Det med det etiske er jo svært at definere og dog, jeg mener blot, at når man ved, at det man avler efter indebærer at man automatisk også avler efter afkom der dør inden de kommer til verden så er der noget galt.
Standarder er gode at have det giver en ide om, hvad det er man ønsker, ikke desto mindre så ser man jo, at denne standard trods alt kan vise sig at blive fortolket forskelligt fra land til land, således at dyr indkøbt i USA ser anderledes ud end dem fra Europa.
Det ser man hos de andre dyr også.
At Manxkatten bliver sammenlignet er for så vidt godt nok, men at tro at der løber en masse haleløse katte af
udstillingstype rundt på Man eller Reersø, den holder ikke vand. Det gør der kun fordi der er katte med en stump hale i hvert eneste kuld som overlever og som indgår i avlen.
Jeg ved ikke, hvordan det er idag, men da jeg opdrættede Manxkatte var det sådan, at det dyr med halestump blev udstillet, men havde ikke mulighed for at få andet end en 1,præmie, altså den kunne aldrig blive champion.De blev blot udstillet for, at man kunne få bekræftet, at de havde de lange bagben, at rumpen var appelsinformet, at de havde den karakteristiske gang, altså svarede til standarden lige bortset fra, at de havde den nøvendige halestump for at deres killinger ikke skulle blive til misfostre. Det er jo ikke en manxkat blot fordi den er haleløs ligesom det ikke er en Araucaner bare fordi den har tufter.
Det var så normalt, at hannerne var dem der var korrekte, de får nu engang flest børn.
Det er lidt det samme mit ønske er for Araucanerne, at de dyr man bruger i avlen, svarer til standarden, ikke blot øretufterne er jo en del af denne. At de så skal kunne præmieres, men blot bedømmes er jeg helt med på.
Børge, jeg har læst den artikel og, ja, amerikanerne har haft en lang vej. Jeg skal gerne her tilstå at lige netop amerikanerne ikke er min kop the, når det kommer til opdræt, for her er der lige netop den indstilling, der nærmer sig det uetiske og det gælder for alt, hvad de laver til udstilling og show.
Hvad jeg dog syntes var helt fint, var at jeg på en hjemmeside for Aracanere så at man havde afstamning på dyrene, hvor man fortalte hvad forældredyrene havde vundet, hvem de var efter, hvor de var købt o.s.v. Om det er almindelig praksis ved jeg så ikke, men nyttige oplysninger er det bestemt.
Araucaneren som vi kender den idag er jo ikke et rent naturprodukt, efter hvad jeg har læst mig til så var den race man byggede den på, en høne uden tufter eller blå æg, men haleløs og med den rigtige krop. Den blev så krydset med en anden race der lagde de blå æg og som havde øretufter og skæg.
http://araucanabreeder.freeservers.com/photo4.htmlHvordan vil du have at vi igen skal få "rene " Araucanere, når vi ved at der er krydset andre racer ind, ikke blot nogle afvigere fra standarden, men så sandelig også andre racer, det kan jeg se er ganske almindeligt indenfor hønseavl ,men hvor afkommet er solgt som værende Araucanere.?
Hvis vi kun skal tælle de tuftbærende dyr med, mon så ikke genpoolen bliver lidt lille, med mindre man importerer nogle fra USA?
Der er jo så en standard der gælder i de fleste Europæiske lande og hvis man vil lave udstillingsdyr er det jo bedst, at den følger den, fremfor den der er i USA, idet de dyr jo ikke vil indfinde sig i Europa, med mindre der er een der vil importere disse.
Det der først og fremmest må være af vigtighed er vel, at som køber af Araucana kan man være sikker på, at det ikke er en anden race der er en af forældrene, således at man står med et dyr der viser sig at lægge beige æg også selvom den har øretufter.Det ville jeg være svært ked af, med mindre de var et led i en plan om at få flere farver ind, og da skal dyret ikke videresælges uden at det er oplyst.
Til sidst vil jeg sige, at jeg synes amerikanerne har gjort det rigtigt og kaldt de halede såkaldte Araucanere for noget andet, modsat englænderne, for selvom de også lægger blå æg er de i mine øjne ikke "ægte Araucanere"
Hvorfor den i det hele taget er blevet lavet med hale, beror måske på at der har været nogle der mente at det var "sygt" at gå og opdrætte sådanne dyr, en sådan bemærkning så jeg på det svenske forum
Jeg ser alt dette her som en debat som forhåbentligt forbliver i en venlig tone ligesom i andre gør.
VH Gunni.