Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus  (Læst 28728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Dato: 28 December , 2013, 16:05 »
Så skal jeg i gang med et nyt hønsehus  :(

Med al den blæst og regn, der har været dette efterår, kan jeg konstatere, at mit gamle legehus, som jeg istandsatte i sommer, ikke holder vand.  Væggene er fugtige indvendigt forneden, men det kan godt holde til foråret, vurderer jeg.

Jeg vil gerne have et i højden, så jeg kan køre trillebøren til, når der skal gøres rent i hønsehuset. Det giver også det område til sandbadning nedenunder, som jeg mangler i dag.

Så nu vil jeg gerne høre, hvad du har lavet i dit hønsehus, som du ville lave igen, hvis du skulle bygge nyt - og hvilke ting, du ville gøre anderledes  ;)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #1 Dato: 28 December , 2013, 16:18 »
Muligheden for opdeling i flere rum men samtidig med mulighed for at lukke op. Jeg har 4 rum - 2 på 2,5 (dybde) x 2 (bredde) og 2 rum på 2,5 x 1 m. - perfekt, når jeg har fået nye høns og det bliver garanteret også godt til kyllinger  /o

Lige nu er lågerne hægtet af så de kan gå over det hele
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #2 Dato: 28 December , 2013, 16:23 »
Det hønsehus jeg har lavet er i "3 plan" ;-)

Kælder - under hønsehuset til regnvejr eller sandbadning
Stuen - Ca. 80 cm oppe. Foder, vand og reder
1. sal - Sovesalen hvor hønsene sover på pinde, og har en lille hønsetrappe for dem de mindste der  har svært ved at hoppe op (husk - det er orpingtoner)

Jeg har brugt støbeplader som gulv - det kan anbefales. Pladerne er forholdsvis dyre, men det er til gengæld nemt at holde rent, da plader er helt glatte og kan tåle fugt. De er også brugt som etage adskillelse

Begge sider af hønsehuset kan åbnes helt, så det er muligt at muge ordentligt ud

Næste gang skal det laves højere. Jeg kan stå inde i hønsehuset, hvor der ikke er sovesal. Hver etage er ca. 120cm i højden. Næste gang skal "stuen" være mindst 160cm så man kan gå foroverbøjet i "spisesalen"

Hønsehuset er ikke specielt stort, og foderopbevares derfor i et lille nabo udhus. Det er OK.

Men næste gang ville jeg nok lave et stykke at "kælderen" som en del af hønsehuset, således at når jeg åbner siden til hønsehuset, så går jeg på "kældergulvet". Derved kan trillebør stå i tørvejr når der muges ud, og der kunne nemt laves et par ekstra sovepinde for de høns der ikke kan lide at komme højt op, og evnt. en udgang til under hønsehuset når det regner.

Der har været et par høns som havde lidt svært ved at finde sovesalen - det tog 1 måned at lære dem at bruge den. På den anden side gør det hønsene meget tamme at de puttes om aftenen ;-)

En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #3 Dato: 28 December , 2013, 17:40 »
Muligheden for opdeling i flere rum men samtidig med mulighed for at lukke op. Jeg har 4 rum - 2 på 2,5 (dybde) x 2 (bredde) og 2 rum på 2,5 x 1 m. - perfekt, når jeg har fået nye høns og det bliver garanteret også godt til kyllinger  /o

Synes det er en super ide ... den indretning kunne jeg godt have brugt i sommer. Men hvordan med adgang ud i hønsegården ?

Mit hønsehus skal være "aflangt" med udgang i den smalle ende - ud til hønsegården.  Hvordan fikser jeg adgang fra alle rummene og ud i hønsegården  (så skal den jo også deles op - hvis der bliver brug for flere opdelinger af hønsehuset)  ??
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #4 Dato: 28 December , 2013, 17:49 »
Det hønsehus jeg har lavet er i "3 plan" ;-)

Jeg har brugt støbeplader som gulv - det kan anbefales.

