Jeg må tilstå at jeg ikke fatter en bønne
Nu er jeg blevet fortalt at mine sorte med de gyldne kraver og lidt bryst o.s.v. ikke kan bruges til noget rigtigt og slet ikke til at avle blåt, for så vil der komme guld i fjerdragten.
Så kommer der et billede, som alle synes er af en meget flot hane og det synes jeg bestemt også, men, hvor i standarden står der, at den er anerkendt???
De eneste farver jeg kan se der er, sort, vildtfarvet og blå, vel at mærke rent blå uden nogen form for gyldent.
På et andet forum om Araucanere læste jeg, at de var anerkendt i de farver som de gamle engelske kamphøns har og det er jo rigtigt mange.
Jeg har to haner, jeg har i sinde at avle med indtil videre, den ene er splash, den anden sort, men med rødt på vingerne til gengæld har han de flotteste tufter man kan ønske sig.
At han også er lige så tam som en lille hund og løber efter mig, hver gang jeg er udenfor gør mig endnu mere glad for ham
Den splash har fjer der nærmest er hvedefarvede, men også med sort/blå. Hanerne er jo et kapitel for sig og falder meget forskelligt ud fra hønerne, men disse hvedefarvede fjer, hvad betyder de i avlen efter det blå?
Han har også et ualmindeligt godt temperament hvilket for mig er yderst vigtigt.
Hvilken farve har denne, i mine øjne, smukke høne?
Hvad med de røde, hvedefarvede, hvide, gøgespættede, der også laves, er de blot til stegegryden i hvert fald i Danmark??, eller laves de blot for sjov???
Jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg.
I følge standarden, i hvert fald den jeg har lånt på biblioteket, er der heller ikke noget der hedder dværg, hvilket jo så vil sige at den hvide dværg med tufter ikke er udstillingsegnet.
VH Gunni.