Araucanaernes æg starter mørke og bliver så lysere og lysere indtil fældning - og så starter de mørke igen. Vores høner lægger meget forskellige æg. Vi ruger kun på de turkisfarvede og IKKE de grønne/olivengrønne. Jeg tager de mest blå fra til rugning men der er jo også andre faktorer, der er vigtige. Hvis man på udstillingerne også satsede på ægfarve i bedømmelsen ville meget være opnået.
Angående billedet, så tror jeg at det er OK - MEN det er æg lagt i opstartsperioden, sandsynligvis lagt af samme høne over nogle dage. Har selv haft fire-fem stykker i den farve (dog ikke som Jørns billede) og blev meget glad. Men så begyndte farven at blegne
. Vi har også haft mørketurkisgrønne æg i en periode. Det har vi ikke mere så måske er den pågældende høne solgt (til Tanja?
) De var meget flotte men sådan skal vores Araucanaæg ikke se ud. Jeg tror godt at man kan få æggene mere blå med tiden men da der er så mange andre ting, der også skal tages hensyn til, vil det kræve et stort udvalg af avlsdyr og meget plads. Så det bliver kun et forsøg for sjov. Pudsigt nok så er det ofte forskelligheden i ægfarve, der får modtagerne (uh nej, det skrev jeg da ikke
) af en bakke æg til at juble, så et par Maraucana og Maran er ikke udelukket i besætningen - men kun til ægproduktion.