Begge sider af hønsehuset kan åbnes helt, så det er muligt at muge ordentligt ud

Næste gang skal det laves højere. Jeg kan stå inde i hønsehuset, hvor der ikke er sovesal. Hver etage er ca. 120cm i højden. Næste gang skal "stuen" være mindst 160cm så man kan gå foroverbøjet i "spisesalen"

Hønsehuset er ikke specielt stort, og foderopbevares derfor i et lille nabo udhus. Det er OK.

Men næste gang ville jeg nok lave et stykke at "kælderen" som en del af hønsehuset, således at når jeg åbner siden til hønsehuset, så går jeg på "kældergulvet". Derved kan trillebør stå i tørvejr når der muges ud, og der kunne nemt laves et par ekstra sovepinde for de høns der ikke kan lide at komme højt op, og evnt. en udgang til under hønsehuset når det regner.

Tak for at du deler ind indretning og tanker om forbedringer  /o

Mit hønsehus fungerer næsten på samme måde - uden kælderen.  Siddepindene er så høje, at de snildt kan gå nedenunder.

Støbeplader - hvilken tykkelse ?  12 eller 18 mm ?  Vil du op og stå i stueetagen (på støbepladen), når du laver et nyt, der er 160 cm højt - er det sådan jeg skal forstå det ? Og hvad er formålet med at komme ind i hønsehuset ?

Jeg har også alt mit foder i skuret, og sådan kan det sagtens fortsætte fremover.

Ved at bruge en del af kælderen som hønsehus, fjerner man så ikke den rottesikring, der er ved at have huset hævet ?  (jeg har lige svært ved at visualisere den del af planen)

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #5 Dato: 28 December , 2013, 18:23 »
Det lyder meget velgennemtænkt  :) Har du billeder?  :angel:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #6 Dato: 28 December , 2013, 19:16 »
Jeg mener det kun 12 mm plader - der skal alligevel være lægter til understøttelse under pladen, da den ellers vil bue kraftigt når der står en flok høns.
Det er en stor fordel at kunne stå i hønsehuset når der gøres rent, desinficeres eller males.
Bemærk at hønsehuset er højere end port åbningen - ca. 50 cm

Huset er lille, men der er god plads til sove og spise - hønsene går ude hver dag i indhegnet baghave på +400m2
Oprindeligt var det meningen der kun skulle være 6 høns - men der er det dobbelte nu.

Vedhæftet er billede af hønsehus & hønsegård. Desværre havde jeg ikke et indvendigt billede - så jeg tog lige et inden hønsene gik i seng alle sammen.

Der er 30L vandtrug på ben, fodersilo med tag og udhænget er redekasse som kan åbnes udefra.

I Sovesalen er der 3 pinde
Alt er isoleret med 50mm rockwool - også tag, gulv og døre/porte og redekasser. Det skulle gerne holde frostfrit.

Og jeg må vel hellere svare på et spørgsmål inden det kommer - Ja .. der er et 130W solcelle panel på hønsehuset. Desværre kan den i dec-jan ikke holde hønsehuset forsynet stabilt, hvorfor der er en forlængerledning som kan ses ved hønselemmen. Den bruges til en batterilader i de 2 mørke måneder.

Det der er afdækket til højre i det indvendige billede er lade enheden til batteri (80Ah). Den sørger også for at tænde lys før og efter solopgang, hvilket den selv lærer pga. solpanelet. Lige nu er den sat til 4 timer før solopgang og 5 timer efter solnedgang.

Efter det udvendige billede blev taget, er der i øvrigt sat elhegn op som kører på 12V - forsynet af solcelle/batteriet
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #7 Dato: 28 December , 2013, 19:28 »
Tak for billederne ... det hjalp på visualiseringen ...  :)

Størrelsen på hønsehuset - svarer det til en plade på 1250 x 2500 mm ?
(det ser lidt sådan ud)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #8 Dato: 28 December , 2013, 19:41 »
Ja - de mål passer (næsten)  - det er std. plader på det mål der er brugt.
Huset er lidt bredere end 1250 - mener det 1500-1600.

