Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kønsbestemmelse af grønlægger  (Læst 4603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline skrukhøne17

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
kønsbestemmelse af grønlægger
« Dato: 23 August , 2017, 15:15 »
Hvordan kønsbestemmer man grønlægger kyllinger? Jeg har prøvet at sammenligne med den tegning af kønsbestemmelse, og den tror jeg ikke helt at jeg kan regne med :-) I så falf har jeg 5 høner ud af 5, og så heldig tror jeg altså ikke, at jeg er :-) De er 4 uger gamle, og ingen har begyndende kam

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kønsbestemmelse af grønlægger
« Svar #1 Dato: 24 August , 2017, 07:24 »
Når man kønsbestemmer høns, uanset hvilken slags, så kigger jeg på helheden af dyret, har den hanepræg eller har den hønepræg.
Jeg kigger også specielt på hoveddelene, da hanerne får større og "grovere" kamme og hagelapper.
Og senere får hanerne sadel - seglfjer i halen, samt spidse fjer i halsbehænget. Jeg kigger også tit på farverne, for mange gange er hanerne farvede på en anden måde end hønerne.
Alt andet lige, så er dette så nemmere at gøre, hvis dyrene er renracede og / eller renfarvede, for hver race har sine "kendetegn". Med tiden bliver man også bedre til det og kan bruge sin intuition og endda høre det nogle gange på lyden af dyret ... og her er det ikke galet jeg mener.

Så er der alle de forskellige krydsninger, som laves, hvor grønlæggeren især efterhånden er lavet af alt muligt og umuligt, så der kan det så blive lidt sværere at se køn, da de jo falder ud til både højre og venstre. Og især igen hvis de er lavet med de forskellige hybrider i, for hybriderne er jo selv igen krydsninger, som kun industrien kender "opskriften" på. Så her bliver udfaldet endnu større.

 
« Senest Redigeret: 24 August , 2017, 07:27 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: kønsbestemmelse af grønlægger
« Svar #2 Dato: 24 August , 2017, 16:45 »
Tag nogle billeder og lad os se om vi kan hjælpe😊😁
Jeg har læst og læst og set billeder i lange baner i 14 dage🙄😊🤣🐧🐥🐓

Har også kyllinger og selv om de er købt som 2x 2 høner, var jeg meget i tvivl med den ene.
Jeg synes den var større og anderledes i hovedet end dens søster. - Men nu (efter næsten 14 dage) er det tydeligt det er 2x2 høner👍Og en hane (son jeg desværre ikke kan beholde....) - super flotte høns de 3 hentet hjem fra fyn😁👍
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: kønsbestemmelse af grønlægger
« Svar #3 Dato: 25 August , 2017, 10:38 »
Nu er 4 uger jo heller ingen alder... Vent et par uger, så har kønssærprægene haft tid til at udvikle sig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)