grønt uden mælkebøtter.

I foråret kan jeg styre starten af æglægningen ved at holde dem på ren stivelse f.eks. korn mens det er koldt. Ca 14 dage efter at jeg begynder at give æglægningsfoder som tilskud begynder de at lægge æg.

Dine gæs har lagt æg en gang i år, men jeg ville prøve at få fat på nogle ubefrugtede gåseæg lagt i en bunke halm under en form for hus eller halvtag, og så vil jeg give dem håndfulde af tilskudsfoder til æglægning så tit som de spiser op (i stedet for andre godbidder). Nogle gange er mine først begyndt at ruge i starten af juni, så MÅSKE?
Gitte Langkniv og jeg bor lidt syd og nord for Århus. hvor i landet bor du?
Spørg nu bare, vi vil elske at fortælle hvad vi gør hver især, så du kan vælge af alle forslagene

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Sanadoo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2012, 23:56 »
Tak for svaret og velkomst hilsenen.

Det glæder mig, at det er til gavn for racen, at det lige netop er grå landgås, vi har valgt. Vi har jo "bare" valgt den, pga. det er den, vi syntes, der er flottest at se på. De er virkelig smukke, som de spankulerer rundt på græsplænen, og så ville vi også gerne have en race, der var autentisk, hvis man kan formulere det på den måde.

Svarene har givet stof til eftertanke, må jeg sige. Jeg har spekuleret dagen lang på, hvad vi lige gør.....

Vi bor på Mors, 300 meter fra vandet, og der, hvor gæssene går, er der ikke umiddelbart læ. Det betyder, at vi er nødt til at tænke på vinterstormene, når vi bor så tæt på vandet, vi kan ikke bare sætte hvad som helst op  :)
Derfor syntes vi jo, at en grisehytte var helt genial, for den flyver ikke lige umiddelbart nogen steder og er nem at surre fast. Idéen var vist bare ikke helt så genial alligevel  ::)

Indhegningen er desværre ikke rævesikker og er jo så det næste problem  :-\
 
Hvor høj skal en indhegning være for, at ræven ikke hopper over?

I næste uge etablerer vi en lille sø, det er i hvert fald bestemt, så må vi lige i tænkeboks vedr indhegning og "hus"....

Som skrevet ovenfor bor jeg i den modsatte side i landet, og det kan nogengange være lidt trægt, hvis man gerne vil lidt ud over det helt normale  :D Bare det at få økologisk foder til dyrene er ikke bare lige til...tsk tsk

Godt råd vedr. æglægningsfoderet, det vil jeg huske...

Jeg vil lige se på hvad, jeg gør vedr. æg. Jeg kan måske henvende mig til dem, som jeg købte julegåsen af sidste år. Det var godt nok ikke den grå udgave, men så længe det bare er æggene, der er interessante, er det jo ligegyldigt  :)

Mvh. Gitte

1,1 Grå landgæs
1,0 Sandsynligvis en form for landhøne blanding
0,8 Isabrown, som snart må lade hønselivet for en flok Orpingtons
20 Orpington kyllinger (3 blandede, 8 agerhønsefarvede, 9 tværstribede)
34 Orpingtonæg i rugemaskinen
4,0 Katte
0,1 Mand
2,6 Børn

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2012, 07:59 »
Det ladr til at dine gæs får fine forhold.
Et læ til en evt. rede er alt hvad de behøver. Nogle får opdreaget gæssene til at de skal lukkes ind om aftenen. Det er også en hyggelig øvelse med dyrene, men udover at lukke ræven ude er det helt unødvendigt. I de første 7 år med gæs havde jeg stort hus med halm, som gæssene kunne gå ind i. De brugte det til at ruge i, men aldrig til at sove i. Selv i de strideste snestorme har de siddet udenfor huset med hovedet op gennem snidriverne som et periskop på en ubåd, selvom huset kun var få meter væk. Gæs har ikke brug for et hus, så brug ikke energien på det i første omgang. Har du allerede et grisehus, så sæt det op og se hvad dine gæs vil bruge, det kan da give lidt læ.
Et rævesikkert hegn med masker ikke større end 10x10cm og en strømtråd på toppen og en strømtråd 15-20cm over jorden 20-30cm udenfor hegnet, så er dine gæs så godt sikrede som de kan blive med rimelige midler. Nu kender jeg ikke rævetrykket på Mors, men her er der mange ræve, og vi mistede dyr til rævene i starten for 12 år siden - og så fik vi trådhegn og kraftigt elhegn, der selv svider små grene og græs, som kommer i kontakt.
Rævene må siden have været i elhegnet i efteråret som hvalpe, for om vinteren er der spor i sneen ind over nabogrundene men aldrig tættere på vores grund end 5-10 meter selvom vi er de eneste der har fjerkræ på de 4 hobbylandbrugsparceller.
Selvom du evt. har drømme om en stor mark til gæssene, så start med en overkommelig indhegning, men gør det snarest. Det er frygteligt at komme ud til skambidte eller slet inegn dyr. Ikke alle ræve overholder "Genevekonventionen" og undlader angreb i dagtimerne, så det er nok at lukke dem ind om natten. "Better safe than sorry" i min verden.

Forresten en skøn dag til at købe og opsætte gåsehegn.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Sanadoo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Rede til gæs m.m.
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2012, 13:06 »
Ja, du har fuldstændig ret i, at dagen igår var perfekt til lave gåseindhegning i. Desværre havde min mand og jeg lovet at lave sø hos min svigermor, så det gik dagen med igår  ;)

Til gengæld har jeg sendt manden ud for at tage hegn og pæle nede hos nogle bekendte idag. De skulle ikke bruge det mere, og det måtte vi meget gerne få. Det var jo rigtig dejligt, selv om der godt nok er lidt arbejde i at tage ned.

Vi har simpelthen bestemt os for at gøre hegnet rævesikkert og bygge et læskur. Grisehytten har for lille en åbning til, at jeg tror, de frivilligt vil gå derind og lægge sig. Vi driver dem godt nok derind hver aften, og det går nemmere og nemmere for hver aften, men i dagtimerne nærmer de sig den ikke. Så kan vi anvende grisehytten til kyllinger istedet for. Brugt skal den nok blive  :)

Har talt med vores nabo idag, som også er jæger, og han sagde, at der var ræve herude, men ikke mange. Vi bor på en lille næse, der er ca. 2 km. lang og 7-800 m. bred med en dejlig natur, og på dette lille stykke er der 2 jægere, så de bør jo vide, hvad der rør sig på vildtområdet herude  :) Men rævesikkert det skal det være, for det ville da være forfærdeligt, hvis de en dag var væk eller skambidt....

Tja, erfaring skal der jo til, og man lærer jo hen ad vejen  :)  men som du skriver "better safe than sorry"
Mvh. Gitte

1,1 Grå landgæs
1,0 Sandsynligvis en form for landhøne blanding
0,8 Isabrown, som snart må lade hønselivet for en flok Orpingtons
20 Orpington kyllinger (3 blandede, 8 agerhønsefarvede, 9 tværstribede)
34 Orpingtonæg i rugemaskinen
4,0 Katte
0,1 Mand
2,6 Børn