Hus/hønsegår er sat på stolpespyd (71*71*750) på alle lodrette stolper. Det holdt fint til Bodil.

I øvrigt er der en hønsetrappe der kan sættes i den halve dør, så de også kan gå ud den vej.
Alle trapper/hønsestiger m.v. er lavet af støbeplade rester fra gulvene. Alt er fuget med silikone, og der er damp/fugtspærre i gulv, så der ikke kan gå fugt i isolering. Det samme gælder sider & døre.

Indrømmet det er lille til så mange - men det går overraskende godt. Og hønesene ser ud til at trives med det - de sidder for det meste alle på 2 pinde, selvom der er 3 de kan bruge. Men de skal spise efter rangorden - der er ikke plads til alle kan stå omkring foderet på en gang ;-)
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #9 Dato: 28 December , 2013, 20:16 »
Jeg har købt en bjælkehytte, som en lokal trælasthandel har haft som demomodel. Her vil jeg lave rum til to stammer, adskilt af volierenet.

I baghaven har jeg en voliere. Her er der et billigt legehus, der er løftet op på en plade i en højde, så det er let at muge ud i huset. Samtidigt kan hønsene gå under huset, så de har mere plads i volieren.

Desværre har jeg fundet ud af, at taget ikke er tæt nok uden tagpap oveni de brædder, som udgør husets tag. Det skal laves til foråret. Det er en billig og god løsning. Hus og voliere kommer til at stå mig i ca. 3000- kr.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #10 Dato: 28 December , 2013, 20:17 »

Så nu vil jeg gerne høre, hvad du har lavet i dit hønsehus, som du ville lave igen, hvis du skulle bygge nyt - og hvilke ting, du ville gøre anderledes  ;)

Jeg byggede hønsehus i foråret, og fik høns i juni måned og er meget glade for dem.

Mit projekt med hønsehuset kan du se her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30487.75

Det er bygget med en støbeplade som bund, oven på et træskelet med fliser under, bygget op omkring lægter med solide planker på ydersiden, isolering og så en pladevæg indvendigt, isoleret tag, lydisoleret, termoruder+forsatsruder+skodder. Det er ca 3 m2 stort.

Jeg har begået fire alvorlige fejl ved byggeriet:

1. Jeg har bygget for småt, jeg vil gerne have flere høns og skal til foråret i gang med et større hønsehus.
2. Jeg har for langt ind til redekasserne, der af pladshensyn er placeret under siddepindenes skidebræt.
3. Jeg skal helt ind i huset for at hente æg.
4. Jeg har bygget for småt...  ;)

Ting der fungerer som skal føres med i det nye hønsehus:
- Skidebræt under siddepindene
- Endnu bedre isoleret hønsehus + termoruder + mørkelægning. Hvis hanen kan gale uden at jeg kan høre det udenfor er jeg tilfreds med isoleringsgraden  /o
- Lys med timer
- Snoretræk til at åbne og lukke hønselemmen.
- Fliser oven på støbepladen for at have mindre glat underlag til hønsene at hoppe rundt på.

Ting jeg har erfaret kunne være praktisk
Mere plads
Hønsehus 2.0 bliver noget i retning ca. 5 x 3 meter, da jeg i forvejen har et 32 m2 skur jeg kan bygge hønsehus inde i den ene side af (når der bliver ryddet op..)

Tanken er så at hønsehuset skal deles op i en hønsedel og en opbevaring/service del hvor der skal opbevares foder i tønder, være nem adgang til at fylde foder op osv.

Jeg tænker at serviceafdelingen skal være i fuld bredde, og dermed ca 3x1 meter, og hønsehuset hvor hønsene har adgang, så bliver 3x4 meter, med siddepinde med skidebræt under og foderautomat integreret i tråd/pladevæggen ud til serviceområdet så der nemt kan fyldes foder op.

