den flotte og specielle legbarfarvede orpingtion, som oven i købet er kønsvisende.
Legbarfarven
er kønsvisende. Det var selve grunden til, at den blev opfundet. Og det ville din gulstribede orpington forøvrigt også være, hvis han var en stamme.
Legbarfarvet er jo netop fremkommetved parring af mange forsk. farver.
Legbarfarvet opstod for første gangved, at man brugte en tværstribet Plymouth Rock-høne sammen med en brun Italiener-hane. "Racen" legbar, er tværstribede brune italienere, og intet andet.
For et årstid siden printede jeg en tekst på 27 sider ud, skrevet af Flemming Schiøtte, der fortæller om arvelighed. Blandt andet om kønsvisende farver, navnlig legbar. Desuden har jeg læst en del på nettet, så hvad jeg ved om legbarfarve er ganske veldokumenteret, selvom jeg endnu ikke har konstateret det ved selvsyn. Og ud fra hvad jeg ved, vil jeg på det
kraftigste fraråde dig at krydse legbarfarvet med
nogetsomhelst der ikke enten er legbarfarvet eller brun, og da slet ikke ensfarvet hvid.
Den hvide farve er en undertrykkelse af alle farver, så hvide høner er ligeglade med, om de er brune, sølv sortbåndede, tværstribede, gul blå columbia eller orangehalset. Alle disse farver bliver bare til hvid. Krydser man altså en hvid race med sine brune høns, kan man sagtens risikere at få sort afkom. Og selv dér slutter den ikke, da den brune grundfarve kan påvirkes af alle mulige små grundfarveændringer, som den hvide farve sandsynligvis indeholder rigeligt af. Forøvrigt skal man passe meget på med at blande racer i det hele taget.
Jeg prøvede at finde teksten igen, men den er åbenbart blevet slettet i forbindelse med flytning af hjemmeside.