Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus  (Læst 28730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #15 Dato: 28 December , 2013, 22:33 »
Der skulle være et lille vindue i døren og så et tagvindue. Ellers ingen vinduer.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #16 Dato: 28 December , 2013, 22:34 »
Der skulle være et lille vindue i døren og så et tagvindue. Ellers ingen vinduer.

Hvorfor lige et tagvindue ?
(nu bor jeg jo med naboer tæt på og tænker, at det er svært at mørklægge).
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #17 Dato: 29 December , 2013, 00:16 »
Det giver mest lys og optager ikke vægplads. Man kan jo bare lave et indvendig skodde man kan skubbe for tagvinduet.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #18 Dato: 29 December , 2013, 09:37 »
Det tror jeg så ikke, at jeg kan finde ud af at lave ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #19 Dato: 29 December , 2013, 09:41 »
Hvor mange høns planlægger du til dine 15 m2 hønsehus ?

Jeg har 10 høns nu, og de kan sådan set fint være i det lille hus. De har adgang til en overdækket gård på godt 20 m2 og 800 m2 have, så de er i praksis kun i huset om natten. Selvom det pisser ned og er møgvejr sidder de bare i tørvejr ude i gården og pudser sig.

Jeg vil ikke udelukke at jeg kunne finde på at anskaffe mig yderligere 10 høns  ;)


Hvilke fliser har du brugt i bunden til hønsene at gå på ... bliver de ikke godt skidne at skulle holde rene ?  (jeg tænker at bruge sand på bunden)

Jeg har bare nogle almindelige 25x25 cm fliser i bunden af huset, og så halm eller hampestrøelse ovenpå, det fungerer rigtig fint synes jeg. De klatter der måtte sætte sig på fliserne kan nemt fjernes med en skovl.
Da der bare var støbeplader med sand på, så var det meget glat når de hoppede ned fra siddepindene så de skøjtede rundt.

0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #20 Dato: 29 December , 2013, 16:12 »
Når jeg skal lave om, så er det helt klart den udvendige redekasse.

Mit hus v.1, havde redekasse under skidtbrædtet, og det var sgu for besværligt at hente æg i, så hus v.2 har det udvendigt, og kan lige skrues af og sættes over på hus v.3 her til foråret. :-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #21 Dato: 29 December , 2013, 16:32 »
Tak for alle input indtil videre  /o

Baseret på dem - og på alt det jeg har studeret på nettet de sidste dage, hvor jeg har surfet RIGTIG mange hønsehuse, så kommer her Tegning nr. 1 - med mine overvejelser:

Først havde jeg planer om at lave et vinkel-hønsehus, men det bliver for besværligt - både at få hønsene ud i hønsegården, hvis jeg deler det op, som MOK foreslår (og som jeg kan se fidusen i - efter det jeg har været ude i i sommer).  Samtidig tænker jeg, at hvis jeg får et blodmideangreb, så har jeg ingen steder at gøre af hønsene, mens jeg rengør hønsehuset. 

Derfor er oplægget 2 mindre hønsehuse ... et på 3,1 m2 (der hvor det aktuelle ligger) og et mindre på 1,5 m2 i den modsatte ende. Det kan så bruges til skurk, isolering eller bare alm. udvidelse, hvis der kommer kyllinger, der vokser sig store til slagt.  Det giver i alt 4,6 m2 mod lige godt 4 i dag.

Fordelen er også, at de har adgang til hønsegården i hver sin ende, så jeg kan dele hønsegården op, og de hver kan have deres ende.

Lille tegning ude t.v.:  Det store hønsehus med skidebræt til venstre og 2 siddepinde.  Herunder 3 reder med adgang udefra via lem.  I højre side er der indvendig "tunnel".  Fortil er der dobbeltdør, så jeg kan slå det helt op ved rengøring.  Udluftning vil sidde under taget i bagvæggen.

Lille tegning ude t.h.:  Det lille hønsehus - med tilsvarende "tunnel" indvendigt. Skidebræt med en enkelt siddepind over.  Nedenunder vil der være en enkelt rede - og i "rummet" ved siden af vil jeg lave en mini-siddepind til kyllingerne.  Der er en stor dør fortil.

Nederste 3 tegninger:
Til venstre er fronten af hønsehuset med dobbeltdøren.  Bunden vil være 75 cm over jordoverflade (min trillebør er lige knap 70 cm høj).
Midt:  Enden mod haven, hvor der en den lille aflange låge ind til rederne, så jeg kan tage æg udefra (jeg har udvendige reder lige nu, og det fungerer fint, men jeg tænker, at dette også kan fungere fint).  Ovenover er et stort vindue, som er tophængt, så jeg kan åbne ind til siddepinde og evt. gøre skidebræt rent denne vej.
Til højre:  Side mod hønsegården med lem og den automatiske åbner, jeg har i dag. Lille vindue i denne ende.

