Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blåt er godt !  (Læst 8682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Blåt er godt !
« Dato: 10 December , 2009, 15:28 »
Er der nogen som har opskriften på den gode blå farve med en ordentlig randtegning ?

Blå er ikke nogen stabil og speciel nem farve at arbejde med og jeg har i tidernes morgen hørt mange teorier.

Jeg har Jersey Kæmper i sort (haner og høner), blå randtegnede (haner og høner) og en enkelt spættet (meget lys høne)

Hvordan skal jeg sætte dem sammen så den blå farve med RANDTEGNINGEN bliver optimal, for det er mest randtegningen det er galt med ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Blåt er godt !
« Svar #1 Dato: 10 December , 2009, 17:02 »
Hej

Jeg bruge altid sort hane til spætte høne og det skulle så give rent blå afkom, så er det det med randtegning, det har jeg jo ikke silkehøns ( det skulle de have, mørke løbsfarver = randtegnet), om den spættede er lys eller mørk har jeg ikke haft lagt mærke til om det give bedre blåt.

Jeg har ikke fået en god nok spættet hane ellers ville jeg nok prøve den kompination med en sort høne, det burde også give rent blåt.

Jeg tror du skal snakke med en opdrætter af Andalusier for at høre om de bruge spættet eller de kun køre blå til blå.

Men blåt er godt, selv i kompinatoen med andre farver, især orangehalset.

Tommy   

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Blåt er godt !
« Svar #2 Dato: 14 December , 2009, 20:31 »
Jeg mener at have forstået, at når man har en flot blå hane, giver det lige mange blå kyllinger, om man parrer med blå, sort eller spættet (eng. "splash").

Problemet med at parre sort med spættet er jo - så vidt jeg kan tænke mig til - at du sådan set ikke ved hvordan de to ville se ud med hensyn til tegning, hvis de havde været blå.
Og ja, det er noget vrøvl at snakke om "hvis," men det er bare en almindelig dansk måde at sige, at fænotypen ikke viser noget om den del af genotypen.
Jeg har samme problem med mine Landhøns; jeg ved ikke, hvordan hanernes egenskaber er for fin hønetegning og vice versa.

Mit bud er, at hvis tegningen svinger meget, så vælg de blå høns med den bedste tegning og par dem sammen. Det er for farligt at udvælge nogen, du ikke ved hvor gode er.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Blåt er godt !
« Svar #3 Dato: 14 December , 2009, 23:32 »
Hej Lene

Det ville være nemt hvis i havde guld-blå båndet i Jersey kæmper:Splash+hvid eller sort dog ikke blå da dette ville skabe grå farve elementer  /d

Jeg ville sætte en blå hane på en sort høne:Hanen giver farven hønen typen  /o + lave MANGE kyllinger næste år  :) Blå er en smuk farve,men en tricky en.

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Blåt er godt !
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2010, 18:10 »
Det er et skema her på forumet, vedr. variationerne af sort, blå og spættet. Er det nogen, der ved hvor jeg finder det igen?

Glad for svar.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt er godt !
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2010, 18:14 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Blåt er godt !
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2010, 18:25 »
Mange tak.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt er godt !
« Svar #7 Dato: 05 November , 2011, 10:31 »
Jeg tager lige denne frem igen, kunne være der var andre som kunne bidrage med nogle tips.

Jeg har endnu ikke fundet den bedste kombination for at lave korrekte blå dyr med en god randtegning.

Nu er der så heller ikke et stort overflødigheds horn af gode Jersey Kæmper, så allerede der er det et problem med i det hele taget at finde egnede dyr.

Sort på spættet giver jo blå, men som Magnus skriver så kender man ikke tegningen på den sorte eller spættede og dog for den sorte kunne jo være faldet efter blå og sort.
Og den spættede er faldet ud af blå på blå.

