Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønssortering af kyllinger  (Læst 32169 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #15 Dato: 29 Marts , 2010, 19:49 »
Og forresten så havde jeg lige 6 marankyllinger inde og vende bunden i vejret på dem og trykke dem lidt på maven, og jeg kunne altså ikke se nogen forskel. Men de kan jo også være ens i kønnet...
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #16 Dato: 29 Marts , 2010, 20:17 »
-OG så har jeg kigget på vinger - her er 2 stk. 2 dage gamle kyllinger. Der er da stor forskel! Men kan man mon regne med det hos alle racer.. Det skulle så i teorien være hønen til højre ( min venstre hånd ). Tak til fotografen, min datter på 7... /o

Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #17 Dato: 30 Marts , 2010, 08:09 »
Ja, nu fører jeg jo en længere samtale med mig selv... ;D er der slet ingen der har kommentarer ??
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #18 Dato: 30 Marts , 2010, 12:20 »
Jeg har jo mine 2 barnevelderkyllinger på 3½ uge nu. Der er tydelig forskel på fjersætningen på de 2. Den med mindst fjer er størst og har lidt større kam, så jeg tror det er en hanekylling. Den lille hønekylling har i dag indledt flyveøvelser, så nu skal jeg vist have låg på kassen... De står i min baggang, og det ville jo være skidt, hvis de fløj ud på opdagelse og så kom til at fryse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #19 Dato: 30 Marts , 2010, 12:44 »
Marianne: Kønsbestemmels på fjerene er "lavet" til industrien. Man kan kun kønsbestemme kyllingerne på den måde, hvis hønes er en "langsom fjersættende" race og hanen er en "hurtig fjersættende" race.

Men kan trøste dig med, at Maran rimelig hurtigt bliver kønsvisende. Jeg har 4 kyllinger pt. på 4 uger, hvoraf det kun er 1 jeg ikke er helt sikker på køn.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #20 Dato: 30 Marts , 2010, 12:55 »
Marianne: Kønsbestemmels på fjerene er "lavet" til industrien. Man kan kun kønsbestemme kyllingerne på den måde, hvis hønes er en "langsom fjersættende" race og hanen er en "hurtig fjersættende" race.

Men kan trøste dig med, at Maran rimelig hurtigt bliver kønsvisende. Jeg har 4 kyllinger pt. på 4 uger, hvoraf det kun er 1 jeg ikke er helt sikker på køn.

Mht. fjersætning, var det vist omvendt...?

Mht. maranerne, så var det nu mest fordi det var dem jeg havde ved hånden. Det er mere teorien omkring det, jeg var interesseret i, og for at se, om der var nogen, der kendte industriens metoder, så vi andre måske kunne få gavn af det.

Sidste år fik min datter 2 daggamle dværgkochin-kyllinger, og på dem kunne jeg med det samme se, at de ville blive høne og hane, men det var på kammen. Men det var måske kun i det tilfælde, det passede.
Mvh Marianne

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #21 Dato: 30 Marts , 2010, 12:57 »
Jeg har også set i USA ( 'Dirty jobs' )
At de vender bunden i vejret på det lille pus, og trykker lige omkring deres kønsorgan og så skulle det komme frem om det var høne eller hane..

Men kan dog ikke huske hvordan de hver især skulle se ud..
Mvh

Michael

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #22 Dato: 30 Marts , 2010, 14:46 »
Marianne: Ups, du har fuldstændig ret. Det er hønen, som skal være hurtig fjersættende og hanen, som skal være langsom fjersættende.

Har lige vedhæftet et link, som forklarer de forskellige måder at kønssortere kyllinger på. Den mest sikre, som hobbyavler, må jo siges at være parring med guld og sølv.

Linket forklarer også hvordan en kønssortering på kloakken foretages. Ikke at jeg skal gøre mig klog på det, men jeg ville være mere bange for at komme til at trykke på noget forkert, og måske ødelægge nogle indre organer.

http://www.dpi.qld.gov.au/27_2712.htm
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #23 Dato: 30 Marts , 2010, 14:59 »
Se nu er der jo noget om det! Glad for at jeg ikke har misforstået det helt, så...

Jeg vil skynde mig at sige, at dem jeg kiggede på fik en meget blid behandling, for jeg ville jo heller ikke gøre skade på dem. Men det er nok 'taget' og øvelsen der gør mester, såvidt jeg forstår skal man nok se mange kyllinger, før man kan være sikker i sin vurdering ved 'kloak-kigning'.

Tak for det, Tine.

Mvh Marianne

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #24 Dato: 30 Marts , 2010, 18:54 »
Jeg så engang i TV (kan ikk huske hvem , hvad eller hvorfor) at de kunne se kønnet ud fra halefjerenes ansats. Men det skulle være helt som nyklækkede ellers var det ikk en sikker metode mer .

Hmmmm.... må spørge min søster ..hun sorterede kyllinger i en kibutz i Israel i sine meget unge dage. 

Hun syns det var rigtig hårdt at de bare blev smidt ned i en plastikpose hvor de langsomt blev kvalt. men prøvede hun at knække nakken på dem inden de kom derned kunne hun ikke følge med samlebåndet  :-\
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #25 Dato: 30 Marts , 2010, 19:28 »
-OG så har jeg kigget på vinger - her er 2 stk. 2 dage gamle kyllinger. Der er da stor forskel! Men kan man mon regne med det hos alle racer.. Det skulle så i teorien være hønen til højre ( min venstre hånd ). Tak til fotografen, min datter på 7... /o



Dyyygtig fotograf!! /o

Kan du ikke prøve at se hvor mange du har af hver med hvilken slags vinge, og så se om det holder stik, når de er vokset op? :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #26 Dato: 30 Marts , 2010, 20:11 »
Jo, jeg kan godt se på det, men jeg skal ikke selv have dem, så jeg må indvie den nye ejer i projektet og så må vi få en tilbagemelding  /o
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #27 Dato: 02 April , 2010, 12:03 »
Ifølge 'vingefjer-teorien' skulle der så være 3 haner og 3 høner. Overvejer at mærke 3 af dem med små hønseringe.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #28 Dato: 04 Juni , 2010, 14:24 »
Opdatering - det holdt slet ikke...  :(

De 3 jeg mærkede som haner var høner... /o men så er det måske omvendt  ;D
Mvh Marianne