Hønsehusene er 1,85 høje ud mod front og 1,75 bagud.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #22 Dato: 05 Januar , 2014, 10:58 »
Jeg synes, din plan ser rigtig god ud, Connie /o

Du får udnyttet pladsen rigtig godt - og de to huse giver to dejlige "huler" at gemme sig eller bade under.

Med alle de erfaringer omkring syge høns, problemer med sammenføring osv. du have de sidste måneder af 2013 - er det tydeligt, at du har tænkt dette ind i det kommende hønsepalads. Det lille hus er jo også fremragende som skukhus.

Pøj pøj med byggeriet, når den tid kommer /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #23 Dato: 05 Januar , 2014, 11:11 »
Jeg synes, din plan ser rigtig god ud, Connie /o

Du får udnyttet pladsen rigtig godt - og de to huse giver to dejlige "huler" at gemme sig eller bade under.

Med alle de erfaringer omkring syge høns, problemer med sammenføring osv. du have de sidste måneder af 2013 - er det tydeligt, at du har tænkt dette ind i det kommende hønsepalads. Det lille hus er jo også fremragende som skukhus.

Tak for tilbagemelding, Helle  /o

Ja - netop udfordringerne i 2013 har gjort, at jeg vil lave 2 mindre huse, som tilsammen er lidt større end det nuværende + ekstra plads under husene, fordi de bliver løftet (jeg har ikke noget tørt sted pt. hvor de kan sandbade, så de gør det indendørs i hønsehuset :) )

Mit mobile skrukhus har klaret ærterne i 2013, men det var ikke en optimal løsning.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #24 Dato: 05 Januar , 2014, 12:04 »
Det ser rigtig godt ud Connie....respekt. Og så lige....god arbejdslyst  /o
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #25 Dato: 05 Januar , 2014, 12:08 »
Det ser rigtig godt ud Connie....respekt. Og så lige....god arbejdslyst  /o

Tak Troldinde ... det er rart med lidt tilbagemelding, for jeg ved, at det er et stort arbejde (efter at jeg byggede hønsegården i foråret 13).  Kan lige så godt gøre det så optimalt som muligt fra start :)

Tænker også, at med 2 mindre huse, så kan jeg bygge det lille først - lade dem flytte derind - og så bygge det store.  Det vil alt andet lige gøre processen med genhusning lidt lettere :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #26 Dato: 08 Februar , 2014, 08:45 »
Undskyld jeg lige blander mig i denne tråd - men de plader, som I bruger til vægge, hvilket materiale er de lavet i? Jeg har hønsehus og gård, som I (måske) kan se på dette link:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201394026547142&set=pb.1068690903.-2207520000.1391845342.&type=3&theater

Og pønser nu på at bygge et "førstesals" hønsehus i den ene ende af gården - der hvor der på billedet er åbnet. På med et par plader hele vejen rundt og en god gulvplade (stødeplade?) og så en trappe/stige ned. Det må da være "nemt"... tænker jeg - men hvilke materialer er mest holdbare - og kan man få "plader" til udendørsbrug, som er pre-isolereret med f.eks. en indvendig flamingo-plade?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #27 Dato: 15 Februar , 2014, 08:00 »
Du er velkommen til at blande dig :)

Jeg har selv planer om at bruge støbeplader til bund og udvendigt på huset.  15mm i bunden og 12 mm på siderne. Jeg ved godt, at det bliver kedeligt at kigge på, til gengæld er der ingen vedligehold.

De billigste, jeg har kunnet finde er hos XLbyg 
http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/byggeplader/stoebeplade/dlh-glat-brun-stoebeplade-str-15x1250x2500mm.htm

Indvendigt overvejer jeg, om jeg skal bruge alm. plader eller også støbeplader ... Det bliver måske lidt mørkt derinde med støbeplader, til gengæld er det nemt at holde rent ...




Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #28 Dato: 15 Februar , 2014, 08:04 »
Jeg har kun brugt 12mm støbeplade i bunden - der skal alligevel afstives foragt undgå bunden gynger

Til sider spånplade malet med plastmaling
Loft - 5mm MDF plade
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #29 Dato: 15 Februar , 2014, 08:09 »
Jeg har kun brugt 12mm støbeplade i bunden - der skal alligevel afstives foragt undgå bunden gynger

Til sider spånplade malet med plastmaling
Loft - 5mm MDF plade

Tak for input :)
Jeg vil gerne kunne opholde mig inde i hønsehuset, når der skal gøres rent ...

Skal der vinduer i hønsehuset ? 
Eller er det nok at lægge f.eks. gennemsigtige tagplader ?
Men det er måske dumt, når jeg har tænkt mig at isolere huset ...

Ved bare ikke helt, hvordan jeg gør med et vindue ... monterer det, mener jeg.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner