Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 202060 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #210 Dato: 09 ſeptember , 2010, 14:46 »
Det er måske lidt det samme som agerhøns, som de jo også minder en del om, der lever kyllingerne også i starten af en stor del animalsk føde.

Jeg er før af bare godhed kommet til at overfodre med fugles livretter.

Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #211 Dato: 09 ſeptember , 2010, 17:35 »
Her er lige sidste nyt fra bobwhitevagtelland:
Mine skønne kyllinge

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #212 Dato: 09 ſeptember , 2010, 19:22 »
Jeg tror ikke at man kan give for meget levende foder til vagtler.
I naturen vælger de det der er levende frem for frø og lignede.

det er noget helt andet hvis det drejer sig om foder hvor proteinerne er direkte udvunden med henblik på foder.

Det er noget andet med vegetabilsk protein, her kan man godt bruge for meget og især når man spire frø der i forvejen har højt protein indehold. I dette tilfælde giver det urinsyregigt. Urinsyregigt viser sig ved at de får stive vinger og ben og har svært ved at flyve og gå.
I nogle tilfælde kan man rede dem ved at bruge tvekulsur natron og proteinfatig foder.

Jeg har ikke hørt om proteinforgiftning med animalske proteiner fra levende foder til fugle der lever af insekter.

Omkring vandopløslige vitaminer.
Her mener man ikke at der kan bruges for meget da det udskilles via. afføringen.
Jeg har dog erfaring for det modsatte.
Både fedtopløslige og vandopløslige vitaminer kan overdoseres.
Her taler vi også om kunstig fremstillet produkter der er baseret på et tilskud.

Omkring frø og foder der feder meget er det rigtigt at fugle ofte foretrækker det der feder mest og ved at fodre med det fuglene bedst kan lide kan man ledt løbe ind i problemmer med overfede fugle. Derfor er det vigtigt at foderet er sammensat så det tager højde herfor.
Hvis vi bliver tilbudt flødeboller og rugbrød og kun spiser flødebollerne går det også galt for os
 

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #213 Dato: 09 ſeptember , 2010, 20:47 »
Marianne, jeg ELSKER de trivielle svar i denne tråd *p

Havde du overhovedet regnet med at du ville ende med hele 15 kyllinger?! :o :D Hvad er dine planer egentlig med dem? :D Og hvornår kan du se forskel på kønnet? :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #214 Dato: 09 ſeptember , 2010, 22:17 »
Christina- nu er jeg ikke Marianne, men jeg tror allerede hun er i gang med at planlægge hvor hendes 15 nye drivhuse skal være *f *h
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #215 Dato: 09 ſeptember , 2010, 22:36 »
Lad os nu lige se om de klarer den *k Det sætter i med dårligt vejr i den næste tid, så det er ikke givet.
Men ellers skal jeg af med dem, der kan kun gå et par vagtler i mit drivhus, de kan sikkert være der alle sammen vinteren over, for bobwhite vagtler samler sig i flokke om efteråret, og lever i flokken indtil foråret, hvor de udparrer sig.
Det er lidt svært at se forskel på kønnene i den hvide bobwhite vagtel, men der er lidt forskel på bredden af hovedet.
Jeg havde overhovedet ikke turdet tro på alle de kyllinger, jeg ville have været lykkelig, hvis bare et par stykker havde klaret det, men nu tror jeg på, at der er en chance, for at flere klarer sig. *k  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #216 Dato: 09 ſeptember , 2010, 23:34 »
Mon ikke de klare den Marianne, det har jo været optimale forhold for dem indtil nu, og de er godt i stand og næsten fuldfjerede, så hvad kan da gå galt fordi der et stykke tid kommer regn og blæst, de går jo trygt i dit drivhus, og de kan så vidt jeg har forstået godt tåle kulde.

Jeg er sikker på at de nok skal klare lidt efterår..... /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #217 Dato: 10 ſeptember , 2010, 13:15 »
Jeg har lige siddet en halv times tid i drivhuset og kikket på mine vagtler. De ser altså sjove ud med de store vinger, der nærmest ser ud som om de er købt til at vokse i. De kan nu god finde ud af at bruge deres store vinger, og har lavet en del flyveøvelser, hvor de er fløjet op i nektarintræet og op på sådan et lille halvtag, der står der inde, så der er et sted med skygge på varme dage.
*o *o                                                         *o *o
          <I Jeg elsker mine bobwhite vagtler <I
*o *o                                                         *o *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #218 Dato: 10 ſeptember , 2010, 13:55 »
Det er dejligt at høre at det endelig er lykkedes og 15 stk. er da et pænt stort kuld /o

Har du ring på de gamle ? for ellers (hvis de skal gå vinteren over) kan det måske være svært at se forskel på dem til sidst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #219 Dato: 10 ſeptember , 2010, 17:34 »
Ringe, du si'r noget, Lene, der skal jeg lige være opmærksom. Hannen tror jeg nu nok, jeg kan kende, for han har en sort plet på vingen, men hunnen.
Ja, jeg er utrolig tilfreds med sådan et stort kuld, det er LANGT over noget jeg havde turdet håbe på.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #220 Dato: 10 ſeptember , 2010, 17:36 »
Det ville jo være synd og skam hvis man f.eks fik solgt hunnen fordi man ikke kunne se forskel på dem..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #221 Dato: 11 ſeptember , 2010, 19:39 »
Altså Marianne, fordi vi har en her på fora der skal giftes skal vi vel ikke snydes for den daglige opdatering, vi kunne jo tro at det var helt galt. :D
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #222 Dato: 12 ſeptember , 2010, 10:19 »
Hvem skal giftes, John?
Jeg har ikke været hjemme i går.
Jeg var til begravelse om formiddagen.
Resten af dagen var jeg sammen med mine gamle studiekammerater, vi er en gruppe, der mødes en gang om året, næste år har vi 30 års jubilæum, det er rigtig hyggeligt  :D Vi kender jo hinanden rigtig godt.
Men dagens rapport kommer her:
15 dejlige kyllinger
Glade kyllinger
Er det så sært, at jeg er glad?



Bob holder vagt


Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #223 Dato: 12 ſeptember , 2010, 13:24 »
Nej, Det er dælme ikke sært søde marianne. Med alle de anstrengelser og gode tiltag du og søren gør for jeres dyr er det ihvertfald også velfortjent.
De er bare kære og jeg kan i den grad godt se det terapeutiske i at tilbringe tid i det drivhus.
Jeg glæder mig dagligt sammen med Thor over jeres sprællevende bobber. *p

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #224 Dato: 12 ſeptember , 2010, 14:16 »

Hej Marianne, nej nej jeg blev godt nok gift for mange mange år siden, men JanR kan nu kalde sig nygift.
Og de kyllinger er altså stadig bare for søde.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)