Helt klart så skal der kun bruges blå med den korrekte blå farve og gode randtegning, dette er dog ikke mange som har, for dyret skal jo også være af en god type/størrelse og ikke have for mange andre fejl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Blåt er godt !
« Svar #8 Dato: 05 November , 2011, 10:51 »
Paa side 288 i denne bog er der et godt afsnit om blaat, i Langshans, men genetikken/erfaringerne er vel de samme.  http://openlibrary.org/books/OL24666142M/Wright's_book_of_poultry.
Paa den samme side + paa den DVD jeg sendte dig findes ogasaa bogen "The Asiatics". Der er meget godt materiale om Brahma. Jeg er en af dem der vil foelge denne traad, da emnet interresserer mig meget, jeg har dog ingen erfaringer selv, saa jeg haaber andre vil bidrage med erfaringer/kundskab?
Hvids jeg var 40 aar yngre vilde jeg nog starte et project med blaa Langshans, men det ser ud til at tage tid, mange aar for at perfektionere det. Blaa er ikke godkendt af "the Croad Langshan Club", de mener man skal bruge tid/krefter/penge paa at bevare de to hovedfarver, Hvid og Sort. Blaa er jo allerede en meget vel etableret farve i Brahma, saa man kan jo skyde "guldfuglen" meget hurtigere med dygtig/planmessig avl, og en smule held og lykke?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Blåt er godt !
« Svar #9 Dato: 13 December , 2011, 21:31 »
Jeg tror du skal overveje at føre stamtavle på dine høns, og i højeste grad bruge sorte og splash som er faldet efter blå med god randtegning. Randtegningen kan jo ikke ses på de sorte eller splash dyr.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt er godt !
« Svar #10 Dato: 13 December , 2011, 21:36 »
Ja men det er jo randtegningen det kniber med. Men nu vil jeg prøve med blå på blå og sort på blå og spættet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Blåt er godt !
« Svar #11 Dato: 13 December , 2011, 21:45 »
Jeg mener i avlen af de blå, så du ikke bruger normale sorte fra din sorte avl. Man må jo formode at en sort faldet efter to blå med god Randtegning vil være bedre i avlen end en sort faldet efter sorte forældre, som er avlet uden tanke for randtegning.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Blåt er godt !
« Svar #12 Dato: 20 December , 2011, 00:21 »
Jeg har nu lest saa meget om nogen fyre derover i USA der udviklet blaa Langshans for ca 100 aar siden. De brugte kun sorte og hvide Langshans samt deres afkomme, og etter 25 aar kunde de holde op at avle ind sorte eller spettede, og koncentrere avlen om de blaa. Ved at bruge sort paa spetted kan du vaere heldig og faa en der er rigtig flot sortbaandet, men den vil ikke give afkom med stabil farve. Det kommer foerst etter 25-50 generationer. Hvids jeg var ung igen kunde jeg godt have tenkt mig at udvigle en blaa Croad Langshan, men da jeg snart er 60, saa overlader jeg det til dere unge!

Offline stigwester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Blåt er godt !
« Svar #13 Dato: 04 Marts , 2012, 20:41 »
Hej lene

min kommetar til blå er når jeg tænker sumatra i blå så ved jeg man skal havde den spættede og sorte med ind over for at få den gode blå farve ellers bliver den for blej så det gælder om at kende sine dyr godt og så bruge alle tre farver så det er det man kan kalde svært at avle blå men meget spændende.

stig

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blåt er godt !
« Svar #14 Dato: 04 Marts , 2012, 22:28 »
Ja blå er ikke nemt og især ikke når randtegningen også skal være der. Jeg er dog inde på lidt af det samme, som Johanne med hensyn til at du må finde den hane og høne i blå som har den bedste randtegning og parre sammen. De sorte og spættede kyllinger efter denne blanding vil have lige så gode om ikke bedre chancer for at avle bedre randtegning end hvis du bliver ved med at bruge sort på blå hvor du i princippet ikke ved om den sorte vil give den gode randtegning eller ej.

Ved duerne er det lidt nemmere somme tider for der har vi de bedste duer som bliver parret sammen og så har vi de næstbedste hvor vi blander egenskaberne lidt for enten at frembringe det vi mangler eller forbedre en eneskab der er på vej ned ad. Men de er parvis og derfor måske lidt nemmere på denne måde selvom vi ikke får så mange unger som på hønsene.
Nu er det bare sådan at Høns ikke holdes i par og derfor er det ikke altid man kan gøre dette på samme måde.
Du kan dog måske gøre det at du gemmer en reservehane i blå med en rigtig god randtegning og efter du har taget fra, fra dine hovedstammer og ikke skal have flere kyllinger efter dem kan du tage reservehanen og sætter på de blå høner med den bedste randtegning og få lidt ekstra kyllinger hvor randtegningen er i fokus. En hane eller hønekylling kan så sættes tilbage på en af forældrene for at avle randtegningen fast i stammen.
Så har du forhåbenlig nogle dyr med en nogenlunde randtegning som avler fast. Nu skal du så have disse dyr sat ind på dine hovedstammer, som nok har en bedre type, størrelse, fodsåler og kamme højst sandsynelig. Det svære blive at kombinere det og måske bliver man sat et par år tilbage i avlen inden man kommer op igen, men så kan man håbe på at de nu vil være lidt bedre fordi randtegningen nu er med i det og forhåbenlig holder ved hvis man fokusere lidt på det i udvælgelsen af avlsdyr.

Nu har jeg givet mit bud og jeg ved ikke om det virker eller du bliver nød til at avle i 25 år for at de beholder den gode randtegning.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen