Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vis dit hønsehus  (Læst 3903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Vis dit hønsehus
« Dato: 16 November , 2014, 16:34 »
Jeg går og roder lidt (oppe i hovedet - snart på papir) med et nyt hønsehus.
Det nuværende er for lille hvis flokken skal udvides, og jeg kunne egentlig godt tænke mig et skur til værktøj mm. Derfor vil jeg splitte mit nuværende skur/hønsehus op, og lave et større hønsehus.
Jeg savner dog lidt inspiration. Jeg har bl.a. kigget på http://www.backyardchickens.com/atype/2/Coops men deres størrelser synes mig lidt små (ofte knap 1 m2 pr høne i gården + 0.3 m2 i huset).

Men hvordan har de danske hønseejere indrettet sig?
Så kan du poste et billede og evt. skrive hvilke dyr du har deri?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Vis dit hønsehus
« Svar #1 Dato: 18 November , 2014, 08:44 »
Mange af de færdiglavede hønsehuse har faktisk en ok indretning. De fleste af dem er for spinkelt lavet og har uisoleret tag og for lidt udhæng og ubeskyttet træværk som regnen direkte kan falde på. Men lad nu det ligge :), de kan sagtens bruges som inspiration. Dog skal man huske på at disse beskrivelser overdriver. "God plads til 10 høns", betyder når man oversætter det: 5 dværghøns eller 3 "rigtige" høns ;D.
Ikke mindst hvis vi får fjerkræsygdomme til DK, så vil man være glad for lidt ekstra indendørs plads.
Siddepinde er ikke pinde, men solide lægter, jeg har lavet en gødningskumme og lagt groft net over, så de ikke falder i. Derved er deres strøelse både tør og næsten ren. Hønsereder pr. 3-5 høns, tænk det igennem så det er let og funktionelt, herunder også et design som gør rengøring let. Giv dig selv let adgang til vand, foder og æggehentning.
Hvis du vil have arbejdsteninger med præcise mål, så kunne bogen" Høns i haven" af Hilbert Jensen og sikkert flere andre hjælpe.
God fornøjelse /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Vis dit hønsehus
« Svar #2 Dato: 18 November , 2014, 13:30 »
Det er helt sikkert nok en god ide at lave en høbsegård, hvor noget er overdækket med min. net. For der kan hurtigt komme restriktioner for fugleinfluenza vil nok altid være en trussel ( desværre) og det er en sygdom som myndighederne går utroligt højt op i.

Ligeledes hold nu også svømmefugle og hønsefugle ADSKILT! Som loven foreskriver det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline H.Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Vis dit hønsehus
« Svar #3 Dato: 19 November , 2014, 19:02 »
Hej vi byggede nyt hønsehus sidste år. Grund arealet er 2 standardplade og højden er 1,2 og 1,60 m. Det havde været bedre med ståhøjde, men det går. Som redekasser har jeg spande der ligger ned og lægter som siddepinde. Jeg prøver at lægge et billede ind senere.
« Senest Redigeret: 06 December , 2014, 18:29 Fra H.Jakobsen »
Venlig hilsen Hanne J
0,1 Lys Sussex
0,1 Blomsterhøner
0,2 Isa Brown
0,1 Blomster Isaer
1,1 Maran 
1,0 Border Collie
Husstanden tæller også mand og 3 børn.

Offline H.Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Vis dit hønsehus
« Svar #4 Dato: 06 December , 2014, 18:31 »
Så lykkedes det med billeder :)
Venlig hilsen Hanne J
0,1 Lys Sussex
0,1 Blomsterhøner
0,2 Isa Brown
0,1 Blomster Isaer
1,1 Maran 
1,0 Border Collie
Husstanden tæller også mand og 3 børn.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vis dit hønsehus
« Svar #5 Dato: 06 December , 2014, 18:36 »
Har du tjekket dette album :). Der er mange gode billeder og idéer at hente.

http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=31
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"