Nu ved jeg ikke hvilke Franske betegnelser de forskellige har, men kan da svare på hvad de hedder på Dansk de forskellige farver og måske et lille bud på hvordan de skal sættes sammen for det bedste resultat i det lange løb.
Billed 1: er ikke så svært og det er blå kobberfarvede og de kan fint sættes sammen de tre du har og de kan også sættes på sort kobberfarvede uden problemer. Hanen er måske lidt for mørk i den blå farve, men det kan haner tit blive i denne farve i forhold til hønerne. Hønen helt over til venstre kan jeg rigtig godt lide farven på og synes det er den du skal sigte efter i det lange løb. Hønen i midten er meget sprælet i den blå farve og dette er ikke så godt, da man helst ser farven så ens over det hele som muligt og så kan man bedre aksetere at den er for lys eller for mørk end den ikke er ensartet. Ellers rigtig fine dyr hvor hanen nok godt måtte have mindre kobber.
Billed 2: En flot hvid hane, som ikke ser ud til at have et gulligt skær. For at undgå at afkommet får det må han ikke parres på Guldfaktor dyr og helst heller ikke sølvfaktor dyr med gulligt skær eller brugt/kobber/rust i sig. Det ville jeg i hvert fald undgå for at bevare den renhvide farve.
Billed 3: Kaldes i Danmark for Laksefarvet eller Sølv hvedefarvet og hun måtte da godt have lidt mere tegning og farve på sig. Hvis der kun er den ene ville jeg nok enten sætte hende på den hvide hane eller de sølvhalsede. Ved ikke hvad der ville være det bedste, men det skal være sælvfaktor man parre hende med for ikke at ødelægge farven. Jeg er ikke sikker, men man kunne nok få noget mere farve på hende ved at parre hende ind på de sølvhalsede, men kyllinger vil nok ikke blive rene i farve før efter et par generation ind på deres mor igen. Det vil dog nok være bedst at parre hende på den hvide for at få opformeret en stamme hurtigst muligt og så senere hen eksperimentere med at få mere farve på stammen.
Billed 4+5: er Sølvhalsede med en hane og en høne. Det vil nok være det bedste at parre dem sammen for at bevare farven og få endnu flere af disse. De passer så at sige også til hinanden og hønen vil her også kunne bruges til at opformere den hvide stamme. Hvis du kan nå det til næste års avl ville jeg sætte den Sølv hvedefarvet og den Sølvhalset høne i samme stamme og så afprøve dem på begge haner.
Håber du vil gøre noget ud af at få dem opformeret, da det ikke er hver dag man ser Maran i disse farver og det ville være synd hvis de forsvandt nu hvor muligheden for opformering er der. Nu skal jeg ikke have Maran, men ellers var jeg helt tosset med de Sølv hvedefarvede for synes denne farve passer så godt til racen.
Håber det lykkes dig at få noget ud af dem.