Jeg har ikke regnet på budgettet endnu, men jeg tror umiddelbart at det bliver et sted mellem dyrt og rovdyrt i materialer. Men det bliver skideskægt at bygge :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #11 Dato: 28 December , 2013, 20:36 »
Jeg har købt en bjælkehytte, som en lokal trælasthandel har haft som demomodel. Her vil jeg lave rum til to stammer, adskilt af volierenet.

I baghaven har jeg en voliere. Her er der et billigt legehus, der er løftet op på en plade i en højde, så det er let at muge ud i huset. Samtidigt kan hønsene gå under huset, så de har mere plads i volieren.

Desværre har jeg fundet ud af, at taget ikke er tæt nok uden tagpap oveni de brædder, som udgør husets tag. Det skal laves til foråret. Det er en billig og god løsning. Hus og voliere kommer til at stå mig i ca. 3000- kr.

Det er billigt - ja.  Hvor meget plads par dine høns pr. stk. ?  (både i hus og gård)

Kan de godt finde ud af at gå i "eget hus", selvom de går i samme hønsegård / have ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #12 Dato: 28 December , 2013, 20:53 »
Jeg har begået fire alvorlige fejl ved byggeriet:

1. Jeg har bygget for småt, jeg vil gerne have flere høns og skal til foråret i gang med et større hønsehus.
2. Jeg har for langt ind til redekasserne, der af pladshensyn er placeret under siddepindenes skidebræt.
3. Jeg skal helt ind i huset for at hente æg.
4. Jeg har bygget for småt...  ;)

Ting der fungerer som skal føres med i det nye hønsehus:
- Skidebræt under siddepindene
- Endnu bedre isoleret hønsehus + termoruder + mørkelægning. Hvis hanen kan gale uden at jeg kan høre det udenfor er jeg tilfreds med isoleringsgraden  /o
- Lys med timer
- Snoretræk til at åbne og lukke hønselemmen.
- Fliser oven på støbepladen for at have mindre glat underlag til hønsene at hoppe rundt på.

... Men det bliver skideskægt at bygge :)

Tak for delingen, Anders - både af pro/contra og link til dit projekt ... det vil jeg lure nærmere på  /o

Jeg har i dag ca. 4 m2 og planlægger at bygge lige godt 5 m2 - men det skal heller ikke være større, end at jeg kan overskue at bygge det selv ;)

Hvor mange høns planlægger du til dine 15 m2 hønsehus ?
Hvilke fliser har du brugt i bunden til hønsene at gå på ... bliver de ikke godt skidne at skulle holde rene ?  (jeg tænker at bruge sand på bunden)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #13 Dato: 28 December , 2013, 21:59 »
Hej Connie, du skulle kigge forbi her. Mit hus er hævet, har udvendige redekasser og så passer målene med standardstr. På plader, så der er mindst mulig saven til. Konceptet virker, og med lidt snilde kan man isolere det med 100 mm isolering. Hvis jeg skal ændre noget, så er det at jeg vil droppe vinduerne jeg har lavet, og så købe en god yderdør, i stedet for selv at lave den.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #14 Dato: 28 December , 2013, 22:07 »
Hej Connie, du skulle kigge forbi her. Mit hus er hævet, har udvendige redekasser og så passer målene med standardstr. På plader, så der er mindst mulig saven til. Konceptet virker, og med lidt snilde kan man isolere det med 100 mm isolering. Hvis jeg skal ændre noget, så er det at jeg vil droppe vinduerne jeg har lavet, og så købe en god yderdør, i stedet for selv at lave den.

Tak for invitationen, Morten  :D  ... det kan sagtens være, at jeg gør det.

Jeg overvejer faktisk at lave en lem ind til indvendig redekasse i stedet ... synes de ligger lidt udsat her om vinteren, når jeg først kommer sent hjem ...  Så jeg ville lave redekassen under skidebrættet for at spare lidt plads.

Ville du helt undvære vinduer ?

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner