Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønssortering af kyllinger  (Læst 32218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Kønssortering af kyllinger
« Dato: 29 Marts , 2010, 12:23 »
En dame jeg kendte (hun er desværre død nu), var ansat i kyllingeindustrien (formentlig ægge-industrien) som køns-sorterer af kyllinger.
Såvidt jeg har fået at vide, kunne hun sortere dem fra helt små - men hvordan gjorde hun mon?
Nogen der kender nogen i 'industrien', som kunne lære os lidt om det?
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2010, 12:53 »
Nogle racer er kønsvisende, og dem har man brugt ( og fremavlet f.eks. legbar) i industrien, så måske har det ikke været så svært for din bekendte. Andre racer er vist pløkumulige at kende forskel på før de er ret gamle.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2010, 13:00 »
Ja, jeg ved godt der er høns/haner der viser køn i farven, men det her var noget med at vende bunden i vejret på kyllingerne og kigge dem bagi...  :o
Mvh Marianne

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2010, 15:14 »
Nogle racer er kønsvisende, og dem har man brugt ( og fremavlet f.eks. legbar) i industrien, så måske har det ikke været så svært for din bekendte. Andre racer er vist pløkumulige at kende forskel på før de er ret gamle.

HØRT! nogle racer er bare umulige at se forskel på! Jeg har 4 store Plymouth Rock "kyllinger" gående, de er fra uge 42 2009 og jeg kan ikke med garanti sige at de er hanekyllinger endnu. Jeg har en kraftig formodning, men er ikke sikker endnu selvom de er 24 uger nu og længe har haft fuld størrelse...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2010, 17:01 »
Jeg tror det er som at kønsbestemme vores ællinger,der behøves et rigtigt godt syn og et tryk med 2 fingre så kommer kønsorganet frem hos hannen.

Jeg er altid meget imponeret når de gør det,de laver ca 1000 i timen hver,og jeg har konstateret der er meget meget få fejl vurderinger.

En sjov tradition her er at lønnen er hannerne,som er næsten værdiløse,men de sælger dem bedst muligt og køber øl for pengene,så vi skal ikke sortere 2 dg i træk

                      Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2010, 17:52 »
Ja, det er jo nok sådan noget... Hvem har lyst til at prøve ved at trykke kyllinger på maven??

Og ja, mon ikke det kræver en påskebryg bagefter  ;D
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2010, 18:01 »
Nu har haner ikke nogen kønsrganer på samme måde som ænder har.

@ Mortends

Du burde kunne se forskel på dine kyllinger, når de er så gamle..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2010, 18:05 »
Nu har haner ikke nogen kønsrganer på samme måde som ænder har.

@ Mortends

Du burde kunne se forskel på dine kyllinger, når de er så gamle..

Jeg tror bare problemet er at de er samme køn - der er simpelthen ikke forskel på dem. Men jeg har før haft en "høne" der blev til en hane da den var omkring 9-10 måneder...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2010, 18:11 »
@ Morten
Det kan være det hjælper at du krydser barnevelderhanen ind over. De er ret nemme at kønsbestemme ret tidligt. Jeg har lige fået lidt info herinde i dag, og jeg tror at mine 2 3-ugers kyllinger er 1,1.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2010, 18:18 »
Jeg tror bare problemet er at de er samme køn - der er simpelthen ikke forskel på dem. Men jeg har før haft en "høne" der blev til en hane da den var omkring 9-10 måneder...

Jeg ville ræsonnere (staves?) således: hvis de er ens, og ikke ligner haner, må det være høner...
Mvh Marianne

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2010, 19:04 »
Jeg er ikke vild med at modsige Lestat,da jeg synes hun er meget vis. Men jeg har set kønsbestemte kyller efter 1 døgn mange gange.

Da mine forældre havde hønseri,købte hønsekyllinger dgl,eller de kunne købe blandet til lidt under halv pris,ønskede de høne kyllinger kunne de blot sige hvor mange hane kyller de ville ha,de var gratis.

Når vi havde et hold på 3000 kyllinger var der ca 5 til 10 smuttere altså haner.

             Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2010, 19:21 »
Ja, de bliver kønssorteret på rugerierne med de æglæggende hybrider. Hønekyllingerne ryger i kasser til de videre forløb og hanekyllingerne kører videre på samlebåndet og ryger i spande og bliver gasset.

Hvad de ser efter når de sortere, ved jeg ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2010, 19:27 »
Fandt lige denne artikel, det lader til at det er en maskine, som sorterer kyllingerne....

http://avisen.dk/millioner-af-hanekyllinger-gasses-fordi-de-ikke-kan-l_3287.aspx
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2010, 19:39 »
Fandt lige denne artikel, det lader til at det er en maskine, som sorterer kyllingerne....


Der får de da deres livs første flyvetur ud af det rør  :o men der står 'håndsorteret'...??


Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kønssortering af kyllinger
« Svar #14 Dato: 29 Marts , 2010, 19:46 »
Se her på side 2

http://hadstenfjer.dk/arv/arvaug.pdf

kunne det være metoden?
Mvh Marianne