Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199972 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #225 Dato: 12 ſeptember , 2010, 14:44 »
Jeg har lige siddet der ovre, og en af kyllingerne har en skramme på bagsiden af det ene ben (ved ikke om man kan sige "på hælen eller nederst på skinnebenet" hos fugle?).
Man kan se, den er lidt besværet af det, men det ser ikke betændt ud, den spiser og ordner fjer, og dens klatter er fine, den futter bare ikke så meget rundt, som de andre gør. Jeg håber, den får det fint igen. *k
Og JA, JA, JA, de er i den grad søde. *h
De er ikke sådan tamme, men de er heller ikke bange, og spiser melorm af hånden, men jeg tror, det ville være svært (umuligt) at fange en ved højlys dag. Men i min verden er det sådan, det skal være; jeg nyder at kikke på deres adfærd, som jeg tror ligger tæt på den adfærd, de har i naturen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #226 Dato: 12 ſeptember , 2010, 19:59 »
Den kylling, der har slået benet har det heldigvis lidt bedre nu  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #227 Dato: 12 ſeptember , 2010, 22:51 »
Du har da altid en enkelt lille bekymring til at holde dig på tæerne,,,,, godt det går bedre med benet... /o

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #228 Dato: 12 ſeptember , 2010, 23:44 »
Den kylling, der har slået benet har det heldigvis lidt bedre nu  /o

Har du lagt mærke til om det er en af de andre der har tacklet den, ;)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #229 Dato: 13 ſeptember , 2010, 06:41 »
Det er nok en sportsskade, de er begyndt at spille bob ;D
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #230 Dato: 13 ſeptember , 2010, 07:08 »
Det ser ikke ud som om kyllingerne er efter hinanden, tvært imod var der nogle af dens søskende, der lagde sig ved siden af den, når den hvilede sig, og nogle der nussede den med næbbet.
Det vildeste, der sker mellem kyllingerne, er at de stjæler lækkerier fra hinanden  ;D ; på det punkt ligner de vist andre børn og kyllinger.
Jeg har ingen anelse om, hvordan den har skadet benet. Jeg ved heller ikke helt, hvad der er sket med benet, for jeg har ikke haft den i hænderne, men kun set det på lidt afstand, for jeg vurderede, at jeg ville skade den mere ved at forsøge at fange den, og så vidt jeg kunne se, var der sårskorpe, resten af benet var fint lyserødt.
Men jeg tror (og håber), at hvis bare den er nogenlunde mobil, og der ellers er tilgængelig mad og drikke, så skal den nok komme sig igen.
Jeg kikker først til dem om en times tid, men jeg håber på det bedste. *k

Man må jo også sige, at kyllingerne af og til får en hård medfart af de voksne, utilsigtet ganske vist, men det er sket mange, mange gange, at en af kyllingerne er blevet trådt på af de voksne, eller at den er blevet sparket godt bagud, når de har skrabet i underlaget. Det tager de åbenbart ikke skade af. De er faktisk ret seje *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #231 Dato: 13 ſeptember , 2010, 14:32 »
Har lige været i drivhuset med dagens ration af melorm, det er altid sjovt  :D
Mine kyllinger vokser og stortrives. Den med benet er stadig knap så let til bens, som de andre, men ser ud til at den nok skal komme sig.  :D
Der håndfodres med melorme
Er det så sært, jeg er forelsket?

Her håndfodrer jeg en af kyllingerne, de er store nu.
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2010, 22:15 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #232 Dato: 13 ſeptember , 2010, 19:40 »
Nåååårh! *p

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #233 Dato: 13 ſeptember , 2010, 22:26 »
De er da ikke så lidt forkælet.

Ih hvor er det skønt at se den tillid selv kyllingerne allerede har  <M.

Når dyr og fugle er så tilidsfulde får glæden ved at holde dyr en helt anden dimension. *y

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #234 Dato: 14 ſeptember , 2010, 07:02 »
Tak Christina og Bjarne  <E
Citér
Når dyr og fugle er så tillidsfulde får glæden ved at holde dyr en helt anden dimension.
Det er i den grad en kilde til daglig glæde at passe og iagttage mine dyr. Lige for tiden er det nok vagtlerne, der får mest opmærksomhed, men jeg glæder mig også over mine dejlige høns og skønne katte. Bedst er det selvfølgelig, når der ikke er nogen problemer, men vi ta'r det hele med.
I virkeligheden er det også en form for egoisme, for når mine dyr har det godt, bli'r jeg glad.
Når alt kommer til alt holder vi jo dyrene for vores egen skyld  <D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #235 Dato: 14 ſeptember , 2010, 09:14 »
De fantastiske Femten har det stadig godt:
Her kan man se 14 af de 15  kyllinger, der er en øverst til højre lige rundt om hjørnet på kapillærkassen, som kan anes og en gemmer sig bag vandingsrøret i venstre side. Selvfølgelig skulle de lige smutte, netop som jeg troede, at jeg havde "fanget" alle:



Og her er en lille nysgerrig kylling. Så kær, da jeg satte hånden med mobilen ned, kom hun jo lige hen for at se, om der måske også var lidt lækkert spiseligt. Desværre gik hun så tæt på, at billedet blev lidt uskarpt:

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #236 Dato: 14 ſeptember , 2010, 10:31 »
Jeg har et spørgsmål til dig, Bjarne:
Hvornår skal jeg mon gå over til voksefoder og droppe startfoderet?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #237 Dato: 15 ſeptember , 2010, 00:26 »
 Og så det søde lille ansigt lige ind i kameraet  :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #238 Dato: 15 ſeptember , 2010, 09:14 »
Ditto *g altså intet nyt fra drivhuset.
Jeg skal sådan passe på, hvor jeg sætter mine fødder, for de små er så nysgerrige, at de absolut skal han og pikke med næbbet i mine træsko. *p *p *p
Når jeg har mine hænder nær bunden kommer de susende og piller i mine fingre, de er især interesserede i mine ringe og negle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #239 Dato: 15 ſeptember , 2010, 14:19 »
Hvornår skal jeg mon gå over til voksefoder og droppe startfoderet?
.

Når kyllingerne er ca. 2/3 af voksen størrelse plejer jeg at gå over på voksefoder.
Man skal så blot huske at give foderkalk eller andet tilskud med foderkalk i samt vitaminer når de begynder at fælde til voksen dragt, da de her skifter hele fjerdragten og det kræver energi. Men jeg tror at dine vagtelkyllinger har et godt lager efter det foder de har fået som små og derfor er de formentlig godt rustet til dette fjerskift.
Det er ikke nogen fordel at sælge eller flytte vagtlerne før de er igenem den første fældning, da dette også tære på kræfterne